Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Przyrost masy ciała w czasie ciąży

Przyrost masy ciała w czasie ciąży
Ciąża to stan fizjologiczny, któremu towarzyszy postępujący przyrost masy ciała. Chociaż dla niektórych kobiet zmiany zachodzące w tym okresie w ciele bywają niekiedy trudne do zaakceptowania, są one naturalną koleją rzeczy i związane są z rozwojem płodu. Niekiedy jednak zdarza się, że przyrost masy ciała w trakcie ciąży jest zbyt szybki, co wiąże się z wyraźnym zwiększeniem poziomu tkanki tłuszczowej i stanowi problem nie tylko natury estetycznej, ale również zdrowotnej.

Jaki jest optymalny przyrost masy ciała w trakcie ciąży?

Trudno jest jednoznacznie określić wartości referencyjne dla przyrostu masy ciała kobiet w okresie ciąży. Zagadnienie to jest tematem intensywnych prac i dyskusji. Aktualnie uważa się, że całkowity przyrost na wadze w czasie ciąży powinien być uzależniony od wyjściowej masy ciała matki przed poczęciem. W przypadku kobiet z prawidłowym BMI przyrost powinien mieścić się w przedziale od 8 do 12,8kg, u kobiet z nadwagą i otyłych 7 – 9,4kg, a u kobiet z niedowagą może być wyższy niż 12,8kg (Kongres Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego). Warto jednak podkreślić, że w literaturze fachowej istnieją także bardziej ogólne zalecenie i bardziej liberalne zakresy referencyjne (WHO za optymalny uznaje przyrost masy ciała mieszczący się w przedziale 10 – 14kg).

Nadmierna i niedostateczna podaż energii a zdrowie dziecka

Zarówno dieta nadmiernie zasobna w energię, prowadząca do zbyt szybkiego przyrostu masy ciała jak również dieta ubogo-energetyczna mogą okazać się po prostu niebezpieczne. W pierwszym przypadku dość może dojść do nadmiernego przyrostu masy ciała u matki i licznych zaburzeń w gospodarce lipidowej, glukozowej hormonalnej, czego konsekwencją jest zagrożenie zdrowia również u dziecka. Konsekwencją w takim wypadku będzie zwiększone ryzyko przedwczesnego porodu, poronienia, wystąpienia wad wrodzonych. W przypadku drugim zwiększa się ryzyko niedożywianie u dziecka, zaburzenia funkcji poznawczych, a także specyficznego przeprogramowania metabolizmu i zwiększonej tendencji do gromadzenia tłuszczu w wieku dziecięcym i dorosłym.

Odchudzanie w czasie ciąży

Nie ma czegoś takiego jak odchudzanie w czasie ciąży. Wszelkie próby zastosowania popularnych diet redukcyjnych w tym stanie fizjologicznym jest skrajnie nieodpowiedzialne. Oczywiście można modyfikować podaż energii tak by nie przekraczała dziennego zapotrzebowania (które wbrew pozorom zmienia się tylko nieznacznie w trakcie ciąży), ale restrykcje kaloryczne nie są wskazane. Kluczowe znaczenie ma także jakościowy dobór pokarmów. Produkty żywnościowe wchodzące w skład posiłków powinny charakteryzować się niskim stopniem przetworzenia i wysoką gęstością odżywczą. Unikać należy natomiast pokarmów wysoko przetworzonych, zasobnych w cukry dodane, rafinowane i utwardzone tłuszcze oraz nadmierne ilości sodu. Kwestię diety warto skonsultować z dobrym dietetykiem.

Rola wysiłku fizycznego

Jeśli nie istnieją specjalne przeciwwskazania w trakcie ciąży zdecydowanie warto jest dbać o aktywność fizyczną. Odpowiednie ukierunkowanie wysiłku pomoże nie tylko utrzymać nienaganną sylwetkę, ale korzystnie wpłynie na zdrowie i samopoczucie i pomoże wrócić do formy po porodzie. Decyzję o rozpoczęciu uprawiania sportu nawet na bardzo rekreacyjnym poziomie należy skonsultować z lekarzem, a plan treningowy ułożyć w porozumieniu z wykwalifikowanym trenerem. Wprowadzanie aktywności na własną rękę, bez wcześniejszych konsultacji jest po prostu niebezpieczne.

Źródła: • Kanadys W.M.: Przyrost masy ciała w ciąży. Relacje z przedciążową masą ciała. Kongres Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego „Profilaktyka w położnictwie i ginekologii”, Ginek. Pol., 2000, 71 [8], 680-683

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Ladies Ciąża