Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak przygotować pożywny koktajl proteinowy? – praktyczne wskazówki

Jak przygotować pożywny koktajl proteinowy? – praktyczne wskazówki
Koktajle cieszą się dużym zainteresowaniem pośród osób aktywnych i prowadzących zdrowy tryb życia. Nie bez powodu zresztą – bo można łatwo i szybko je przygotować, są smaczne i mają konsystencję przyjazną dla przewodu pokarmowego. Często sięgają po nie osoby redukujące zbędną tkankę tłuszczową, z racji tego iż zaspokajają apetyt i stanowią zdrowszą alternatywę dla słodyczy. O czym należy pamiętać, komponując proteinowy koktajl własnego pomysłu? Oto praktyczne wskazówki:

Pamiętaj o wartościowym źródle białka

Koktajl proteinowy – z definicji nie może być pozbawiony wartościowych źródeł protein. Dobrym rozwiązaniem są odżywki białkowe – bogactwo smaków i wygodna forma stosowania, sprawiają iż jest to bardzo praktyczny sposób na wzbogacenie koktajlu o cennym makroskładnik. Polecane są przede wszystkim białka serwatkowe, ale można także poeksperymentować z białkiem roślinnego pochodzenia. Warto zapamiętać, iż białko sojowe jest raczej nie polecane panom – z racji tego, iż może znacznie obniżać poziom testosteronu. Nie gorszą opcją będzie także nabiał – serki wiejskie, twarogi, kefiry i jogurt naturalne, również mogą stanowić proteinową bazę koktajlu. Odradzam natomiast surowe jaja- ich strawność jest ograniczona, a poza tym ryzykowna – surowe jaja mogą doprowadzić do zaburzeń pracy przewodu pokarmowego.

Uwzględnij owoce

Owoce stanowią źródło cennych dla zdrowia, urody i formy fizycznej substancji. Dostarczają między innymi cennego potasu, związków fenolowych, witamin czy błonnika, a także charakteryzują się niewątpliwymi walorami smakowymi. Dlatego zdecydowanie warto uwzględnić je jako składnik odżywczego koktajlu. Szczególnie polecane są faworyzowane przez sportowców banany, a także maliny, truskawki, jagody, jeżyny, brzoskwinie, etc. Poza sezonem można także sięgnąć po wersje mrożone owoców bądź też suszone.

Eksperymentuj z warzywami

W diecie współczesnych ludzi warzywa zdecydowanie pojawiają się zbyt rzadko i w zbyt małych ilościach. Koktajl proteinowy, zwłaszcza na bazie serów czy kefirów można wzbogacić wybranymi warzywami, otrzymując w ten sposób prawdziwą bombę witaminowo-odżywczą. I tak do koktajli nadają się buraki, jarmuż, ogórki zielone, szpinak, brokuły, a także świeże zioła – np. koper, natka pietruszki czy kolendra.

Pomyśl o wartościowych dodatkach

Przygotowując własną wersję proteinowego koktajlu pamiętaj, aby używać składników o najwyższej jakości odżywczej. Ciekawym pomysłem może być uwzględnienie orzechów – np. nerkowca, które są dość miękkie i mikser bez problemu sobie z nimi poradzi, oleju kokosowego lub wiórków kokosowych, otrębów owsianych, kawy, lecytyny, świeżej melisy lub mięty, czekolady zawierającej minimum 70% kakao, etc.

Unikaj składników niezdrowych

Każdy koktajl można zepsuć, używając na przykład nieświeżych produktów pochodzenia roślinnego. Odkrojenie spleśniałych czy nadgniłych części na niewiele się zda – takie warzywo lub owoc i tak powinno wylądować w koszu a nie w koktajlu, stwarzając ryzyko zatrucia pokarmowego. Zdrowotne walory koktajlów ulegną obniżeniu, gdy użyjemy owocowych jogurtów lub serków homogenizowanych, cukru (nieważne czy będzie to cukier biały czy brązowy), owoców z puszki lub kandyzowanych, syropów smakowych, prażonych orzechów lub orzeszków ziemnych.

Podsumowanie

Koktajl proteinowy może stanowić atrakcyjne pod względem smakowym i odżywczym uzupełnienie jadłospisu. Warto jednak dopasować recepturę koktajlu do potrzeb organizmu, uwzględniając przy tym jedynie składniki najwyższej jakości.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę