Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jaki sport walki wybrać?

Jaki sport walki wybrać?
Jeśli nadal zastanawiasz się, co będzie dla Ciebie najlepsze oto krótki (subiektywny) przegląd systemów / sportów walki spotykanych w Polsce. Należy przede wszystkim uwzględnić cel - czy wybierasz dany sport pod kątem rekreacji czy wyczynu. Niektóre sekcje nie prowadzą naboru pewnych grup wiekowych pod kątem rekreacji – stawiają tylko na wyczyn (np. judo, zapasy, boks). Inne sekcje zapraszają dzieci, młodzież oraz dorosłych (wg reklam: „w każdym wieku”!) – zajęcia przebiegają inaczej dla każdej grupy wiekowej i stopnia zaawansowania.

Jeśli chcesz rozwinąć swoją sprawność, siłę, masę i koordynację najlepszym wyborem będą systemy oparte o chwyty:

  • brazylijskie jiu-jitsu (w GI i bez GI),

  • sambo,

  • judo,

  • zapasy,

Pamiętaj, że trenowanie podobnego rodzaju systemów grapplingowych (opartych o chwyty) to bardzo ciężka praca. Kiedyś zaprosiłem znajomego na trening BJJ. Rozgrzewka trwała 30 minut i obejmowała np. bieganie z partnerem na barku (wiele okrążeń sali), czołganie, skoki, przewroty, pompki itd. Po treningu znajomy stwierdził, że „to go nie interesuje”. Walka w podobnych systemach wymaga kontroli całego ciała przeciwnika co sprawia, że Twoja siła stale rośnie. Dodatkowo zyskujesz doskonałą bazę do walki w formule MMA – grappling jest nieodłącznym elementem walk mixed martial arts. Kolejna, wielka zaleta – uczysz się wykończeń – dźwigni i duszeń – co sprawia, że w razie zastosowania technik do samoobrony – przeciwnik nie musi doznać poważnych urazów (co kompletnie zmienia rozmowę z policją czy prokuratorem).

Jeśli chcesz stosować techniki uderzeń, najlepszym wyborem będą:

  • boks tajski (thaiboxing),

  • boks,

  • w mniejszym stopniu kickboxing (szczególnie lekko kontaktowy, bez lowkicka, uderzeń kolanami i walki w klinczu),

  • sanda

Niestety, style oparte o uderzenia nie są kompletne – gdyż walka w zwarciu nie występuje (boks) lub tylko w pewnych formach (boks tajski). Nie znając strefy walki w zwarciu i parterze w tych strefach - będziesz niczym ryba wyrzucona na piasek.

I tu ważna uwaga, przebieg zajęć zależy od doświadczenia i wyszkolenia trenera. Nawet najlepszy system źle nauczany – przyniesie więcej szkód niż pożytku. Zapytaj  o opinię osób doświadczonych, zobacz jak jest prowadzona rozgrzewka i schładzanie, jak wygląda rozciąganie, jak tłumaczone są techniki.

Szczerze odradzić muszę tzw. wschodnie systemy/sztuki/sporty walki (poza rzadkimi wyjątkami, opisanymi wyżej). Jest to loteria – możesz trafić na ciekawie prowadzone zajęcia, ale w większości wypadków metodyka jaką spotkasz nie zmieniła się od kilkudziesięciu lat np. odmiany karate, taekwon-do, jiu-jitsu.

Napotkasz tam metody mogące prowadzić do trwałego uszczerbku na zdrowiu:

  • „utwardzanie kości” – np. brak stosowania ochraniaczy, kopanie twardych przedmiotów (np. worki z piaskiem), skakanie pięściami po deskach, przełamywanie twardych przedmiotów,

  • rozciąganie balistyczne,

  • kopnięcia w powietrze (niszczenie stawów),

  • sparingi bez ochraniaczy,

Dyskusyjne są szczególnie:

  • formy/kata/układy,
  • sparingi pozbawione uderzeń na głowę czy technik chwytów, obaleń, walki w zwarciu i parterze,
  • kopnięcia wykonywane w większości powyżej pasa (nieprzydatne w żadnym, bliższym rzeczywistości rodzaju walki),
  • kopnięcia w powietrze (nie uczą zbyt wiele– brak kontaktu z przeciwnikiem, tarczą czy chociażby workiem bokserskim)

dodatkowo brak technik walki w parterze czy znikoma ilość walki w zwarciu – czynią podobne systemy nieefektywnymi (dla porównania – większość sekcji BJJ i sambo – jest skorelowana z boksem, thaiboxingiem, judo czy zapasami).

Oczywiście, jeśli chodzisz na daną sztukę walki dla rozrywki – możesz się realizować nawet na najbardziej archaicznym i oderwanym od rzeczywistości systemie.

Ile pieniędzy potrzeba na sprzęt?

Na początku musisz kupić tylko strój do ćwiczeń i wodę. Nic więcej nie potrzeba. W większości sekcji trenuje się boso. Stroje różnią się w zależności od systemu/sportu walki.

Brazylijskie jujitsu – wykorzystuje się GI (rodzaj specjalnej judogi, te używane na judo są nieco inne – ale też się sprawdzą). Często BJJ zawiera treningi bez GI – tam wystarczą spodenki i koszulka.

Boks – krótkie spodenki i koszulka, tak samo boks tajski. W sportach uderzanych należałby zainwestować w owijki (bandaże na dłonie) i najprostsze rękawice bokserskie (10-12 uncji).Z czasem należy dokupić ochraniacz szczęki (gumowy) i krocza (metalowy). Jeżeli wykorzystywane są kopnięcia (kick/thaiboxing) – konieczne będę ochraniacze goleni. 

Zapasy – krótkie spodenki + koszulka  lub specjalny strój zapaśniczy.

Trening, a walka na ulicy

Nie należy rozpatrywać treningu danego systemu jako panaceum na zagrożenia oraz uniwersalnego narzędzia do samoobrony. Czasem w mediach pojawiają się informacje np. że „zawodnik MMA Joseph Torres zabił jednego z napastników, drugiego wysłał do szpitala –a dwóch spłoszył”. Znane są także przypadki śmierci wybitnych zawodników:  zastrzelony w USA mistrz świata thaiboxingu Alex Gong – stało się to 3 sierpnia 2003 roku. Z polskiego podwórka – zabity w porachunkach mistrz Polski kickboxingu Andrzej First (do dzisiaj nie rozwiązana sprawa). Sparaliżowany, wybitny judoka Jakub Tokarz – zraniony nożem w czasie bójki w klubie we Wrocławiu. Do dzisiaj nie odzyskał zdrowia. Nawet wielka masa mięśniowa nic nie gwarantuje – m.in. w Szczecinie przed dyskoteką został pobity pewien kulturysta – przez co wiele miesięcy leżał w szpitalu – do dzisiaj nie odzyskał zdrowia.

Najskuteczniejszym narzędziem samoobrony jest broń palna- m.in. znana jest sprawa napadu w Brazylii – na człowieka wychodzącego z banku zaczaiło się trzech uzbrojonych napastników. Niestety, nie przewidzieli, że należał on do elitarnej jednostki specjalnej i miał ze sobą broń palną. Efekt? Dwóch zostało zastrzelonych, trzeci wylądował w szpitalu z kulami kalibru 40 w obu barkach.

Podsumowując: nie traktuj treningu sportu walki jako idealnego w każdych warunkach sposobu obrony. Również systemy militarne mogą zrobić więcej złego niż dobrego np. wpojenie ćwiczącym przekonania o obronie przed nożem/pistoletem/kilkoma napastnikami itd.

 

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę