Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy to prawda, że nie można łączyć ogórka z pomidorem?

Czy to prawda, że nie można łączyć ogórka z pomidorem?
Na temat tego jak wolno a jak nie należy się odżywiać krąży wiele rozmaitych teorii. Niektóre pojawiają się i znikają, inne wydają się być trwałe niczym „tymczasowa polityka rządu”. Znakomitym przykładem odwiecznie powtarzanego zalecenia jest przykaz „niełączenia ogórka z pomidorem”, pod groźbą doświadczenia negatywnych tego konsekwencji. Jakich? No właśnie, chciałoby się rzec – oto jest pytanie, bo faktycznie jest ono dość znamienne. Tak więc zaraz spróbuję na nie odpowiedzieć.

Łączenie i niełączenie – odwieczne prawa dietetyki

Na temat tego jakich produktów łączyć nie należy a które warto ze sobą mieszać domysły snuto już w starożytności. Patrząc na tego typu rozważania i wnioski z nich płynące, raczej potraktować je należy jako formę daleko posuniętej ezoteryki niż choćby zalążka nauki. Skutkiem unikalnych połączeń surowców różnego pochodzenia bywały zazwyczaj magiczne mikstury o przeróżnych właściwościach. Jedne wzmacniały i dodawały siły, inne zmieniały stan postrzegania, a jeszcze inne truły i zabijały. Niemniej jednak przyznać kategorycznie trzeba, że jeśli chodzi o łączenie i niełączenie pokarmów coś na rzeczy jest, istnieją bowiem takie produkty, które zestawiane razem wzajemnie oddziałują na siebie bądź też – na organizm, czego efekt może być bądź to korzystny bądź niepożądany. Przykładowo – zalanie papryki chilli mlekiem zmniejszy jej właściwości drażniące, dodanie kiwi do żelatyny sprawi, że nigdy nie otrzymamy galaretki (żelatyna nie stężeje), a jak sytuacja wygląda z ogórkiem i pomidorem? Czy faktycznie istnieje jakieś uzasadnienie dla spożywania tych produktów z dala od siebie, czy też jest to wymysł rodem z ciemnogrodu?

Witamina C i askorbinaza

Przyznać trzeba, że źródło teorii mówiącej, iż łączenie ogórka i pomidora nie jest szczególnie fortunne wydaje się mieć dość dobre uzasadnienie. Dysonans pomiędzy tymi warzywami polega na tym, że jedno stanowi zagrożenie dla wartości odżywczej drugiego. Źródłem problemu jest ogórek, a dokładnie zawarta w nim askorbinaza, czyli enzym który rozkłada witaminę C obecną w pomidorach. Dzieje się to poprzez kontakt bezpośredni, czyli w sytuacji w której oba produkty pokroimy i zrobimy z nich sałatkę bądź też położymy jedno na drugim na kanapce. Pewne zagrożenie występuje jednak także w sytuacji w której do krojenia obu użyjemy tego samego noża. Oczywiście sytuacja ta nie dotyczy tylko i wyłącznie pomidorów. Askorbinaza obecna w ogórkach będzie podobnym zagrożeniem dla witaminy C obecnej w innych warzywach, jak choćby w paprykach, sałacie, pietruszce i wielu innych. Co ciekawe jednak źródłem problemów może być nie tylko ogórek, ale również inne warzywa, a także niektóre owoce! Przykładowo duże ilości wspomnianego enzymu zawierają również: marchewka, dynia, kapusta, kalafior, a nawet jabłka i banany!

Wnioski i zalecenia

Jak widać problem askorbinazy jest powszechny i dotyczy wielu produktów. Wygląda wiec na to, że tak na dobrą sprawę, chcąc zachować pewną dawkę witaminy C dla siebie należałoby wiele warzyw i owoców jeść oddzielnie. W praktyce jednak tak nie jest. To nie jest bowiem tak, że połączenie w jednym posiłku produktów zasobnych w witaminę C i zawierających askorbinazę doprowadzi do całkowitego wytępienia tej pierwszej. Pewne straty prawdopodobnie wystąpią, ale nie oznacza, że powinniśmy zawracać sobie nimi głowę. O wiele ważniejsze jest to by dbać o sposób obróbki wstępnej (mycie, krojenie) i termicznej żywności oraz o jej przechowywanie – gdyż to właśnie w przebiegu tych procesów straty witaminy C są największe. Warzywa i owoce najlepiej spożywać w postaci surowej, bezpośrednio po pokrojeniu (i obraniu) starając się nie narażać na dłuższą ekspozycję na działanie tlenu i światła. Jeśli na te aspekty zwrócimy uwagę, to łączenie ogórka z pomidorem nie będzie żadnym problemem.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę