Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Świąteczna suplementacja

Świąteczna suplementacja
Specjalne suplementy na święta? Choć na pierwszy rzut oka pomysł ten wydawać się może kuriozalny, to w praktyce osoby, które zdecydują się na włączenie zaprezentowanego w niniejszym artykule zestawu, zapewne jeszcze mi za niego podziękują. Okres świat to czas, w którym wybrane dodatki do diety mogą okazać się więcej niż potrzebne. Jakie preparaty warto mieć w tym czasie pod ręką?

 Enzymy trawienne

 W czasie świątecznych spotkań rodzinnych zazwyczaj jadamy więcej niż zwykle, a na naszym talerzu pojawiają się też ciężej strawne pokarmy. Chociaż możemy wspomagać się herbatką z mięty czy kopru włoskiego, to prawdziwą pomoc przynieść może dopiero porcja enzymów trawiennych przyjęta najlepiej jeszcze przed lub w trakcie posiłku. Szczególnie przydatne mogą okazać się preparaty zawierające pakiet enzymów (pankreatynę), dodatkowo wzbogacony o konkretne enzymy (lipaza, amylaza, pepsyna) oraz o betainę HCL. Zdecydowanie mniej skuteczne są środki oparte jedynie na enzymach roślinnych, takich jak papaina czy bromelaina.

 Probiotyk

Niewłaściwa dieta powodować może zaburzenia funkcjonowania mikroflory jelitowej co może mieć rozmaite i często długofalowe konsekwencje, obejmujące nie tylko z resztą przewód pokarmowy, ale również stan zdrowia innych układów i narządów. Probiotyk warto włączyć do diety już przed świętami i kontynuować suplementację jeszcze kilka dni po świętach. Nie ma konieczności sięgania po najdroższe specyfiki. Warto zerknąć na etykietę, cenne są dla nas bakterie z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacteria, warto by ich ilość podana była w miliardach, a nie setkach tysięcy, w innym wypadku produkt może okazać się mało wartościowy.

 

BCAA / leucyna

Antykatabolik na święta? Dobre co nie? Nie ma się z czego śmiać. Aminokwasy rozgałęzione, a dokładnie jeden z nich – leucyna posiada niezwykła zdolność do hamowania apetytu, zwłaszcza jeśli zastosujemy solidne dawki. Leucynę bądź porcję BCAA można przyjąć rano przed lub do śniadania i opcjonalnie także jako dodatek do pozostałych posiłków, a niewykluczone, że zjemy mniej, zwłaszcza słodyczy. Leucyna korzystnie wpływa także na wrażliwość insulinową – parametr mówiący nam o zdolności reagowania tkanek obwodowych i wątroby na działanie hormonu – insuliny. Do zaburzenia wrażliwości insulinowej przyczynia się m.in. – przejadanie i spożywanie obfitujących w cukry pokarmów.

Podsumowanie

Zastosowanie opisanego powyżej zestawu suplementów w okresie świątecznym może okazać się strzałem w przysłowiową dziesiątkę zwłaszcza w przypadku osób mało asertywnych, które mają skłonność do ulegania własnym słabościom i namowom rodziny, doprowadzającym do stanu przejedzenia. Oczywiście włączenie leucyny, enzymów trawiennych i żywych kultury bakteryjnych do suplementacji nie sprawi, że będzie można bezkarnie pochłaniać jedzenie – zdrowy rozsądek zawsze bowiem jest wskazany, ale zapewne pomoże przetrwać święta w lepszej kondycji psychofizycznej.