Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy trening na rowerze zwiększa szybkość biegania?

Czy trening na rowerze zwiększa szybkość biegania?
Tezę sprawdzili naukowcy, Hardaway Chun-Kwan Chan i wsp. [1]. W badaniu uczestniczyło 16 osób. Grupa eksperymentalna (EG, n = 8) wykonała w sumie 12 sesji treningu kolarskiego, sprinterskiego w okresie 4 tygodni, a grupa kontrolna (CG, n = 8) nie trenowała w żaden specjalny, dodatkowy sposób. Zarówno osoby z grupy EG, jak i CG zostały poinstruowane, aby podtrzymywały swoją zwykłą codzienną aktywność podczas 4-tygodniowego okresu testowego.

Jak wyglądał trening interwałowy?

Interwencja składała się z 12 sesji treningu kolarskiego w ciągu 4 tygodni. Każda sesja składała się z powtarzających się 30-sek. sprintów na mechanicznie hamowanym ergometrze rowerowym (Monark Ergomedic 874E, Szwecja) z oporem odpowiadającym 7,5% masy ciała uczestnika. Uczestnicy byli zachęcani do ciągłego pedałowania tak szybko, jak to możliwe przez cały okres 30 sek. Podczas 4-min. okresu odpoczynku, między sprintami pedałowali z najniższym oporem i niską kadencją (wypoczynek aktywny). Liczba sprintów wzrastała o jeden co tydzień. Ilość treningów w pierwszym tygodniu wyniosła 4 sprinty, a ostatni tydzień to 7 sprintów.

Wyniki:

  • grupa wykonująca interwały na rowerze poprawiła wynik w naprzemiennych sprintach o 13.4% (test yoyo, czyli naprzemienne sprinty, 2 serie po 20 m sprintu + 10 sek. aktywnego wypoczynku między podejściami; następnie test powtarzano). Liczyła się największa łączna pokonana odległość. Test przerywano, gdy osoba biegająca nie była w stanie nadążyć 2x pod rząd). Grupa kontrolna o poprawiła wyniki o 2.4 %,
  • grupa wykonująca interwały na rowerze zwiększyła maksymalne pochłanianie tlenu o 7.8%, grupa kontrolna odnotowała spadek o 0.2%,
  • grupa wykonująca interwały na rowerze zwiększyła moc o 9.8%, grupa kontrolna straciła 4.8% mocy,
  • nie stwierdzono różnic w czasie sprintu na 30 m,
  • nie stwierdzono statystycznie istotnych różnic w teście zwinności i szybkości (był to sprint: 5 m, nawrót, 10 m, nawrót, 5 m i koniec biegu), to znaczy, że mimo wszystko grupa wykonująca interwały na rowerze poprawiła wyniki we wspomnianym teście, a grupa kontrolna nieco pogorszyła swoje wyniki.

Wnioski:

Intensywny, interwałowy trening na ergometrze lub rowerze spinningowym ma przełożenie na biegi interwałowe, szczególnie jeśli są to testy wytrzymałościowe. O wiele mniejsze przełożenie znajdzie taki trening w trakcie pojedynczego sprintu na 30 m.

Źródła: Referencje: Hardaway Chun-Kwan Chan „Sprint cycling training improves intermittent run performance” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5850992/

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę