Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Ornityna poprawia jakość snu i znosi napięcie psychiczne

Ornityna poprawia jakość snu i znosi napięcie psychiczne
Ornityna jest aminokwasem, o którym mało kto słyszał. Okazuje się jednak, że wpływ jego przyjmowania na funkcjonowanie ludzkiego organizmu może być znaczący. Odpowiednie zastosowanie suplementów z ornityną pozwala m.in. poprawić jakość snu co może przekładać się na polepszenie nocnej regeneracji.

Czym jest ornityna i jaką rolę spełnia?

Ornityna jest aminokwasem endogenny, który nie buduje białek ustrojowych, ale pełni inne ważne funkcje. Związek ten uczestniczy w cyklu mocznikowym (obok cytruliny i argininy) odpowiadając za neutralizację toksycznego amoniaku powstającego w procesie metabolizmu innych aminokwasów. Prekursorem ornityny w ludzkim organizmie jest arginina, z której w przebiegu wspomnianego przed chwilą procesu wytwarzana jest ornityna i mocznik. Ornityna uczestniczy również w syntezie poliamin, przez co wpływa regenerująco na wątrobę. To jednak nie jedyne ciekawe jej funkcje.

Ornityna a sen

Przeprowadzone już jakiś czas temu eksperymenty na zwierzętach wykazały, że ornityna wykazuje działanie relaksujące. Myszy, które otrzymywały ten aminokwas drogą pokarmową okazywały się być bardziej spokojne w sytuacjach stresowych niż gryzonie, którym nie podawano tego związku. Z racji tego, iż dokładny wpływ ornityny na układ nerwowy nie został poznany oraz – z uwagi na to, że badanie przeprowadzono na zwierzętach, jego wyniki nie zostały podchwycone przez prasę i temat w zasadzie przeszedł bez echa.

Sytuacja zmieniła się w momencie, kiedy przeprowadzono próbę na ludziach. W ramach jednego z eksperymentów, dwudziestu czterech uczestników w wieku 30 – 60 lat przydzielono losowo do jednej z dwóch grup, pierwsza – otrzymywała przed snem 500mg chlorowodorku ornityny (czyli 400mg czystej ornityny), druga – placebo. Wszyscy ochotnicy skarżyli się wcześniej na nadmierne obciążenie stresem i uczucie zmęczenia.

Okazało się, że suplementacja ornityną spowodowała wyraźny spadek poziomu kortyzolu (czyli hormonu stresu), bez wpływu na produkcję DHEA. Dodatkowo uczestnicy otrzymujący ornitynę szybciej zasypiali, spali dłużej i budzili się bardziej wyspani, a w ciągu dnia ich nastrój wyraźnie się poprawił – byli mniej drażliwi i mniej zestresowani. Istniały obawy, że ornityna zmniejsza poziom dopaminy, niemniej jednak okazały się one bezpodstawne – aminokwas ten nie wpływa na produkcję wspomnianego neuroprzekaźnika.

Wnioski

Suplementacja ornityną może stanowić ciekawe rozwiązanie w przypadku osób skarżących się na nadmierne obciążenie stresem i na problemy ze sten. Istnieją dowody w postaci badań naukowych, które wskazują, że przyjmowanie tego aminokwasu już w niewielkiej dawce może pogłębiać sen i znosić napięcie psychiczne.  

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę