Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto jeść sery?

Dlaczego warto jeść sery?
Sery czy to twarogowe czy podpuszczkowe, stanowić mogą wartościowy składnik zdrowej diety. Związane jest to z wysoką wartością odżywczą wynikającą z obecności dużych dawek ważnych dla nas składników pokarmowych. Jakie korzyści wynikają z regularnej ich konsumpcji? Które sery wybierać powinny osoby aktywne fizycznie, dbające o zdrowie i sylwetkę?

Ser – co to takiego?

Parafrazując słynne powiedzenie można powiedzieć, że “jak wygląda ser każdy widzi”, ale znamienne przy tym jest, iż nie wszyscy potrafią jego (sera) istotę jasno zdefiniować. Z żywieniowego punktu widzenia serem nazywamy produkt otrzymany z mleka (nie koniecznie tylko krowiego), bądź też niekiedy – maślanki lub serwatki, powstały w wyniku wydzielenia białka i tłuszczu w formie skrzepu i poddanego odpowiedniej obróbce. Jest to dość ogólna definicja, niemniej jednak daje pewien obraz tego co tak naprawdę serem możemy nazwać a co nim w istocie nie jest (serami nie będą wiec przetwory otrzymane z produktów roślinnych). Serów oczywiście istnieje całe mnóstwo, a poszczególne ich rodzaje różnią się pomiędzy Sobinie tylko konsystencją, smakiem i aromatem, ale także wartością odżywczą.

Sery można podzielić ze względu na:

  • pochodzenie;
  • konsystencję,
  • rodzaj użytego mleka (lub jego przetworów takich jak chociażby maślanka czy serwatka),
  • rodzaj skrzepu,
  • zawartość tłuszczu,
  • uwzględnienie w produkcji procesu dojrzewania.

Co kryją w sobie sery?

Pomimo iż poszczególne sery różnią się pomiędzy sobą wartością energetyczną i odżywczą, to w dużym uproszczeniu można powiedzieć, ze są one głównie źródłem takich składników jak:

  • pełnowartościowe białko, (głównie mające postać długo trawionej kazeiny wykorzystywanej też do produkcji odżywek proteinowych dla sportowców, polecanych do przyjmowania przed snem);
  • dobrze przyswajalny wapń, (jego zawartość w serach twarogowych jest jednak wielokrotnie niższa niż w serach podpuszczkowych w których przeciętnie wynosi około 600 – 700mg);
  • fosforu, (chociaż składnik ten jest nam niezbędny do życia, to zazwyczaj spożywamy go zbyt dużo, co niekorzystnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową i bilans wapniowy, warto więc wybierać sery o jak najbardziej zrównoważonym stosunku fosforu do wapnia, tutaj lepiej wypadają sery żółte niż białe);
  • witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, (dotyczy to jednak tylko i wyłącznie serów pełnotłustych i ewentualnie półtłustych, sery chude i odtłuszczone witamin A, E, D, K nie zawierają co jest ich bardzo dużą wadą);
  • witaminy z grupy B, (związki te uczestniczą w regulacji metabolizmu białek, węglowodanów i lipidów, nabiał generalnie jest znakomitym ich źródłem, zwłaszcza witaminy B2);
  • tłuszcz, (chociaż sery zawierają sporo kwasów nasyconych, którym często przypisuje się negatywny wpływ na organizm, to należy pamiętać, iż brakuje przekonujących dowodów, iż konsumpcja tłuszcz u mlecznego pochodzenia jest niezależnym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi chorób układu krążenia, należy też mieć na uwadze, że tłuszcz mleczny dostarcza również pożądanych średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych i sprzężonych dienów kwasu linolowego znanych jako CLA z suplementów wspomagających odchudzanie);
  • sód, (sery, zwłaszcza podpuszczkowe zawierają niekiedy bardzo dużo sodu, winny mieć to na uwadze osoby borykające się z nadciśnieniem i niektórymi chorobami nerek oraz wszyscy mający zalecenie ograniczania konsumpcji tego pierwiastka. Sód pomimo iż jest niezbędnym składnikiem naszej diety, to często bywa spożywany w nadmiernych ilościach. Z drugiej strony warto pamiętać, że sportowcy i osoby obciążone intensywnym wysiłkiem mają zwiększone zapotrzebowanie na sód);
  • cynk, (odpowiednie spożycie tego pierwiastka ważne jest m.in. dla prawidłowej produkcji testosteronu oraz dla utrzymania układu immunologicznego w dobrej kondycji, a sery dostarczają go całkiem sporo).

Jaki ser wybrać?

Nie ulega wątpliwości, ze nie wszystkie sery nadają się do tego by spożywać je w dużych ilościach w każdym wypadku. Osoby limitujące spożycie energii winny zwrócić uwagę na wartość kaloryczną spożywanych produktów, w tym również serów. Nie oznacza to jednak, że polecane są w takich wypadkach sery odtłuszczone. Chodzi raczej o to by nie przesadzać z konsumpcją zasobnych w tłuszcz serów podpuszczkowych, a przede wszystkim – serów topionych (te ostatnie z żywieniowego punktu widzenia nie stanowią wartościowego elementu codziennego menu).

Kilka słów na zakończenie

Generalnie i sery twarogowe i podpuszczkowe stanowić mogą składnik zdrowej diety. Przed zakupem jednak należy zlustrować uważnie etykiety zerkając tak na tabele wartości odżywczej jak i na skład produktu. Coraz więcej serów to tak naprawdę p[produkty „udawane” otrzymywane przy zastosowaniu olejów roślinnych, skrobi, a nawet soi, mleka w proszku i łoju zwierzęcego oraz rozmaitych chemicznych dodatków. W przypadku serów podpuszczkowych korzystniej wybierać te bez dodatku konserwantów lub też – konserwowane lizozymem (pochodzącym z jaja kurzego), niż chemicznymi utrwalaczami takimi jak azotyn sodu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę