Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kreatyna a zdrowie psychiczne i kondycja mózgu

Kreatyna a zdrowie psychiczne i kondycja mózgu
Kreatyna znana jest powszechnie ze swoich anabolicznych i ergogenicznych właściwości. Warto jednak wiedzieć, iż kreatyna oprócz swojego pozytywnego wpływu na budowanie formy sportowej, posiada także szereg innych ciekawych właściwości, do których z pewnością należy wpływ na kondycję psychiczną. Oto ciekawostki ze świata nauki, poruszające to intrygujące zagadnienie.

Kreatyna a stres

Stres ciągle bywa niedocenianym źródłem wielu problemów zdrowotnych. Chroniczny stres doprowadza do zaburzeń w przemianach metabolicznych i energetycznych organizmu, zwiększa także podatność komórek nerwowych na uszkodzenia na skutek stresu oksydacyjnego. Warto również wiedzieć, iż zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, chroniczny stres jest jednym z najważniejszych czynników poprzedzających rozwój wielu zaburzeń psychiatrycznych. Jak się okazuje, w tym kontekście, suplementacja kreatyną może przynosić pewne pozytywne skutki. Jak pokazują badania naukowe, pomaga ona niwelować zaburzenia mitochondrialne będące konsekwencją działania stresu, a także działa ochronnie na komórki nerwowe, ze względu na swoje właściwości antyoksydacyjne.

Kreatyna a zaburzenia depresyjne

W kwestii zaburzeń depresyjnych, zwłaszcza tych trudnych do wyleczenia konwencjonalnymi metodami, odnotowano pewne korzyści terapeutyczne związane z suplementacją kreatyny. W jednym z eksperymentów, osobom chorym podawano dodatkowo 3-5g kreatyny. Po czterech tygodniach odnotowano wyraźną poprawę w samopoczuciu i nastroju. W innym z kolei eksperymencie, podobne korzystne skutki obserwowano u młodzieży – objawy depresji uległy istotnemu zmniejszeniu.

Kreatyna a funkcje poznawcze

Okazuje się, iż suplementacja kreatyną może wpływać korzystnie nie tylko na wybrane aspekty zdrowia psychicznego, ale także na funkcje kognitywne mózgu. Pozytywny wpływ suplementacji kreatyną obserwuje się u ludzi w rozmaitych grupach wiekowych, szczególnymi beneficjentami są osoby w podeszłym wieku. Wykonując różnorodne testy, naukowcy zauważyli między innymi poprawę pamięci długo- i krótkotrwałej oraz zdolności do abstrakcyjnego myślenia. Kreatyna to także substancja, która pomaga utrzymać umysł w dobrej formie u osób starszych i w podeszłym wieku – co ciekawe, pozytywne skutki obserwowane były już zaledwie po tygodniu suplementacji.

Podsumowanie

Suplementacja kreatyną może przynosić wiele pozytywnych skutków, wykraczających poza budowanie muskulatury i rozwijanie formy sportowej. Korzyści z przyjmowania tej substancji mogą dotyczyć także zdrowia psychicznego oraz funkcji kognitywnych mózgu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę