Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Jak walczyć z brakiem samodyscypliny?

Jak walczyć z brakiem samodyscypliny?
Czy i Tobie nauczycielka w szkole mówiła, że jesteś „ uczniem zdolnym, ale leniwym”? Nie wydaje Ci się, że największą przeszkodą w drodze do osiągnięcia sukcesu – czy to w dążeniu do idealnej sylwetki czy to na innych płaszczyznach, jest brak wystarczającej samodyscypliny i zbyt łatwe oddawanie się słodkiemu lenistwu? W każdym razie nie wolno Ci się poddawać i żyć zgodnie z myślą, że „jesteś jaki jesteś i nic już nie można zrobić”, bo to doprowadzi Cię do frustracji i psychicznego marazmu. Musisz być ze sobą uczciwy i nauczyć się nie ulegać wszechobecnym pokusom, a w ten sposób nie tylko łatwiej wypracujesz idealną sylwetkę, ale i charakter…

Czym jest samodyscyplina?

Najogólniej pisząc samodyscyplina to zdolność motywowania samego siebie do podjęcia działania i realizacji założeń, pomimo niesprzyjających warunków, czyli stresu czy wszechobecnych pokus. Z samodyscypliną skojarzone są bezpośrednio takie cechy jak wytrwałość czy wytrzymałość. Uważa się także, że samodyscyplina to klucz do osiągnięcia sukcesu – umożliwia odrzucenie natychmiastowych, ale krótkotrwałych przyjemności w celu wypracowania długofalowych pozytywnych efektów. Dzięki samodyscyplinie oprzesz się słodkim pokusom w supermarkecie czy podczas spotkania z przyjaciółmi – w imię pracy nad sylwetką.

Z samodyscypliną się człowiek nie rodzi – trzeba nad nią pracować

„Od jutra zabieram się za siebie”- pomyślałaś lub pomyślałeś, przywołując w pamięci z lekkim ukłuciem zazdrości koleżankę lub kolegę, któremu udało się odmienić swoją sylwetkę, a następnie zamiast iść na siłownie kładziesz się przed telewizorem z paczką chipsów i szukasz wymówek typu: „bo on (ona) ma łatwiej”. Tymczasem prawda jest taka, że człowiek został w ten sposób zaprojektowany, aby naturalnie wybierać tryb oszczędzania energii. Nicnierobienie jest łatwe, nie wymaga wysiłku, a pozwala się poczuć komfortowo i przyjemnie, ale na krótką metę. Samodyscyplina natomiast wiąże się z nakładem pracy i koniecznością podjęcia wysiłku – dlatego tak trudno zmobilizować się do pracy nad samym sobą, a tak łatwo poddać się słodkiemu lenistwu. A szkoda, bo pozostanie panem własnego umysłu przynosi naprawdę wiele korzyści – ułatwia walkę ze złymi nawykami, pozwala na kontrolowanie własnego życia. 

W jaki sposób zatem pracować nad samodyscypliną?

Należy przejąć inicjatywę i nie poddawać się pokusom, takim jak choćby spędzenie kolejnego wieczora przed telewizorem. Ale jak to zrobić? Można zacząć od drobnych ćwiczeń, które oduczą nas przekładania rzeczy na później i pozwolą na wypracowanie nawyków, może to dotyczyć prostych czynności domowych, które masz w zwyczaju odkładać na później, może też dotyczyć drobnych zobowiązań zawodowych czy innych czynności dla których domyślny termin w Twojej głowie to „jutro”. Wybierz świadomie choć jedną taką czynność i wykonaj ją od razu. W ten prosty sposób – przełamując niechęć np. domowych obowiązków, uczysz się walczyć z oporem Twojego ciała, umysłu i uczuć. Inne ćwiczenie: wyznacz sobie cele możliwe do realizacji – początkowo drobne (np. to że raz dziennie przyswoisz przydatną informację dotyczącą zdrowego odżywiania, lub wyeliminujesz jeden śmieciowy produkt z diety), a później coraz trudniejsze – wraz z konkretną datą ich realizacji.

Samodyscyplina a stres

Okazuje się, że istnieją czynniki, które znacznie osłabiają samodyscyplinę i sprawiają, iż zaczynamy „odpuszczać.” Głównym winowajcą jest stres – dlatego tak ważne jest umieć sobie z nim radzić. Odreagowując negatywne emocje np. poprzez wysiłek fizyczny uwalniamy umysł i zwiększamy zapas sił potrzebnych do realizacji planów i zobowiązań. Ważna jest także odpowiednia ilość snu – zregenerowany organizm znacznie łatwiej poradzi sobie z trudami dnia codziennego.

Podsumowanie

Samodyscyplina jest cechą ludzi sukcesu. Co najważniejsze, przyrównać ją można trochę do tkanki mięśniowej – można stale ją rozwijać i doskonalić, jednak już przy krótkim zaniedbaniu pojawić mogą się straty. Ludzie z bardzo dobrze rozwiniętą samodyscypliną mają mniejsze problemy z utrzymywaniem prawidłowej masy ciała, mają także poczucie kontroli nad własnym życiem oraz zazwyczaj - zarabiają więcej pieniędzy. Dlatego walcząc z lenistwem i brakiem motywacji, wypracowując zdrowe nawyki i realizując konsekwentnie wyznaczony plan związany z poprawą estetyki sylwetki - dążysz także do samodoskonalenia swojego charakteru. Warto wziąć to pod uwagę, zanim po raz kolejny ulegniesz natrętnie pojawiającej się myśli „nie chce mi się”…