Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

W jedzeniu jest coraz więcej cukru!

W jedzeniu jest coraz więcej cukru!
W czasach kiedy studiowałem dietetykę, jeden z wykładowców zwykł przekonywać, że cukier jest w stanie sprawić, iż nawet tektura wyda się smaczna i namawiał serdecznie by w warunkach domowych przeprowadzać kontrowersyjne eksperymenty przy użyciu cukru, aromatu do ciast i niejadalnych nieraz artykułów takich jak choćby celulozowa serwetka. Faktycznie łatwo było zauważyć, że mając w domu pełną cukierniczkę łatwo przygotować przyjemny w smaku posiłek z produktów nie nadających się do konsumpcji.

Od kilkudziesięciu lat przeciętna zawartość cukrów rafinowanych w artykułach spożywczych systematycznie się zwiększa. Mówiąc wprost produkty żywnościowe stają się coraz słodsze, przy czym tendencja ta dotyczy nie tylko ciastek, cukierków, czekolad i innych łakoci, ale również pokarmów z nimi zupełnie niekojarzonych takich jak produkty pochodzenia zbożowego (pieczywo, pyzy, ciasto na pizzę), przetwory mleczne (twarożki, maślanki, kefiry, jogurty) czy rozmaite dania instant (zupki w proszku) i dania gotowe oraz sosy.Przykładem dobitnym niech będą coraz słodsze hamburgery serwowane w barach szybkiej obsługi!Lustrując uważnie etykiety niektórych produktów spożywczych, aż zdziwienie człowieka ogarnia, że mieszanka wypełniaczy, barwników, aromatów i cukru sprawia, że ich spożyciu towarzyszy przyjemne uczucie zadowolenia.

Szczególnie popularne w ciągu ostatniej dekady stało się nadawanie produktom żywnościowym i rozmaitym potrawom pikantno-słodkiego smaku. Jak się okazuje takie mieszanki sprawiają raz, że wydaje nam się, iż dany pokarm zawiera mniej cukru niż w istocie, a dwa sprawiają, że odczucie sytości specyficznej pojawia się później. Sytość specyficzna to pojęcie odnoszące się do spadku przyjemności odczuwanej w następstwie reakcji na smak i aromat spożywanego w danej chwili jedzenia, czemu towarzyszy zazwyczaj wzrost zainteresowania produktami odmiennej smakowitości. W miarę spożywania danego pokarmu wyczerpują się zapasy energii w komórkach receptorów smakowych, co upośledza przekazywanie sygnałów do mózgu odczytywanych jako informacja na temat smakowitości, przez co staje się on nieatrakcyjny. Wzmocnieniu ulega natomiast ochota na smaki odmienne. W praktyce polega to na tym, że zjadając się słonym popcornem w pewnym momencie mamy go dość, chętnie natomiast zjedlibyśmy loda lub czekoladę, czyli pokarm o odmiennym smaku. W przypadku pokarmów słodko-kwaśnych czy słodko-pikantnych odczucie to pojawia się relatywnie później.

Dodatkowym problemem jest postępująca adaptacja zmysłów zachodząca w dłuższej perspektywie czasowej. Jedząc regularnie słodkie pokarmy z czasem potrzebujemy coraz silniejszych bodźców smakowych by ich konsumpcja była dla nas satysfakcjonująca. Niestety nasze receptory ulegają stopniowej adaptacji, a nierzadko już kilkukrotne spożycie słodszych niż zwykle pokarmów sprawia, że przyzwyczajamy się  do wyższego natężenia słodkiego smaku i preferujemy coraz bardziej słodkie pokarmy bądź też spożywamy coraz większe ich ilości. Pocieszający jest fakt, iż zależność ta jest dwukierunkowa. O tym, że subiektywne odczucie natężenia słodkiego smaku ma charakter wysoce indywidualny i można na nie wpływać przekonują się osoby, które po dłuższym okresie regularnego picia słodkiej herbaty postanawiają zrezygnować z dodatku cukru. Po pewnym czasie próba wypicia posłodzonej „jak dawniej” herbaty jest źródłem nieprzyjemnych doznań – napój wydaje się bowiem zdecydowanie zbyt słodki, pomimo iż jeszcze kilka tygodni wcześniej wydawał się smaczny.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostępna w sklepach żywności jest coraz bardziej zasobna w cukry rafinowane, z niezwykłą starannością powinniśmy dokonywać selekcji spożywanych pokarmów. Uważna lustracja etykiety to w dzisiejszych czasach niestety wymóg, w innym wypadku bowiem trudno będzie zapanować nam nad udziałem cukrów takich jak sacharoza czy fruktoza w naszej diecie. Chociaż zauważyć można trend polegający na tym, że na rynku pojawia się coraz więcej produktów o obniżonej wartości energetycznej, to w praktyce niestety często obniżanie kaloryczności sprowadza się do zastępowania tłuszczu – cukrem…

Źródła: • www.salon.com

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie Ladies