Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Chcesz mieć bystre dziecko? Jedz mądrze w czasie ciąży!

Chcesz mieć bystre dziecko? Jedz mądrze w czasie ciąży!
Ilościowe i jakościowe spożycie żywności, a także sposób obróbki termicznej pożywienia to czynniki, które nie tylko wpływają na wygląd i zdrowie organizmu, ale także pełnią istotną rolę w kształtowaniu funkcji kognitywnych. Dlatego szczególną uwagę na zawartość talerza powinny zwrócić kobiety ciężarne jak i panie planujące posiadanie dziecka w niedalekiej przyszłości. Nie ulega wątpliwości, że istnieje związek pomiędzy sposobem odżywiania mamy, a przyszłym rozwojem intelektualnym dziecka.

Otyłość matki jako czynnik ryzyka

Okazuje się, iż dzieci kobiet, które przed zajściem w ciążę, czyli tzw. okresie przedkoncepcyjnym,  posiadały problemy z nadwagą, nie tylko bardziej narażone są na wystąpienie nieprawidłowości związanych z rozwojem organów wewnętrznych takich jak serce, wątroba czy trzustka, ale także częściej charakteryzują się zaburzonym rozwojem funkcji poznawczych i intelektualnych. Inaczej mówiąc, dzieci, których mama w ciąży i przed ciążą nie odżywiała się w sposób racjonalny, mogą mieć znaczne trudności z nauką czytania i matematyką.  Istnieją także badania, wskazujące na to, iż otyłość kobiety oraz choroby metaboliczne mogą istotnie wpływać na  ryzyko wystąpienia chorób związanych z nieprawidłowościami w układzie nerwowym, takich jak autyzm.

Pokarmy niewskazane w czasie ciąży i w okresie przedkoncepcyjnym

Jak już wiadomo, aby płód mógł prawidłowo wzrastać i rozwijać się, kobieta powinna zadbać o odpowiedni stan odżywienia już w okresie poprzedzającym ciążę. Zarówno niedobory składników odżywczych, jak i ich nadmiar mogą niekorzystnie się odbić na zdrowiu matki jak i dziecka. Na szczególną uwagę zasługują pokarmy i składniki żywieniowe, które warto wyeliminować z jadłospisu, gdyż mogą doprowadzić do powstania wad rozwojowych dziecka, w tym również zaburzeń związanych z rozwojem intelektualnym. Przede wszystkim zagrożenie stanowią produkty, co do których istnieje podejrzenie skażenia metalami ciężkimi, takich jak niektóre  ryby, np. tuńczyk czy miecznik. Niebezpieczne mogą być także ryby wędzone – ze względu na duże ryzyko zarażenia listeriozą. W okresie przedkoncepcyjnym zaleca się także ograniczenie spożywania produktów będących  źródłem znacznych ilości witaminy A, np. wątroby.

Badania potwierdzają, iż  zwiększone stężenie witaminy A obserwuje się w surowicy kobiet,  które urodziły dzieci z wadami w obrębie ośrodkowego układu nerwowego, a także u pań, u których występowały samoistne poronienia. Zdecydowanie niepożądanym składnikiem diety są także wszelkie źródła kwasów tłuszczowych trans, czyli większość słodyczy  i ciast zawierających tłuszcze cukiernicze / utwardzone oraz pokarmy poddawane smażeniu. Na masę urodzeniową oraz rozwój dziecka wpływają także takie czynniki jak palenie papierosów oraz spożywanie alkoholu i kofeiny.  Panie aktywne fizycznie powinny przyjrzeć się dokładnie stosowanym suplementom – zwłaszcza zażywanie spalaczy tłuszczu może przynieść bardzo negatywne skutki.

Jak się odżywiać, aby mieć zdrowe i mądre dziecko?

Zgodnie z danymi zawartymi w podręcznikach do żywienia, dieta zarówno kobiet ciężarnych, jak i karmiących czy planujących zajście w ciążę powinna być „zdrowa, zrównoważona i urozmaicona”. Co to oznacza w praktyce? A mianowicie to, iż dieta powinna pokrywać indywidualne zapotrzebowanie nie tylko na energię, ale także na witaminy czy składniki mineralne. Zdrowa dieta winna opierać się na nisko przetworzonej żywności, bogatej w składniki odżywcze o charakterze nieenergetycznym – ze szczególnym uwzględnieniem kwasu foliowego oraz żelaza, a także kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3. Kobietom planującym macierzyństwo zaleca się utrzymanie prawidłowej masy ciała, w granicy BMI 20-25, jako czynnik minimalizujący ryzyko wystąpienia powikłań w czasie ciąży.

Podsumowanie

Prawidłowe odżywianie  kobiety determinuje prawidłowy rozwój płodu, a później dziecka. Okazuje się, iż trudności związane z nauką pisania czy czytania mogą mieć związek także z przyjmowaniem przez matkę w okresie ciąży produktów takich jak słodycze czy fast foody. Zaburzenia metaboliczne, nieprawidłowa gospodarka insulinowa, niedobory lub nadmiar wybranych składników pokarmowych posiadają kluczowe znaczenie w rozwoju układu nerwowego rozwijającego się płodu. Dlatego, jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoje dziecko było zdrowe i mądre odżywiaj się w sposób racjonalny.