Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak witamina D wpływa na sprawność?

Jak witamina D wpływa na sprawność?
Witamina D jest często nazywana „witaminą słońca”, ponieważ jest wytwarzana w skórze w odpowiedzi na światło słoneczne. Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach z rodziny związków, która obejmuje witaminy D-1, D-2 i D-3. Twój organizm w naturalny sposób sam wytwarza witaminę D, gdy jest bezpośrednio wystawiony na działanie promieni słonecznych. Możesz ją również uzyskać poprzez niektóre pokarmy i suplementy.

Witamina D pełni kilka ważnych funkcji. Jedną z nich jest regulacja wchłaniania wapnia i fosforu oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Uzyskanie wystarczającej ilości witaminy D jest ważne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju kości i zębów.

Witamina D pomaga zwalczać bakterie, wirusy i komórki nowotworowe, a jednocześnie nie uszkadza zdrowych komórek. Jednak witamina D może również odgrywać rolę w utrzymaniu sprawności fizycznej. Przyjrzyjmy się zatem, jak może ona wpływać na poziom sprawności oraz wyniki sportowe.

Czy witamina D wpływa na wydolność tlenową?

Jednym z najlepszych mierników sprawności krążeniowo-oddechowej jest wydolność tlenowa, sprawność z jaką serce i płuca mogą dostarczać tlen do tkanek oraz jak skutecznie tkanki mogą wykorzystywać ten tlen. Lepsza wydolność tlenowa (VO2 max) wiąże się z większą wytrzymałością podczas ćwiczeń.

Jaki jest związek między wydolnością tlenową a witaminą D?

Naukowcy odkryli, że osoby z wyższym poziomem witaminy D miały wyższą wydolność tlenową, niż osoby które miały niedobory. 

Należy też pamiętać, iż osoby o większej wydolności tlenowej mogą spędzać więcej czasu na świeżym powietrzu na słońcu, gdzie syntetyzują więcej witaminy D. Mogą też z racji większej świadomości zdrowia, częściej stosować suplementy.

Ciekawe jest też to, że niski poziom witaminy D zwiększa stres oksydacyjny i wpływa na aktywność enzymów antyoksydacyjnych w mięśniach. Dlatego niedobór może wpływać na wydolność tlenową, pozwalając na niekontrolowany stres oksydacyjny w tkance mięśniowej.

Czy witamina D wpływa również na siłę mięśni?

Mięśnie mają na swojej powierzchni receptory witaminy D. Niektóre badania pokazują, że osoby z niskim poziomem witaminy D wypadły gorzej w testach wymagających siły mięśni. Naukowcy zauważają, że większą korelację pomiędzy witaminą D a siłą mięśni obserwuje się u kobiet.

Badanie przeprowadzone w 2017 roku na młodych, w średnim wieku i starszych mężczyznach i kobietach, wykazało że osoby z wyższym poziomem witaminy D miały większą siłę górnej i dolnej części ciała. Inne badania łączą wyższy poziom witaminy D z większą siłą i mocą nóg. Jest to obszar wymagający dalszych badań, ale istnieją pewne dowody na to, że utrzymywanie poziomu witaminy D w optymalnym zakresie może poprawić wyniki treningu siłowego.

Podsumowanie

Witamina D jest ważna dla zdrowia kości i układu odpornościowego, ale może również wpływać na aspekty sprawności, takie jak siła i wydolność tlenowa. Dlatego jeśli trenujesz, to powinieneś unikać niedoborów.

Osoby o podwyższonym ryzyku niedoboru witaminy D to osoby starsze, otyłe, z chorobami ograniczającymi jej wchłanianie, np. celiakia, ludzie o ciemniejszej karnacji, mieszkających w obszarach z ograniczoną ilością dni słonecznych. Jeśli należysz do jednej z grup wysokiego ryzyka, poproś swojego lekarza o sprawdzenie poziomu witaminy D, aby zobaczyć, na czym "stoisz".

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę