Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

5 najpopularniejszych błędów żywieniowych u osób aktywnych

5 najpopularniejszych błędów żywieniowych u osób aktywnych
Zdrowy tryb życia i regularna aktywność fizyczna wymagają właściwie ukierunkowanego i przemyślanego sposobu odżywiania – w przeciwnym razie ich efektywny wpływ na szeroko rozumiane zdrowie i samopoczucie może być niezadowalający. Szum informacyjny, zaśniedziałe i głęboko zakorzenione stereotypy, a także agresywne kampanie marketingowe wcale nie ułatwiają zadania. Oto lista najpopularniejszych błędów popełnianych przez osoby aktywne:

Brak posiłku po zakończonej aktywności fizycznej

Intensywny wysiłek może znacznie ograniczać apetyt. Wiele osób uważa także, iż powstrzymując się od spożycia pokarmu po zakończonym treningu przedłuży jego działanie. Nic bardziej błędnego! Nawet jeżeli aktywność przypada na godziny późnopopołudniowe czy wieczorne to warto pomyśleć o wartościowym posiłku – choćby w formie lekkiego i odżywczego koktajlu. Dzięki temu organizm będzie wiedział, iż może pozwolić sobie w inwestowanie w energochłonną tkankę mięśniową. W przeciwnym razie wypracowanie robiącej wrażenie formy czy poprawa estetyki sylwetki zostaną mocno zaburzone.

Suplementy zniwelują wszelkie błędy żywieniowe

Nachalne reklamy przekonały nieuświadomionych konsumentów, iż wszelkie niedobory żywieniowe objawiające się przykładowo pogorszeniem kondycji włosów czy też mimowolnymi skurczami mięśni należy rozwiązywać przy użyciu kolorowych kapsułek czy tabletek. Tymczasem podstawą winno być właściwe zbilansowanie jadłospisu pod kątem indywidualnego zapotrzebowania na makroskładniki, witaminy czy składniki mineralne. Suplementy powinny stanowić uzupełnienie jadłospisu a nie jego podstawę.

Przejadanie się „zdrowymi” produktami

Fakt iż dany produkt żywnościowy charakteryzuje się dużą gęstością odżywczą i prozdrowotnym potencjałem, nie oznacza wcale, że można zajadać się nim w nieograniczonych ilościach przez siedem dni w tygodniu. Podstawową cechą zdrowego jadłospisu jest jego urozmaicenie oraz dopasowanie do potrzeb danego organizmu. Fakt iż pomidory są promowane jako warzywa działające przeciwnowotworowo, nie oznacza, że należy spożywać ich w ciągu dnia w ilości 10kg (aby zadziałały jeszcze bardziej przeciwnowotworowo)

Weekendowe szaleństwa

O ile w ciągu tygodnia reżim codziennych obowiązków oraz rutyna w postępowaniu ułatwiają utrzymanie właściwych nawyków żywieniowych, o tyle w czasie weekendów (zwłaszcza długich) przychodzi totalne rozprężenie i dezorganizacja w odżywianiu. Pomocne w takiej sytuacji może okazać się skrupulatne planowanie jadłospisu – nie tylko na dni robocze ale także na cały weekend. Dodatkowy wolny czas warto przeznaczyć na eksperymenty kulinarne – urozmaicenie szybko przygotowywanych w ciągu tygodnia potraw bardziej wyszukanymi daniami pomoże odwrócić uwagę od wątpliwej jakości przekąsek.

Aktywność fizyczna pozwala na jedzenie wszystkiego

To fakt, iż osoby prowadzące aktywny tryb życia mogą sobie pozwolić na chwilę słabości – np. na dodatkową porcję sernika podczas niedzielnego obiadu u teściowej. Nie oznacza to jednak, iż aktywność fizyczna znosi wszelkie negatywne skutki niezdrowego odżywiania. Miarą zdrowia nie jest tylko ilość odkładającej się w okolicach pasa tkanki tłuszczowej. Ludzie aktywni posiadają zwiększone zapotrzebowanie na wartościowe składniki odżywcze, więc zastępowanie ich tzw. „pustymi kaloriami” prędzej czy później doprowadzi do pogorszenia kondycji zdrowotnej, pogorszenia samopoczucia, problemów z koncentracją czy przedwczesnego starzenia. Osoby prowadzący intensywny tryb życia winny zatem przykładać zdecydowanie większą uwagę do tego co pojawia się na ich talerzach.

Podsumowanie

Jak się okazuje poważnych błędów związanych z odżywianiem nie udaje się uniknąć nawet osobom regularnie uprawiającym sport. Brak odpowiednio dopasowanego jadłospisu, uwzględniającego posiłek potreningowy oraz zwiększone zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze może doprowadzić do fatalnych konsekwencji zdrowotnych.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę