Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Orzechy brazylijskie - czy są zdrowe i wartościowe?

Orzechy brazylijskie - czy są zdrowe i wartościowe?
Dietetycy często wspominają o tym, że warto spożywać orzechy. Jednak część ich pacjentów, ale również wielkie grono, zwłaszcza entuzjastów pięknej sylwetki, omija je szerokim łukiem. Dlaczego tak się dzieje?

Główną przyczyną jest skądinąd słuszne powiązanie orzechów z wysoką wartością kaloryczną. O ile wtedy, gdy planujemy rozbudować mięśnie lub zwyczajnie dbać o zdrowie „pilnując” diety, jesteśmy skłonni włączać różnego rodzaju orzechy do swojego menu, o tyle w przypadku planów rekompozycji ciała lub konieczności zmniejszenia tkanki tłuszczowej rzadko, kiedy tak się dzieje…

Czy jest to dobry krok…?

Z punktu widzenia konieczności urozmaicenia diety oraz zapewnienia człowiekowi „pełnego pakietu” makro- i mikroelementów, z pewnością da się zbudować dietę omijającą orzechy. Jednak będzie wymagało to od dietetyka nieco więcej pracy, a od osoby samodzielnie się odżywiającej, większej uwagi i konieczności zwracania uwagi na to, co się zjada. 

Orzechy brazylijskie – kilka uwag

Orzechy brazylijskie, które znajdziemy w naszych sklepach, pochodzą oryginalnie z drzewa o tej samej nazwie, rosnącego pierwotnie wzdłuż Amazonki. Nic więc dziwnego, że w krajach, w których rosną orzechy brazylijskie, głównie Brazylia, Peru, Kolumbia, Wenezuela i Ekwador, jest to wręcz jedna z głównych gałęzi utrzymania całej gospodarki. Szacuje się, że z samej Brazylii wyeksportowano w minionym roku ponad 45 ton orzechów, o łącznej wartości 33 mln dolarów. 

Dlaczego warto jeść orzechy brazylijskie?

Jeśli chodzi o makroskładniki, to w orzechach brazylijskich znajdziemy: 

  • białko (>14%), 
  • węglowodany (>12%) ,

oraz 

  • tłuszcze (>66%) - dlatego nie może dziwić ich wysoka kaloryczność.

Jednak warto pamiętać o tym, że w orzechach, aż 7% wszystkich tłuszczów są to cenne kwasy omega-3. Orzechy brazylijskie to także 15% tłuszczów nasyconych, 25% jednonienasyconych i 21% wielonienasyconych (do nich zaliczamy omega-3). Ale to nie makroskładniki najbardziej wzbudzają naszą ciekawość wtedy, gdy chcemy rozpatrywać ich wpływ na nasze zdrowie. Bardziej interesują nas mikroelementy.

I tak w orzechach brazylijskich znajdziemy m.in. w kolejności występowania:

  • magnez,
  • wapń,
  • żelazo,
  • miedź,
  • chrom,
  • arsen,
  • selen.

Orzechy brazylijskie to także cenne źródło witamin:

  • B1 - tiaminy,
  • B3 - niacyny,
  • B6,
  • E.

Orzechy brazylijskie to również „kopalnia” niezwykle cennych fitochemikaliów w tym:

  • fitosteroli,
  • tokoferoli,
  • skwalenu,
  • fenoli.

Ten niezwykły „koktajl” mikroskładników, jakie możemy znaleźć w orzechach brazylijskich, stanowi o jego „sile dla zdrowia”.

Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) wydała oficjalne stwierdzenie, w którym możemy przeczytać, że zjadanie około 50 g orzechów brazylijskich dziennie, może zmniejszać ryzyko występowania chorób sercowo-naczyniowych. Na tym jednak korzyści dla zdrowia się nie kończą. 

Mogą one bowiem: 

  • spowalniać procesy starzenia (w tym mózgu - główna zasługa leżeć może w dużej ilości selenu, jaką niosą z sobą orzechy brazylijskie),
  • wspomagać prawidłową pracę tarczycy,
  • wzmagać sprawność układu odpornościowego,
  • wykazywać silne działania wspierające walkę z wolnymi rodnikami,
  • zmniejszać ryzyko występowania niektórych nowotworów: w tym prostaty, wątroby i płuc.

Warto zatem o nich pamiętać w swojej diecie!