Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Pomidor – z czym to się je?

Pomidor – z czym to się je?
Pomidory to dość popularne w naszym kraju warzywo, nie wszyscy jednak wiedzą, że aby bioaktywne składniki w nich zawarte charakteryzowały się wysoką przyswajalnością dla naszego organizmu, potrzeba pewnych starań. Sposób obróbki kulinarnej oraz „towarzystwo” innych produktów żywnościowych ma tutaj niebagatelne znaczenie.

Pomidory są źródłem wielu cennych dla zdrowia składników, oprócz potasu będącego jednym z podstawowych elektrolitów, witaminy C o właściwościach antyoksydacyjnych i pewnej ilości błonnika zawierają także witaminę E oraz likopen, zeaksantynę i luteinę. Związki te zaliczane są do rozpuszczalnych w tłuszczach, co oznacza, że jeśli nie zostaną spożyte z pokarmem zawierającym tłuszcz – będą bezwartościowe dla naszego organizmu. Tak więc pierwszą zasadą jest spożywanie pomidorów z dodatkiem pokarmów takich jak choćby oliwa z oliwek czy olej lniany.

Pomidory od pewnego czasu zwracają uwagę naukowców ze względu na obecność wspomnianego powyżej likopenu – jednego z najsilniejszych naturalnych przeciwutleniaczy. Likopenowi przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe, wg niektórych źródeł działać on może ochronnie przeciwko nowotworom prostaty i piersi. Uważa się także, że związek ten korzystnie oddziałuje na układ krążenia zmniejszając ryzyko wystąpienia miażdżycy, badany jest trównież jego przeciwcukrzycowy potencjał.

Co ciekawe likopen lepiej przyswajany jest przez nasz organizm z przetworów pomidorowych niż ze świeżych pomidorów. Wynika to nie tylko z potencjalnej obecności tłuszczu w przetworach takich jak sosy pomidorowe, ale także z działania wysokiej temperatury. Odkryto bowiem, że gotowanie i smażenie korzystnie wpływa na przyswajalność tego związku. Tak więc jak widać pomidory „lubią” obróbkę termiczną i nie należy jej im szczędzić.

Reasumując, pomidor to potencjalnie niezwykle cenny element diety, żeby jednak wykorzystać w pełni pakiet aktywnych biologicznie substancji, należy warzywo to podawać w towarzystwie produktów zawierających tłuszcz, a także warto  dodawać je do dań „na ciepło” poddając obróbce termicznej takiej jak gotowanie, grillowanie, smażenie czy pieczenie.