Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta dla dzieci i młodzieży z nadwagą - zasady, efekty, jadłospis

Dieta dla dzieci i młodzieży z nadwagą - zasady, efekty, jadłospis
Obecna nadwaga lub otyłość wśród dzieci i młodzieży w 95% jest następstwem przekarmienia i niedostatecznej ilości ruchu. Odchudzanie pociech nie polega na stosowaniu diety a na stopniowej zmianie zwyczajów żywieniowych całej rodziny. Jakie są główne zasady? Sprawdźcie sami.

Na czym polega dieta dla dzieci i młodzieży z nadwagą?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) otyłość klasyfikowana jest jako choroba. Obecnie jest ona coraz częstszym problemem zdrowotnym dotykającym dzieci i młodzieży. Niestety, nadmierna ilość kilogramów u dziecka często nie budzi niepokoju wśród rodziców. Wciąż spotykamy się z twierdzeniem, że pulchne dziecko to zdrowe dziecko. Należy jednak pamiętać, że przy zbagatelizowaniu problemu, pulchne dziecko stanie się otyłym dorosłym. Ponadto, występowanie otyłości w okresie rozwojowym zwiększa ryzyko takich chorób, jak zaburzenie gospodarki lipidowej, cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze, zespół metaboliczny, nieprawidłowości w układzie kostno-stawowym, wynikające z przeciążenia kości i stawów, czy nawet zaburzenia emocjonalne.  

Dieta dla dzieci i młodzieży z nadwagą - zasady

Zasady diety dla dzieci i młodzieży z nadwagąPodstawą sukcesu jest włączenie dziecka w zdrowe nawyki żywieniowe. Wspólne zakupy, podczas których uczymy wybierać odpowiednie pokarmy, czy wspólne gotowanie mogą być dobrą zabawą, która w przyszłości zaowocuje świadomością dziecka w kwestii żywienia człowieka. Definitywnie nie należy wykonywać oddzielnych dietetycznych posiłków. Wszyscy domownicy powinni spożywać takie same potrawy. Zachęcanie dziecka do zdrowego odżywiania bez wprowadzenia zmian w jadłospisie całego domu nie przyniesie efektów. Główne zasady w odchudzaniu dzieci i młodzieży:

  • nie podawać suplementów diety sprzyjających odchudzaniu ani nie stosować diety odchudzającej
  • dzieciom do 7. roku życia nie ograniczać spożytych kalorii, zamiast tego zmienić jakość spożywanych pokarmów i zachęcić do większej aktywności fizycznej
  • posiłek nie powinien być spożywany przed komputerem czy telewizją, wtedy dziecko zjada więcej
  • nie wykorzystywać jedzenia, szczególnie słodyczy, jako formy nagrody. Może to skutkować złym nawykiem nie wynikającym z uczucia głodu lecz chęci wynagrodzenia siebie bądź pocieszenia w związku z porażką
  • błonnik dostarczać w postaci owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych
  • wykluczyć z pokarmów tzw. ukryte kalorie (majonez w sałatkach, tłuszcz do polania warzyw, śmietany w zupie)
  • po posiłku nie podawać dokładki, odczekać około 20 min, by do mózgu dotarł sygnał o spożytym pokarmie
  • ogranicz spożycie napojów słodzonych
  • ogranicz spożycie słodyczy, zamiast tego użyć zamiennika jakim są owoce

Dieta dla dzieci i młodzieży z nadwagą - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony wyłącznie jako sugestia i zobrazowanie jak wyglądają posiłki zbilansowane. Rodzice są przykładem, od których uczą się dzieci, stąd też dietę powinniśmy rozpocząć właśnie od siebie. 

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: płatki owsiane z masłem orzechowym, cynamonem i jabłkiem
  • II śniadanie: tosty z chleba żytniego z mozzarellą, szynką i pieczarkami  
  • obiad: filet z piersi kurczaka zapiekany w papirusie z ziemniakami i mizerią na bazie jogurtu naturalnego
  • podwieczorek: koktajl truskawkowy z jogurtem naturalnym (można dosłodzić miodem)
  • kolacja: budyń jaglany o smaku czekoladowym z bananem

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: pasta z makreli, jajek i ogórka na pieczywie razowym
  • II śniadanie: jajecznica curry z pieczywem razowym
  • obiad: klopsy wieprzowe na parze z marchewką, brokułem i ryżem 
  • podwieczorek: zapiekany banan z cynamonem 
  • kolacja: kanapki z pieczywa pełnoziarnistego z szynką z kurczaka, rzodkiewką i sałatą

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: naleśniki bananowe
  • II śniadanie: grahamki z twarogiem białym z rzodkiewką i szczypiorkiem
  • obiad: aromatyczna pierś z kurczaka z kurczaka z tzatziki na bazie jogurtu naturalnego i kaszą jęczmienną
  • podwieczorek: serek ziarnisty z migdałami i bananem
  • kolacja: spaghetti po bolońsku z pomidorkami koktajlowymi

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: płatki owsiane z gorzką czekoladą (70% kakao lub więcej) i malinami
  • II śniadanie: kanapki pieczywa pełnoziarnistego z wędzonym łososiem i ogórkiem
  • obiad: leczo z cukinią i kawałkami indyka 
  • podwieczorek: ciasteczka z czerwonej fasoli
  • kolacja: makaron z serem twarogowym, cynamonem i jabłkiem (opcjonalnie można dosłodzić miodem)

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: chleb razowy z żółtym serem, papryką i banan na deser
  • II śniadanie: kanapka z jajkiem, ogórkiem i sałatą 
  • obiad: zapiekanka makaronowa z mielonym mięsem wołowym, cebulą, pieczarkami, kukurydzą i serem mozzarella
  • podwieczorek: kakao (gorzkie 70% lub więcej) dosładzane miodem
  • kolacja: placuszki twarogowe z malinami

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: czekoladowe płatki owsiane 
  • II śniadanie: omlet z jabłkiem, rodzynkami i cynamonem
  • obiad: frytki z batatów z grillowanym kurczakiem i pomidorami z jogurtem
  • podwieczorek: tosty z pieczywa pełnoziarnistego z dżemem niskosłodzonym
  • kolacja: jajecznica z pomidorem, szynką i chlebem żytnim

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: twarożek z ogórkiem i rzodkiewką i pieczywem żytnim
  • II śniadanie: sałatka owocowa z nerkowcami plus szklanka kefiru
  • obiad: chili con carne w wersji fit z wieprzowiną i kaszą gryczaną 
  • podwieczorek: pudding chia z owocami
  • kolacja: ryż z serkiem wiejskim, wiórkami kokosowymi i dżemem niskosłodzonym 

Dieta dla dzieci i młodzieży z nadwagą - wady i zalety 

Nauka zdrowych nawyków żywieniowych naszych pociech jest ogromnie ważna. To, dlaczego warto zdecydować się na wprowadzenie takich zmian dla całego domu, zostało zobrazowane w poniższej tabeli.
 

Wady

Zalety

zmiana menu dla wszystkich domowników, aby uzyskać zamierzony efekt 

nauka zdrowych nawyków żywieniowych, które mogą zaowocować w przyszłości dla dziecka ale i całej rodziny 

 

poprawa samopoczucia i własnej samooceny dziecka 

 

dziecko z mniejsza wagą chętniej będzie brało udział w aktywnościach fizycznych

 

uniknięcie dolegliwości, nieprawidłowości i schorzeń  związanych z posiadaniem nadmiernej masy ciała

 

zdrowe gotowanie i zakupy mogą być świetną zabawą dla dziecka 

Co sądzisz o tej diecie? Daj znać!

Dieta dla dzieci i młodzieży z nadwagą - efekty jakich możemy się spodziewać

Wszyscy wiemy, że statystyki w kwestii nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży są z roku na rok bardziej alarmujące. I nie mówimy tu o amerykańskich nastolatkach, tylko o dzieciach mieszkających w Polsce. Według badań HBSC (Health Behaviour School-aged Children - “HBSC Poland national report”) przeprowadzonych w roku 2018 wynika, że u co 6 dziecka występuje nadwaga lub otyłość w wieku 10-15 lat. Ze względu na słynne hormony okresu dojrzewania, nastolatki często doświadczają w tym okresie wahań masy ciała i po raz kolejny stają przed możliwością przeprogramowania własnego metabolizmu. Warto zadbać w tym czasie o dobre wzorce, aktywność fizyczną, właściwą dietę - przede wszystkim dla efektów długofalowych. W okresie dojrzewania może pojawić się m.in. tendencja do insulinooporności. Badania potwierdzają, że blisko 80% nastolatków pozostanie niestety przez resztę życia otyłymi dorosłymi, którzy borykają się z całym szeregiem problemów związanych z nadmierną masą ciała.

Jeżeli masz wątpliwości co do odżywiania Twojego dziecka, skontaktuj się ze swoim lekarzem rodzinnym. Jednak pamiętaj - dziecko uczy się od rodziców, dlatego zdrowe odżywianie swojej pociechy zacznij od siebie! Pokaż dziecku na swoim przykładzie, że zdrowe odżywianie jest fajne i proste. Już teraz skorzystaj z pomocy naszych dietetyków i wykup dla siebie zdrowy plan żywieniowy. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto stosować dietę dla dzieci i młodzieży z nadwagą?

Małe dzieci w dużej mierze uczą się przez naśladowanie dorosłych; większe rzadziej naśladują, natomiast są bardziej krytyczne i dostrzegają wiele szczegółów, np. dysonans pomiędzy tym, czego wymagamy od nich, a tym, czego wymagamy od siebie. Na linii rodzic-dziecko nie powinno być miejsca na hipokryzje, ponieważ prędzej czy później padnie z ust dziecka pytanie “dlaczego Ty możesz, a ja nie?” i jakiejkolwiek nie udzielilibyśmy wówczas odpowiedzi, stoimy na przegranej pozycji, swoją postawą jawnie podważając słuszność stawianych wymagań, sami sobie zaprzeczając. Jeśli chcemy do czegoś przekonać - picia wody, jedzenia warzyw, spożywania posiłków regularnie, sportu - najpierw sami to wdrażajmy. Bądźmy uczciwi wobec siebie i dziecka, szanujmy siebie nawzajem. Co więcej, dziecku trudniej będzie wytrwać w reżimie żywieniowym, jeśli lodówka będzie pełna produktów zakazanych/niewskazanych. O ile mocno zmotywowany nastolatek dostrzeże i uzna zasadność ograniczeń - młodsze dzieci poczują się po prostu zepchnięte na margines, ukarane za otyłość.