Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta Dukana (proteinowa) - zasady, efekty, jadłospis

Dieta Dukana (proteinowa) - zasady, efekty, jadłospis
Twórca diety przychodzi z propozycją diety białkowej. Uważa on, że tylko wtedy otrzymamy pewne efekty - radykalne odchudzanie i oczyszczenie organizmu. Ponadto, dzięki temu menu możemy nie martwić się efektem jo-jo, a sylwetkę utrzymamy przez kolejne lata. Czy faktycznie jest to możliwe? Przekonajcie się sami!

Na czym polega dieta Dukana (proteinowa)?

Pierre Dukan jest twórcą diety często nazywanej proteinową, białkową bądź Protal. Opracowana została we Francji przez osobę, która specjalizuje się w walce z nadwagą od przeszło 30 lat. Dukan jest również autorem poradnika, również wydanej w Polsce, pt. “Nie potrafię schudnąć”, w którym zawarł swoje porady żywieniowe. Program odchudzający składa się z czterech etapów. Pierwsze dwa odpowiedzialne są za utratę nadprogramowych kilogramów, natomiast pozostałe odpowiedzialne są za uniknięcie niechcianego efektu jo-jo i utrzymaniu upragnionej sylwetki na kolejne, długie lata. Ponadto autor zapewnia, że menu z wysoką zawartością białka utrzyma skórę jędrną i uniemożliwi jej wiotczenie. 

Dieta Dukana (proteinowa) - zasady

Zasady diety DukanaPierre Dukan w swoim programie żywieniowym wyszczególnia cztery etapy odchudzania i później utrzymania osiągniętych efektów. Każda z nich następuje po sobie.

Fazy odchudzania w diecie Dukana:

  • faza uderzeniowa - dopuszczalne są produkty białkowe z niską zawartością tłuszczy. Trwa od 5 do 10 dni. Na tym etapie następuje najszybsza utrata masy ciała, która ma motywować do wytrwania w dalszych etapach kuracji odchudzającej. Ponadto, należy pić spore ilości wody, herbaty lub ewentualnie chudego mleka.
  • faza równowagi - czas trwania tego etapu jest zależny od efektów, jakie chcemy osiągnąć. Na tym etapie włączone zostają warzywa, które spożywa się naprzemiennie co drugi dzień z proteinami.
  • faza utrwalenia - czas trwania tego etapu jest zależny od ilości zrzuconych kilogramów, na jeden utracony kilogram wypada 10 dni. Faza ta ma zadanie zapobiec wystąpieniu efektu jo-jo. Na tym etapie do menu włączone zostają owoce, pełnoziarniste pieczywo oraz skrobia. Ponadto, raz w tygodniu dozwolone jest spożycie dowolnej potrawy.
  • faza białkowych czwartków - ten etap należy stosować nieprzerwanie. Raz w tygodniu przez cały dzień spożywane zostają wyłącznie produkty białkowe i 3 łyżki otrębów.

Dieta Dukana (proteinowa) - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie Dukana podzielony jest na cztery fazy, z czego ostatnią z nich należy stosować nieprzerwanie, aby móc utrzymać uzyskane efekty. Poniżej skomponowane menu jest wyłącznie przykładem utworzonym na cele artykuły, stąd też gramatura posiłków nie została zawarta celowo.

Jadłospis - dzień 1 (I faza)

  • śniadanie: jajecznica z bazylią i pieprzem ziołowym
  • II śniadanie: kefir odtłuszczony 
  • obiad: grillowany łosoś z pieprzem cytrynowym
  • podwieczorek: serek wiejski odtłuszczony
  • kolacja: gotowana pierś kurczaka z curry

Jadłospis - dzień 2 (I faza)

  • śniadanie: omlet z samych białek z przyprawą śródziemnomorską
  • II śniadanie: twaróg chudy z solą himalajską i pieprzem cytrynowym
  • obiad: grillowana pierś indyka z suszona natką pietruszki
  • podwieczorek: jogurt naturalny odtłuszczony ze słodzikiem
  • kolacja: duszone krewetki tygrysie z czosnkiem

Jadłospis - dzień 3 (II faza)

  • śniadanie: jajecznica z pieczarkami i pomidorem
  • II śniadanie: serek wiejski odtłuszczony z czerwoną papryką
  • obiad: dorsz gotowany na parze ze szparagami i koprem
  • podwieczorek: serek wiejski odtłuszczony z porem
  • kolacja: gotowana ośmiornica w zielonej herbacie

Jadłospis - dzień 4 (II faza)

  • śniadanie: omlet z samych białek z ziołami prowansalskimi
  • II śniadanie: maślanka z cynamonem
  • obiad: stek z chudej wołowiny i kminku
  • podwieczorek: mała puszka sardynek w sosie własnym
  • kolacja: kalmary z pieprzem cytrynowym

Jadłospis - dzień 5 (III faza)

  • śniadanie: odtłuszczony jogurt naturalny z mrożonymi truskawkami
  • II śniadanie: pieczywo razowe z chudą szynką z piersi kurczaka i pomidorem
  • obiad: schab gotowany z bakłażanem i otrębami 
  • podwieczorek: serek wiejski z jabłkiem i cynamonem
  • kolacja: twaróg chudy z rzodkiewką, czerwoną papryką i razowym pieczywem

Jadłospis - dzień 6 (III faza)

  • śniadanie: jajecznica z pieczarkami i porem oraz pieczywem razowym
  • II śniadanie: koktajl z kefiru, malin i jabłka
  • obiad: udziec jagnięcy z ryżem basmati i cukinią
  • podwieczorek: sorbet z mrożonych truskawek
  • kolacja: sałatka z kawałkami kurczaka, czerwonej papryki, ogórka i kiełków lucerny

Jadłospis - dzień 7 (IV faza)

  • śniadanie: płatki owsiane na mleku z żurawiną i borówkami
  • II śniadanie: pieczywo razowe z sałatą, chudą szynką, pomidorem i ogórkiem konserwowym
  • obiad: jaja sadzone z ziemniakami i mizerią oraz koper włoski
  • podwieczorek: pieczony banan z nerkowcami i cynamonem
  • kolacja: makaron ryżowy z duszonymi krewetkami, marchewką i czerwoną papryką

Dieta Dukana (proteinowa) - wady i zalety 

Warto pamiętać, że przed zastosowaniem jakiejkolwiek kuracji odchudzającej najlepiej skonsultować to z lekarzem lub innym specjalistą. W poniższej tabeli zestawiono bilans wad i zalet dla diety Dukana.
 

Wady

Zalety

nadmierna ilość białka w diecie może obciążać nerki i wątrobę 

szybka utrata wagi

rozregulowanie procesów metabolicznych

nie wymaga liczenia spożytych kalorii

obniżenie odporności

 

ogólne złe samopoczucie

 

dna moczanowa

 

monotonność diety

 

Masz jakieś zdanie na temat diety proteinowej? Chętnie je poznamy!

Dieta Dukana (proteinowa) - efekty jakich możemy się spodziewać

Dieta białkowa szczyci się tempem utraty nadprogramowych kilogramów i zaliczana jest do jednych z najbardziej skutecznych. W pierwszych dniach od jej zastosowania przewiduje się utratę nawet kilku kilogramów. Praktyka pokazuje jednak, że tak naprawdę mało która osoba jest w stanie wytrzymać do ostatniej fazy, odpowiedzialnej za utrzymanie osiągniętych efektów, stąd też istnieje wysokie ryzyko wystąpienia niechcianego efektu jo-jo, a nawet uczucie nadmiernego głodu, jeżeli przerywa się kurację w środku jej trwania. Co więcej, wykluczając większość produktów z diety, narażamy organizm na niedobór niezbędnych witamin i minerałów. Jednak jeśli wciąż szukasz najlepszego menu dla siebie, które pozwoli Wam osiągnąć upragnioną sylwetkę i zdobyć dobre ogólne samopoczucie, zapraszamy do skorzystania z usług naszych specjalistów, którzy ułożą indywidualny plan dietetyczny w oparciu o Wasze potrzeby i preferencje! Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę Dukana (proteinowa)?

Wcielenie w diety Dukana będzie nie lada wyzwaniem dla niejednego śmiałka. To, co wyróżnia menu wysokoproteinowe to jego monotonność. Nawet jeżeli nie będzie brakowało motywacji i determinacji do jej trzymania, będąc w środkowej fazie niejednej osobie może powinąć się nogą, tym samym narażając się na wystąpienie niechcianego efektu jo-jo i wzmożonego apetytu z powodu jej przerwania. W następstwie możemy nadrobić więcej kilogramów, niż zostało utraconych. Wszelkie tego typu kuracje odchudzające powinny być uprzednio skonsultowane z lekarzem bądź innym specjalistą. Warto mieć na uwadze, że dieta proteinowa należy do diet mocno obciążających organizm. Właściwie jedynie młode osoby i zdrowe w zupełności mogą rozważać jej zastosowanie po wcześniejszej zgodzie specjalisty prowadzącego.