Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Brak snu wzmaga apetyt i powoduje otyłość?

Brak snu wzmaga apetyt i powoduje otyłość?
Czy zdarzyło Wam się kiedyś zarwać noc? Na pewno tak - nauka do egzaminu, maraton seriali, impreza... Jak się wtedy czuliście? Kiepsko? No właśnie... Zarwana noc wiąże się często z uczuciem braku świeżości choćbyśmy wzięli i z dziesięć kąpieli. Ciało jest apatyczne, nasze ruchy, jak przez mgłę, myślenie wolniejsze a do tego wszystkiego nieokiełznany głód.

Nowe badania, które przeprowadzono na Uniwersytecie w Uppsali skupiły się właśnie na wpływie jakości snu na apetyt. Naukowcy wskazali region mózgu, który przyczynia się do odczuwania apetytu i jest aktywowany dużo mocniej po nieprzespanej nocy, niż po kilku godzinach normalnego snu. Okazuje się, że złe nawyki związane z higieną snu mogą być jednym z winowajców nadwagi, czy też braku efektów redukcyjnych.

Wyniki tego badania opublikowano w Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

Badacze z Uppsali pokazali w swoich opracowaniach, że "zarwanie" jednej nocy  u młodych mężczyzn o prawidłowej masie ciała ogranicza wydatki energetyczne następnego dnia. Badanie to również pokazało, że osoby te miały znacznie silniejsze uczucie głodu i że ich postrzeganie żywności było całkiem odmienne.

Powyższe badanie było inspiracją do kolejnego, w którym skoncentrowano się jeszcze mocniej na tych obszarach, które reagują na brak snu. Za pomocą rezonansu magnetycznego badano mózgi dwunastu mężczyzn z prawidłową masą ciała podczas oglądania obrazów żywności. Badanie przeprowadzono po normalnie przespanej nocy oraz po nieprzespanej.

W pierwszym przypadku obrazy jedzenia były postrzegane całkiem normalnie, nie wywoływały większych emocji. W drugim z kolei zauważono, że znacznie zwiększył się poziom aktywacji głodu na widok jedzenia.

Biorąc pod uwagę, że w dzisiejszych czasach wiele osób cierpi na brak snu lub zapewnia sobie go zdecydowanie za mało, można śmiało uznać, że jest to jedna z przyczyn nadwagi czy otyłości (oczywiście zaraz obok nieprawidłowej diety, małej aktywności fizycznej i szeregu innych czynników). Zaleca się, by spać dziennie 7 do 8 godzin, aby utrzymać stabilną masę ciała.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę