Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak zjeść zdrowo i co wybrać we włoskiej restauracji?

Jak zjeść zdrowo i co wybrać we włoskiej restauracji?
Zjedzenie zdrowego posiłku poza domem może być sporym wyzwaniem, szczególnie jeśli zdecydujemy się na kolację we włoskiej restauracji, która kojarzy nam się głównie z pizzą, makaronem, serem i różnymi sosami. Wszystkie te potrawy są smaczne i bardzo łatwo stracić czujność i zjeść więcej, niż było zaplanowane.

Oto kilka wskazówek jak powstrzymać zachcianki i jeść zdrowo we włoskiej restauracji.

Unikaj sosów śmietanowych i dużej ilości sera

Talerz fettuccine Alfredo (makaron z masłem i parmezanem) może brzmieć kusząco, ale nie da się ukryć, że jest to ogromna ilość tłuszczu, w większości nasyconego. A to tylko jeden przykład. Większość włoskich potraw, z racji dużej zawartości sera, sosu śmietanowego lub masła, jest bogata w tłuszcz i w związku z tym dość kaloryczna. Zamiast tego, szukaj potraw z sosem marinara. Oparty na pomidorach dodatek będzie znacznie lepszą opcją niż śmietana i zmniejszy nieco liczbę kalorii. Szukaj też dań, które są trochę posypane np. parmezanem, a nie bogato polane roztopionym serem. 

Uwaga na makaron!

Wiele włoskich restauracji oferuje dania bez makaronu. Poszukaj grillowanego łososia lub grillowaną pierś z kurczaka, poproś o podanie sosu oddzielnie, by móc kontrolować jego ilość. Makaron zastąp ziemniakami lub podwójną ilością warzyw. 

Jeśli koniecznie chcesz zjeść makaron, wybierz pełnoziarnisty

Makaron pełnoziarnisty ma więcej błonnika, dzięki czemu szybciej się najesz i nie podniesiesz tak bardzo poziomu cukru i insuliny we krwi. Jeśli nie widzisz tego w menu, po prostu zapytaj. W sytuacji, kiedy takiego nie ma, poproś o makaron al dente, który nieco zmniejszy reakcję insuliny. 

Zupa lub sałatka, ale bez pieczywa

Rozpocznij posiłek od włoskiej zupy minestrone. Zwykle ma dość mało kalorii i zaspokoi pierwszy głód. Innym rozwiązaniem jest zjedzenie przed głównym daniem przystawki w postaci sałatki z lekkim dressingiem lub odrobiną soku z cytryny. Unikaj za to pieczywa, które jest często podawane do zup i sałatek.

Inne wskazówki

Dania włoskie są zwykle dobrze doprawione, dlatego też unikaj dodawania soli. Nie pytaj o menu deserów, żeby nie kusić losu. Jeśli z kolei masz ochotę na coś deserowego po posiłku, postaw na cappuccino. Zaoszczędzisz mnóstwo kalorii.

Podsumowanie

Wyśmienicie jest zjeść obiad we włoskiej restauracji, ale nie zawsze jest on zdrowy. Skorzystaj ze wskazówek, aby ograniczyć ilość tłuszczu i kalorii i zjeść po prostu nieco zdrowiej. Wcale nie musisz rezygnować z wychodzenia do restauracji.