Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

3 ważne powody, dla których należy zjeść posiłek po wieczornym treningu

3 ważne powody, dla których należy zjeść posiłek po wieczornym treningu
Nie wiadomo dokładnie skąd i dlaczego, ale upowszechnił się taki pogląd, że konsumpcja pokarmu w godzinach wieczornych jest istotnym zagrożeniem dla zdrowia i sylwetki. Istnieje naprawdę spora grupa osób, która wierzy, iż kolacje należy jeść przed zachodem słońca lub najlepiej – w ogóle z niej rezygnować. Co prawda tego typu praktyki nie muszą być szkodliwe o ile jednak nie dotyczą one osób trenujących nie okazuje się, że prowadzą one do sytuacji, w której trening odbywa się w porze poprzedzającej nocny spoczynek. W takim wypadku, cokolwiek by się nie działo, to po jego zakończeniu po prostu koniecznie należy coś zjeść. Dlaczego? Oto trzy najważniejsze powody!

Posiłek potreningowy hamuje katabolizm

Trening fizyczny jest dla organizmu solidna porcją stresu, tym większa im trwa on dłużej lub im bardziej jest intensywny. Zależnie od czasu trwania i intensywności, a także – w zależności od dostępności innych źródeł energii, wiąże się on w mniejszym lub większym stopniu z katabolizmem mięśniowym czyli rozpadem białek ustrojowych tworzących mięśnie co nie jest zjawiskiem pożądanym. Przebieg procesów katabolicznych nie ustaje wraz zakończeniem sesji treningowej, a może trwać nadal przez wiele godzin o ile nie dostarczymy odpowiedniej porcji składników odżywczych najlepiej w formie węglowodanów i białka. Posiłek potreningowy jest więc czynnikiem hamującym katabolizm i zapobiegającym niekorzystnym następstwom treningu takim jak utrata tkanki mięśniowej.

Posiłek potreningowy wspiera regenerację

Wspomniane przed chwilą zahamowanie katabolizmu to tylko jeden z aspektów na które należy zwrócić uwagę w odniesieniu do odnowy powysiłkowej. Po treningu ważne jest też odnowienie rezerw energetycznych, alkalicznych, wodno- elektrolitowych oraz odbudowa zdeformowanych pod wpływem bodźców wysiłkowych włókien mięśniowych. Dla osiągnięcia tych celów konieczny jest dowóz pełnego spektrum składników odżywczych. Warto mieć na uwadze, że okres powysiłkowy to najlepszy czas na wspieranie procesów regeneracyjnych. Istnieją dowody na to, że to wtedy właśnie organizm w największym stopniu skoncentrowany jest na przebiegu procesów regeneracyjnych i przy odpowiednim zaopatrzeniu we wszystkie niezbędne składniki procesy naprawcze zachodzą niezwykle sprawnie.

Posiłek potreningowy przyspiesza rozwój masy mięśniowej i siły

Proces adaptacji wysiłkowej prowadzący do poprawy zdolności wysiłkowych oraz do rozwoju tkanki mięśniowej może zachodzić tylko wtedy gdy organizm jest odpowiednio odżywiony. Rezygnując z konsumpcji posiłku po wieczornym treningu skazujemy się na stan specyficznego niedożywienia trwający przez wiele godzin. Trudno powiedzieć, czy po tak długiej pauzie uda się nadrobić stracony czas i zainicjować odpowiednie zmiany adaptacyjne w ustroju. Nawet jeśli da się tego dokonać, z pewnością nie można powiedzieć by był to klucz do optymalizacji postępów, prędzej natomiast jest to droga „na około” do wypracowania sportowej formy.

Podsumowanie

Jak widać, istnieją przynajmniej trzy dobre powody by po wieczornym wysiłku zjeść posiłek potreningowy. Zahamowanie katabolizmu, nasilenie regeneracji i lepsza adaptacja wysiłkowa to jednak nie wszystkie korzyści wynikające z takiej praktyki. Nawet jeśli wymienione tutaj aspekty wydają się być nieprzekonujące z punktu widzenia obranych indywidualnie priorytetów, to warto mieć na uwadze fakt, że zjedzenie późnej kolacji nikomu tak naprawdę nie zaszkodzi i nie odbije się negatywnie ani na zdrowiu ani na estetyce sylwetki.