Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Videoinstruktor – tani, ale czy dobry?

Videoinstruktor – tani, ale czy dobry?
Wieczny niedoczas, brak środków finansowych na karnet, niechęć do ćwiczeń grupowych, obawa przed ośmieszeniem się – powodów sprawiających, że nie mamy ochoty ćwiczyć w fitness klubie, jest wiele. Część z osób próbuje znaleźć alternatywną formę treningu i decyduje się na aktywność fizyczną „przed telewizorem”, czyli na ćwiczenia z instrukcjami od „videoinstruktora”.

Brazylijskie pośladki, smukłe uda, kratka na brzuchu w 30 dni – w sieci znajdziesz tysiące filmików z ćwiczeniami, część z nich o niezwykle kuszących tytułach. Nie daj się zwieść obietnicom. Sprawdź najpierw wartość merytoryczną tych produkcji.

Na co należy zwrócić uwagę?

  • instruktor musi dokładnie omawiać wykonywane ćwiczenia zwracając uwagę na najbardziej popularne błędy,

  • prowadzący sam powinien wykonywać ćwiczenia wg swoich wskazówek, hiperpoprawnie,

  • wybieraj filmy z treningiem całego ciała (zaangażowane wszystkie duże partie mięśniowe) szczególną uwagę przywiązując do tego, czy proponowany trening został rozpoczęty rozgrzewką oraz a zakończony stretchingiem,

  • pamiętaj, że nie da się schudnąć z wybranej części ciała. Wybierając ćwiczenia angażujące tylko nogi lub sam brzuch nie sprawisz, że tkanka tłuszczowa „spadnie” z nich w pierwszej kolejności.


Nawet, gdy uda się znaleźć ćwiczenia prowadzone przez kompetentnego instruktora, to nadal czyha kilka niebezpieczeństw:

 

  • brak dopasowania do twojej kondycji/koordynacji/umiejętności czy też poziomu zaawansowania,

  • pomimo dokładnych wskazówek (zwłaszcza, gdy jesteś osobą początkującą) nie jesteś w stanie wykonać poprawnie niektórych ćwiczeń, choć może wydawać ci się inaczej. Brak bieżącej kontroli zwiększa ryzyko kontuzji,

  • brak czucia mięśniowego sprawia (u osób poczatkujących), że często ćwiczenia wykonywane są niedokładnie, co z kolei wpływa na brak efektów i zniechęcenie,

  • nie mając nad sobą przysłowiowego „bata” dużo łatwiej jest odpuścić, zrezygnować z ćwiczeń, które sprawiają trudność. A przecież chodzi również o to, by przełamywać własne słabości.

Aby ta forma trenowania nie przyniosła kontuzji i rozczarowań:

  • staraj się ćwiczyć przed lustrem, będziesz miał możliwość kontrolowania techniki,

  • nagrywaj swoje sesje treningowe, przypatrując się z “boku” szybciej dostrzeżesz błędy. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale na pewno pomocne,

  • wykup kilka zajęć/konsultacje z trenerem personalnym. Choć np. wypady, przysiady czy też brzuszki wydają się być niezmiernie proste, to okazuje się, że ogromna większość osób wykonuje je niepoprawnie!


Najbardziej wartościowe dla …

  • dla osób świadomych swojego ciała, z wypracowanym czuciem mięśniowym, zaawansowanych. Mogą znaleźć dla siebie nowe ćwiczenia, są w stanie wyłapać błędy telewizyjnych instruktorów, którzy niestety często zamiast poprawnie ćwiczyć, tylko dobrze wyglądają.

  • dla dysponujących małą ilość gotówki – lepiej poćwiczyć przed TV niż siedzieć na kanapie :-)

Wiele osób sięga po ćwiczenia z videoinstruktażem wychodząc z założenia, że skoro to jest „to samo, co na zajęciach fitness w klubie”, to po co przepłacać. Nic bardziej mylnego. Efektywność takiego treningu jest zdecydowanie mniejsza niż prowadzonego przez trenera na żywo, gdzie porady, uwagi i wskazówki są podawane na bieżąco, a obserwacja ćwiczącego pozwala na dostosowanie treningu do aktualnej formy i dyspozycji. Tego instruktor na ekranie telewizora nie zrobi :-) Także, jeśli tylko macie wybór, nie ograniczajcie się do „ćwiczeń przed telewizorem”.

 

W artykule mówimy o: Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę