Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

O czym pamiętać przygotowując deser w ramach diety odchudzającej?

O czym pamiętać przygotowując deser w ramach diety odchudzającej?
Niewątpliwie największą bolączką podczas stosowania diet redukcyjnych jest konieczność zrezygnowania z tradycyjnych słodkości. Problem jest tym dotkliwszy, im więcej batoników, ciasteczek i wypieków w dotychczasowym menu się znajdowało… Pomóc sobie można w prosty sposób, uwzględniając w dziennym rozkładzie posiłków i energii zdrowsze alternatywy dla typowych łakoci. Oto kilka pomocnych wskazówek i pomysłów dla osób, które pragną urozmaicić swój jadłospis o wartościowe desery.

Po pierwsze: uważaj na gotowe rozwiązania!

Nie każdy ma ochotę czy sposobność na spędzanie dodatkowej ilości czasu w kuchni, w celu przygotowania pysznego deseru. Dlatego też dużą popularnością cieszą się gotowe rozwiązania – batoniki, ciasteczka, czekolady. Warto zapamiętać, iż istnieje jeden prosty sposób na zweryfikowanie jakości danego produktu – wystarczy zerknąć na jego skład surowcowy ( a nie tylko wartość energetyczną). Coś co zawiera spore ilości syropu glukozowo-fruktozowego, utwardzanych tłuszczów roślinnych czy oczyszczonej mąki, z pewnością nie będzie zdrowszą alternatywą.

Jeżeli zależy nam na szybkich i nie wymagających przygotowań rozwiązaniach, które można byłoby uwzględnić jako wartościowy deser warto pomyśleć o porcji owoców – jagodowych, cytrusowych, a także trochę bardziej kłopotliwych w przygotowaniu, takich jak melon czy ananas. Korzystnym rozwiązaniem są również wytrawne czekolady – w sklepach znajdziemy wysokogatunkowe odmiany tego smakołyku w różnych wariantach smakowych, np. z dodatkiem owoców czy szlachetnych przypraw.

Po drugie: zachowaj ostrożność względem zamienników cukru!

Przygotowując deser w domowych warunkach często zamieniamy tradycyjny cukier na cukier trzcinowy, brązowy, syrop z agawy, syrop klonowy, miód i inne, które w zasadzie również stanowią skoncentrowane źródła węglowodanów (niekiedy właśnie sacharozy czyli... stołowego cukru). Korzyści z takich modyfikacji recepturowych często są niewielki lub po prostu żadne. Desery warto przygotowywać wykorzystując naturalną słodycz pokarmów, np. owoców, albo też sięgnąć po stewię lub inny słodzik.

Po trzecie: wykorzystuj w praktyce wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania!

Największym ograniczeniem w przygotowywaniu zdrowych i wartościowych deserów jest niewłaściwe podejście i brak inspiracji. Tymczasem przyrządzanie wartościowych smakołyków jest to doskonały sposób na to, aby zrobić praktyczny użytek z posiadanej wiedzy dotyczącej właściwej selekcji produktów żywnościowych czy też odpowiednich sposobów obróbki kulinarnej. Poszukując inspiracji warto kierować się własnymi gustami i preferencjami – starając się w miarę możliwości „uzdrowić” wyjściową recepturę.


Po czwarte: pamiętaj, że je się również oczami!

Często pomijanym aspektem wpływającym na postrzeganie spożywanych deserów ( a także innych posiłków) jest sposób podania oraz warunki w jakich go konsumujemy. Jedzenie szaro-burej paćki pomiędzy stertą brudnych naczyń i resztek poprzedniego posiłku z pewnością nie wpłynie korzystnie na odbiór ogólnych wrażeń sensorycznych – a nawet stłumi ewentualne walory smakowe spożywanego posiłku. Deser powinien cieszyć nie tylko podniebienie, ale również i oczy. Estetycznie podany, kolorowy i apetycznie wyglądający sprawi nam znacznie więcej przyjemności – dlatego warto poświęcić odrobinę uwagi na jego aranż.

Po piąte: uwzględnij najlepszą porę na spożycie deseru!

Z punktu widzenia postępów diety odchudzającej, najlepszą porą na uwzględnienie deseru będzie okres bezpośrednio po treningu. Można wówczas posiłek potreningowy przygotować w tonacji słodko-deserowej (uwzględniając oczywiście dobowy bilans energetyczny) bądź też pomyśleć o słodkim dodatku do zasadniczego dania potreningowego. Wszystko zależy od naszych preferencji i upodobań. Dodatkowo, niektóre desery – te charakteryzujące się niską wartością energetyczną można również uwzględnić jako przekąskę w ciągu dnia lub np. podwieczorek czy dodatek do kawy na drugie śniadanie.

Po piąte: proste propozycje na niebanalny deser!

Na koniec chciałbym zaprezentować kilka prostych pomysłów na smakowity deser, z których przygotowaniem poradzi sobie nawet mało wprawiony adept sztuk kulinarnych:

owocowe sorbety – alternatywa dla lodów, najlepiej do ich przygotowania nadają się owoce jagodowe, a także melon (wystarczy owoce zamrozić, lekko rozmrozić i zmiksować na mus, uwzględniając dodatek stewi, wiórków gorzkiej czekolady, wanilii, jogurtu naturalnego, etc.);

bezcukrowe galaretki – mogą stanowić bazę do przygotowania bardziej skomplikowanych deserów typu sernik na zimno bądź też same w sobie stanowić deser. Można do ich przygotowania uwzględnić słodzik oraz owoce;

koktajle - mogą być przyrządzone na bazie samych owoców albo uwzględniać dodatek nieprzetworzonego nabiału, orzechów, gorzkiej czekolady i przypraw takich jak wanilia czy cynamon;

naleśniki – mąkę oczyszczoną wystarczy zamienić mąką pełnoziarnistą, smaczne naleśniki wychodzą z dodatkiem mąki kokosowej, migdałowej, owsianej, etc. Nadzieniem naleśników może stanowić twaróg z owocami, mus owocowo-czekoladowy czy też owocowy sorbet.

ryż na słodko- doskonałe rozwiązanie jako deser do posiłku potreningowego, można do jego przygotowania uwzględnić owoce, własnoręcznie przygotowane owocowe musy, jogurt naturalny, twaróg, czekoladę gorzką, wanilię, cynamon.

Podsumowanie

Aby w ramach diety odchudzającej móc delektować się wartościowym deserem, pamiętać należy o bazowaniu na wartościowych surowcach a także o dziennym bilansie energetycznym – deser powinien być dopasowany do założeń przestrzeganego jadłospisu redukcyjnego.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę