Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Jak pić piwo i inny alkohol, by nie stracić formy?

Jak pić piwo i inny alkohol, by nie stracić formy?
Wraz z pojawieniem się ciepłych i słonecznych dni, przybywa okazji do spotkań towarzyskich, grillowania, a co za tym idzie, więcej jest pokus, by napić się piwa czy innego alkoholu. Pijąc, zwykle też więcej jemy, dlatego mało kogo dziwi fakt, że poza bólem głowy kolejnego dnia, obserwujemy często również wzdęty, powiększony brzuch i wzrost wagi.

Jak pić piwo i inny alkohol, by kompletnie nie zepsuć diety i formy?

Można powiedzieć, że jeśli zależy Ci na formie i diecie, to po prostu zrezygnuj z alkoholu. Jednak nie każdy robi tzw. życiówkę i nie każdy chce ze wszystkiego rezygnować, co nie znaczy, że trzeba się w tym momencie pożegnać z atrakcyjną sylwetką.

Kiedy jest mowa o umiarkowanym spożyciu alkoholu, a kiedy to już przesada?

Według The National Institute on Alcohol Abuse & Alcoholism (NIAAA) picie umiarkowane definiuje się jako wypicie maksymalnie 4 drinki dla mężczyzn i 3 dla kobiet w ciągu jednego dnia oraz maksymalnie 14 drinków dla mężczyzn i 7 drinków dla kobiet w tygodniu. Okazuje się jednak, że ok. 23% dorosłych mężczyzn i 12% kobiet przyznaje się, że spożywa alkohol w znacznie większych ilościach. Taki stan rzeczy może doprowadzić do problemów z masą ciała. Szczerze mówiąc, dla osoby trenującej ta definicja nie brzmi jak umiarkowana konsumpcja...

Jak długo organizm "przetwarza" alkohol?

Kiedy pijesz alkohol, tymczasowo powstrzymujesz organizm przed spalaniem tłuszczu, bo nasze ciało w pierwszej kolejności chce się "pozbyć" alkoholu. Wątroba potrzebuje co najmniej godzinę, żeby przetworzyć: 350 ml piwa, 150 ml wina, 45 ml mocniejszego alkoholu. Czas ten też jest zależny od takich czynników jak masa ciała, wiek, płeć i rodzaju wina czy innego alkoholu.

Oznacza to, że wypicie kilku drinków w ciągu godziny może mieć dramatyczny wpływ na zdolność naszego organizmu do spalania tłuszczu. Ponadto alkohol to także duża ilość dodatkowych kalorii - 1 g alkoholu to 7 kcal, a wiele drinków zawiera jeszcze soki, syropy itp.

Jak pić alkohol, żeby nie przybierać zbyt wiele na wadze?

Wybierz świadomie rodzaj piwa i inne alkohole

Jeśli chodzi o piwo, to warto wiedzieć, czym się różnią poszczególne rodzaje. Piwo jasne ma zazwyczaj niższą zawartość alkoholu. Ma także mniej słodu, który odpowiada za barwę napoju, a także niższą wartość kaloryczną. Piwo jasne ma ok. 245 kcal w 500 ml, a ciemne ok. 340 kcal w tej samej pojemności. Istnieją też piwa niskowęglowodanowe, które z założenia mają mniej węglowodanów, ale są to zwykle piwa amerykańskie i raczej niedostępne w Polsce. Piwo to jednak wciąż może mieć tę samą zawartość alkoholu, zatem jego kaloryczność nie odbiega zbyt mocno od zwykłego piwa. Warto zatem wybierać piwo jasne, ale oczywiście zachować umiar w jego ilości. Decydując się na wino, wybieraj wina wytrawne. Pijąc drinki, mieszaj cięższe alkohole z napojami i syropami o zerowej lub niskiej wartości kalorycznej.

Pij powoli

Powolne picie jest integralną częścią umiaru. Przetworzenie niewielkiej porcji alkoholu zajmuje wątrobie co najmniej godzinę, dlatego, jeśli się spieszysz z piciem, to przyczyniasz się do spowolnienia spalania tłuszczu i magazynowania go w organizmie. Niektóre źródła naukowe potwierdzają, że umiarkowane ilości alkoholu mogą mieć dobroczynne działanie na serce, ale tylko wtedy, kiedy jego ilość jest niewielka i równomiernie rozłożona.

Pij wodę przed, w trakcie i po spożyciu alkoholu

Picie wody do każdego napoju alkoholowego może pomóc zachować umiar i zapobiec bólowi głowy na drugi dzień. Alkohol ma działanie moczopędne, co oznacza, że ​​powoduje odwodnienie. Jeśli wcześniej wypijesz wodę, wówczas Twoje pragnienie na inne napoje będzie mniejsze.

Jedz białko 

Białko jest sycącym makroskładnikiem odżywczym. Zjedzenie posiłku z solidną porcją białka przed spożywaniem alkoholu, a także podjadanie białkowej przekąski w trakcie picia, może pomóc w ograniczeniu ilości piw czy drinków. Ponadto posiłki wysokobiałkowe mogą stymulować wątrobę i opóźniać opróżnianie żołądka, zmniejszając tym przedostawanie się alkoholu do krwiobiegu. Postaraj się unikać węglowodanowych przekąsek, chipsów i fast food'owych dań.

Podsumowanie

Alkohol towarzyszy wielu spotkaniom towarzyskim. Dla wielu osób stanowi on duży dylemat — pić czy nie pić? Oczywiście najkorzystniej dla zdrowia i sylwetki byłoby zrezygnować z piwa lub drinków, ale czasami ochota na "jednego dla towarzystwa" jest silniejsza. Jeśli zależy Ci na sylwetce, to skorzystaj z powyższych wskazówek, żeby zminimalizować negatywne dla sylwetki skutki picia piwa i innych alkoholi. Kolejnego dnia zadbaj o uzupełnienie poziomu elektrolitów oraz pomyśl o swojej wątrobie. 

Źródła: http://ajcn.nutrition.org/content/70/5/928.full https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/mens-health.htm https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1360-0443.2012.03780.x

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie