Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Dieta w chorobie Hashimoto – charakterystyka, zasady i jadłospis

Dieta w chorobie Hashimoto – charakterystyka, zasady i jadłospis
Choroba Hashimoto to autoimmunologiczne zapalenie tarczycy prowadzące do stopniowej destrukcji gruczołu tarczowego poprzez własne przeciwciała. Choroba ta prowadzi do zaniku tarczycy i wielu problemów metabolicznych związanych z niedostateczną ilością hormonów tarczycy w organizmie. Istnieje wiele diet, które mogą być pomocne w chorobie Hashimoto. Czy istnieje uniwersalne rozwiązanie problemu?

Dieta pod chorobę Hashimoto – definicja i charakterystyka

Oficjalnie nie istnieje dedykowana dieta pod chorobę Hashimoto, ponieważ u każdej osoby inne są czynniki wywołujące tę chorobę. Do tej pory nie poznano bezpośredniej przyczyny rozwoju choroby Hashimoto. Główną rolę w tej kwestii niewątpliwie gra kondycja przewodu pokarmowego, głównie jelit.

Optymalna dieta pod chorobę Hashimoto powinna zakładać indywidualnie zbilansowane żywienie dopasowane do danej osoby. Można śmiało w tym przypadku bazować na piramidzie zdrowego żywienia udostępnionej za pośrednictwem Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej. Względem zaleceń z piramidy zdrowego żywienia warto taką dietę odpowiednio zmodyfikować, aby realizowała najważniejsze potrzeby żywieniowe danego pacjenta. Stąd też ważnym elementem dietoterapii choroby Hashimoto jest wizyta u specjalisty żywieniowego – dietetyka.

Dieta w chorobie Hashimoto powinna charakteryzować się niskim stopniem przetworzenia i odpowiednią ilością kalorii, która dalej może być wykorzystana przez organizm. Stan tarczycy i dostępność jej hormonów silnie definiuje stopień wykorzystania dostarczonych kalorii.

Zadbaj o samopoczucie

Ważnym czynnikiem, o jaki trzeba zadbać w chorobie Hashimoto to samopoczucie danej osoby. Nie zależy nam na redukcji masy ciała, czy też kształtowaniu sylwetki, aczkolwiek jeśli są to cele danej osoby, należy tak też dopasować jadłospis. Główną zmienną w tym przypadku będzie ilość spożywanych dziennie kalorii.

Dieta lecznicza w przypadku choroby Hashimoto powinna także uwzględniać składniki korzystne dla zdrowia, takie jak antyoksydanty, selen, witaminę D, kwasy tłuszczowe Omega-3, odpowiednią ilość cynku oraz żelaza i jodu.

Dieta w chorobie Hashimoto – rozkład makroskładników

Jak już zostało wspomniane, dieta w chorobie Hashimoto powinna charakteryzować się dużym stopniem indywidualizacji. Podążając jednak za zasadami diety zbilansowanej, można przyjąć pewne uniwersalne normy, które dalej mogą podlegać modyfikacjom w zależności od indywidualnych potrzeb danej osoby. Poleca się spożywanie ok. 4-5 posiłków w trakcie dnia w regularnych odstępach czasu.

Proponowany rozkład makroskładników wygląda następująco:

  • białko: 20-25%,
  • tłuszcze: 25-30%,
  • węglowodany: 45-55%.

Dieta w chorobie Hashimoto – przykładowy dzień jadłospisu

Śniadanie – Pasta jajeczna ze szczypiorkiem i rzodkiewką

Pasta jajeczna ze szczypiorkiem i rzodkiewką


Lista składników:

  • jogurt naturalny 2%,
  • jajo kurze całe,
  • chleb żytni razowy,
  • pomidor,
  • rzodkiewka.

Sposób przygotowania:

  1. Jaja ugotować na twardo, obrać, a następnie drobno pokroić.
  2. Rzodkiewkę umyć i również drobno pokroić.
  3. Wymieszać całość z jogurtem naturalnym.
  4. Przyprawić do smaku pieprzem oraz solą i nałożyć na pieczywo.
  5. Jeśli lubimy i mamy w domu szczypiorek, to warto posypać nim nasze kanapki.

Drugie śniadanie – Białkowy koktajl kokosowo-nektarynkowy

Białkowy koktajl kokosowo-nektarynkowy


Lista składników:

  • jogurt naturalny 2%,
  • twaróg półtłusty,
  • nektarynka,
  • wiórki kokosowe,
  • otręby owsiane.

Sposób przygotowania:

  1. Wszystkie składniki należy ze sobą zmiksować.
  2. Można dodać niskokaloryczny słodzik.

Obiad – Sałatka z kurczakiem z sosem czosnkowym, pestkami dyni, sałatą i pomidorem

Sałatka z kurczakiem z sosem czosnkowym, pestkami dyni, sałatą i pomidorem


Lista składników:

  • jogurt naturalny 2%,
  • mięso z piersi kurczaka (bez skóry),
  • oliwa z oliwek,
  • ogórek,
  • pomidor,
  • rzodkiewka,
  • sałata lodowa,
  • pestki dyni.

Sposób przygotowania:

  1. Pierś oczyścić, polać oliwą i posypać ulubionymi przyprawami.
  2. Podsmażyć na patelni do uzyskania złocistego koloru i ostudzić.
  3. W międzyczasie przygotować sos czosnkowy: jogurt naturalny zmieszać z 2 łyżeczkami czosnku granulowanego (lub z dwoma ząbkami pokrojonej drobno czosnku) i odrobiną soli.
  4. W naczyniu ułożyć poszarpaną sałatę lodową, pokrojony na kawałki pomidor, rzodkiewkę i ogórek.
  5. Dodać wystudzoną pierś z kurczaka i polać całość sosem czosnkowym.

Kolacja – Serek wiejski z ogórkiem i szczypiorkiem

Serek wiejski z ogórkiem i szczypiorkiem


Lista składników:

  • serek wiejski,
  • masło ekstra,
  • chleb żytni razowy,
  • ogórek.

Sposób przygotowania:

  1. Umyte i posiekane warzywa zmieszać z serkiem i przyprawić.
  2. Podawać z razowym posmarowanym masłem lub skropionym oliwą z oliwek.
  3. Jeśli lubimy i mamy w domu szczypiorek - warto go dodać :)

Chcesz zobaczyć więcej przykładowych posiłków z diety zbilansowanej? Znajdziesz je tutaj.

Podsumowanie

Jeśli odpowiada Ci ten model żywieniowy i chciałbyś go wypróbować, nasi dietetycy dopasują go do Twoich potrzeb i celu, żeby przynosił Ci jak najwięcej zdrowia i jak najlepsze efekty w redukcji tkanki tłuszczowej lub w przyroście masy mięśniowej.
 

Dieta hashimoto

Zapraszamy do zapoznania się z naszą autorską dietą przygotowaną przez znakomitych dietetyków: https://potreningu.pl/plany/dieta-hashimoto