Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Trening, a zaburzenia cyklu miesiączkowego.

Trening, a zaburzenia cyklu miesiączkowego.
U wielu kobiet uprawiających sport wyczynowo występują zaburzenia cyklu miesiączkowego. Naukowcy zaobserwowali, że już u dziewcząt intensywnie trenujących pierwsza miesiączka występuje później niż u ich nietrenujących rówieśniczek. U kobiet regularnie prowadzony, intensywny trening może wywołać zaburzenia w postaci nieregularnych miesiączek, ich braku lub zmiany w strukturze cyklu (szczególnie w dyscyplinach wytrzymałościowych). Jakie są przyczyny tych zmian?

Naukowcy doszukują się źródła m.in. w dużej objętości i intensywności treningu, małej masie ciała zawodniczek (w tym niewielkim poziomie tkanki tłuszczowej), dużej ilości kortyzolu (stres), wydzielaniem endorfin w trakcie wysiłku oraz nieprawidłowych praktykach żywieniowych. Niestety, na porządku dziennym są zabiegi które mogą prowadzić od utraty zdrowia, w skrajnych przypadkach życia. W celu utrzymania wagi ciała, za wszelką cenę – zawodniczki stosują np. zbijanie wagi – czyli odwadnianie się. Co gorsza, zbijania wagi nie rozkładają w czasie, a stosują na kilka dni przed zawodami (aby zmieścić się w daną kategorię wagową). Praktyka ta prowadzi do spadku osiągów sportowych oraz zaburza funkcjonowanie całego organizmu:

„Celem pracy była ocena przyjmowania pokarmów i napojów oraz wydatku energetycznego
na 3 dni przed zawodami u 21 zawodniczek i 11 zawodników trenujących judo. Z badanej grupy aż 72 „zrzucało wagę" przed zawodami, w tym tylko 17% przeprowadzało redukcję w czasie 3 tygodni, pozostali robili to w czasie krótszym niż 2 tygodnie. Ponad połowa z nich (52,1%) odwadniała się ćwicząc w nieprzepuszczających powietrza i potu strojach, co
powodowało intensywne pocenie się. Prawie 40% badanych drastycznie ograniczyło wypijane płyny, a 30,4% używało sauny w celu odwodnienia się. W wyniku tych zabiegów badani tracili ok. 2,31 kg (tj. 3,51% wyjściowej masy ciała) przed zawodami. Jak
wynikało z analizy ilościowej i jakościowej przyjmowanych pokarmów i napojów, ubytki masy ciała były wynikiem dużego ujemnego bilansu energetycznego i wodnego. Ujemny bilans energetyczny powoduje zmniejszenie zapasów glikogenu mięśniowego, a ujemny bilans wodny prowadzi do przewlekłego odwodnienia. Obie zmiany mogą być przyczyną
obniżenia możliwości wysiłkowych oraz zaburzeń zdrowotnych."

Mała waga ciała, niski poziom tkanki tłuszczowej naukowcy wiążą bezpośrednio z obniżeniem poziomu estrogenów (których pewna ilość jest wytwarzana w tkance tłuszczowej). Kolejna z teorii dotyczy obniżenia dostępności glukozy dla podwzgórza, uwalniającego GnRH – co ma upośledzać funkcję jajników oraz wydzielanie LH (hormonu luteinizującego) i FSH (hormonu folikulotropowego).. „Podwzgórze żeńskie u kobiet w okresie rozrodczym wydziela do krwi [...] w połowie cyklu miesiączkowego, znacznie zwiększoną ilość hormonu uwalniającego hormony gonadotropowe (GnRH). Pod jego wpły¬wem wzrasta 10-krotnie wydzielanie hormonu luteinizującego i następuje owulacja — pękanie pęche¬rzyka jajnikowego dojrzałego."

Kolejna z przyczyn dotyczy stosowania dopingu farmakologicznego, szczególnie w postaci męskich hormonów płciowych. Prowadzi to do często nieodwracalnych zmian w kobiecej sylwetce i układzie hormonalnym. W czasach programu 14,25 – największego tajnego systemu dopingu w NRD, stosowano końską ilość farmakologii (różne estry testosteronu, mestanolone, metanabol, nandrolon, hCG, hormon wzrostu oraz designer drug – oral turinabol). Z badań programu dopingowego NRD wynika, że 15% zawodniczek odczuło skutek uboczny w postaci nieregularnych miesiączek lub ich braku, a 8% zawodników i zawodniczek zmiany w libido.

Jak widać zmiany w funkcjonowaniu żeńskiego układu rozrodczego mogą mieć wielorakie przyczyny. W każdym wypadku warto zasięgnąć porady lekarza, specjalisty oraz przeprowadzić nakazane przez niego badania (np. ustalić poziom poszczególnych hormonów).

Źródła: 1. “Hormonal doping and androgenization of athletes: a secret program of the German Democratic Republic government” Werner W. Franke, Brigitte Berendonk. 2. “Nieprawidłowe praktyki żywieniowe i odwodnienie u sportowców” Medicina Sportiva Practica, Tom 7, Nr 3: 35-40, 2006 - Medicina Sportiva. 3. „Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego”, J. Górski Wydawnictwo PZWL 2011.

W artykule mówimy o: Ladies Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę