Inteligencja emocjonalna składa się z zestawu zdolności emocjonalnych, tj. rozpoznawania stanów emocjonalnych u siebie i innych, wykorzystywania emocji do kierowania myślami i zachowaniem, rozumienia, w jaki sposób emocje kształtują zachowanie, oraz regulacji emocji, które niewątpliwie wpływają na ważne wyniki społeczne i osobiste.
Zdrowie psychiczne
Twoje zdrowie psychiczne jest odzwierciedleniem Twoich reakcji na emocje. To jak radzisz sobie ze stresem (tym mniejszym i większym), determinuje ogromną część twojego zdrowia psychicznego. Nie powinniśmy za bardzo identyfikować się z naszymi emocjami, ale bardziej skupić się na ich doświadczaniu i rozumieniu ich podłoża. Kiedy nauczysz się, jak to robić, szybko odkryjesz, że mimo tego, że ból z nimi związany jest nieunikniony, cierpienie z jego powodu jest opcjonalne.
Relacje z innymi
Zdolność do skutecznego porozumiewania się w relacjach z innymi ludźmi jest prawie taka sama, jak zdolność do rozpoznawania i poruszania się w świecie emocji. Rozpoznanie potrzeb emocjonalnych drugiej osoby, a następnie odpowiedź w sposób, który pomaga im zaspokoić tę potrzebę, jest podstawą każdego zdrowego związku. Działa to również w drugą stronę: aby zaspokoić swoje potrzeby w związku, musisz skutecznie przekazać je drugiej osobie. Jest to często jedna z najtrudniejszych części relacji dla wielu ludzi. Należy pamiętać, że komunikowanie swoich potrzeb i oczekiwań jest podstawą budowania bliskich relacji.
Praca
Jeśli pełnisz rolę lidera w swojej pracy, jedną z najlepszych strategii zarządzania, jaką możesz zastosować, jest wsłuchiwanie się w to, czego potrzebują Twoi pracownicy, tak aby skutecznie wykonywać swoje zadania. I nie chodzi tylko o cenne informacje, które otrzymujesz podczas słuchania. Kiedy pracownicy czują się słyszani i szanowani, są bardziej produktywni, rzadziej rezygnują, rzadziej narzekają. Jeśli jesteś pracownikiem, zrozumienie tego, co motywuje Ciebie i Twoich przełożonych / współpracowników na poziomie emocjonalnym, sprawi że poruszanie się w życiu zawodowym będzie o wiele łatwiejsze i mniej stresujące.
Jak poprawić zdolności inteligencji emocjonalnej?
Samoświadomość
Nie możemy pracować nad emocjami dopóki ich nie zrozumiemy. Próba poskromienia emocji bez rozumienia ich, jest jak dryfowanie pontonem po oceanie, bez możliwości kontrolowania tego, co się dzieje.
Samoświadomość polega na zrozumieniu siebie i swojego zachowania na trzech poziomach:
- co robisz
- jak się czujesz
- czego o sobie nie wiesz
Możesz pomyśleć, że wiesz co robisz, ale czy na pewno? Przez większość dnia działamy na tzw. autopilocie, sprawdzając maile, Instagrama , Facebooka, czatując, grając albo sięgając po używki. Używamy tych wszystkich rozpraszaczy, aby uniknąć wielu nieprzyjemnych emocji. Ale unikanie rozproszenia jest kluczowe w celu poznania swoich emocji, zwłaszcza tych nieprzyjemnych.
Pozbywając się tych nawyków i wyłączając telefon co jakiś czas, pozwoli Ci skupić się na otaczającym Cię świecie i pozwoli Ci zbliżyć się do swojej samoświadomości. Odnalezienie spokoju może wydawać się przerażające, ale jest kluczowe dla psychiki. Rób sobie przerwy od social mediów, usuń aplikacje z telefonu, a jadąc do pracy wyłącz muzykę i przeznacz ten czas, aby pomyśleć o swoim życiu i o swoich uczuciach.
Zauważenie tego, jak faktycznie się czujesz, może pozwolić Ci uświadomić sobie, że jesteś smutny albo że jesteś totalnym dupkiem w relacjach z innymi. Całe to uzależnienie od telefonów zakrywa wiele naszych emocji i uczuć, powoduje kumulację uczuć, które potem zamieniają się w lęki. Poczuj swoje emocje i uczucia, nawet te negatywne, nie duś ich w sobie. Wszystkie emocje coś nam przekazują. Możesz nie pamiętać, skąd się wywodzą, ale zauważ je i poczuj, starając się tym samym nie krytykować siebie.
Kiedy poznasz już swoje emocjonalne zachowanie i te wszystkie nieprzyjemne uczucia, będziesz w stanie zauważyć, skąd się to wszystko wywodzi. Będziesz w stanie lepiej poznać siebie.
Skutecznie zarządzaj / kieruj emocjami
Nie jesteś w stanie kontrolować emocji. Emocje powstają w Twojej głowie bez Twojego wpływu. Jedyne co możesz zrobić, to reagować na nie w wybrany przez Ciebie sposób.
Emocje są jedynie sygnałami, które każą nam zwrócić na coś uwagę. Następnie możemy zdecydować, czy to „coś” jest ważne, i wybrać najlepszy sposób działania, aby temu zaradzić. Nie ma czegoś takiego, jak „dobra” lub „zła” emocja - są tylko „dobre” i „złe” reakcje na Twoje emocje.
Gniew może być destrukcyjną emocją. Jeśli źle go skierujesz, skrzywdzisz innych lub siebie samego. Ale gniew może być także właściwą emocją, jeśli użyjesz go do ochrony siebie lub innych.
Radość może być cudowną emocją, gdy jest dzielona z ludźmi, których kochasz, gdy dzieje się coś dobrego. Ale może to również być destrukcyjna emocja, jeśli wynika z ranienia innych.
Taki jest proces zarządzania emocjami:
- rozpoznawanie tego, co czujesz
- podejmowanie decyzji, czy jest to odpowiednia emocja w danej sytuacji
- odpowiednie działanie
Naucz się rozumieć emocje innych
Zdrowe relacje - romantyczne, rodzinne, przyjaźnie i wszystkie inne, zaczynają się od wzajemnego uznania i szacunku dla potrzeb emocjonalnych. Słuchając innych i uczciwie dzieląc się z nimi swoimi uczuciami poprzez słuchanie i empatię, pomagają nam budować zdrowe relacje.
Empatia niekoniecznie oznacza całkowite zrozumienie drugiej osoby, ale raczej zaakceptowanie jej taką, jaka jest, nawet jeśli nie do końca ją rozumiemy. Empatia uczy nas doceniać istnienie innych i traktować ich zwycięstwa, cele i porażki, jak własne.
Relacje z innymi pozwalają nam wyjść z naszych głów i uświadamiają nam, że jesteśmy częścią czegoś znacznie większego i bardziej złożonego, niż tylko my sami. Relacje z innymi odzwierciedlają to, w jaki sposób definiujemy nasze wartości.
Nadaj wartość swoim emocjom
Kiedy książka „Inteligencja emocjonalna” Daniela Golemana ukazała się w latach 90., stała się modnym hasłem w psychologii. Dyrektorzy generalni i menedżerowie zaczęli czytać skoroszyty i udawać się na szkolenia dotyczące inteligencji emocjonalnej, aby lepiej motywować swoich pracowników. Psychoterapeuci próbowali zaszczepić większą świadomość emocjonalną u swoich klientów, aby pomóc im opanować ich życie, a rodzicom nakazano rozwijać inteligencję emocjonalną u swoich dzieci, po to aby przygotować ich do zmieniającego się emocjonalnie świata.
Niestety sama inteligencja emocjonalna nie wystarczy, jeżeli nie kierujemy się wartościami. Co dobrego niesie ze sobą inteligencja emocjonalna, jeżeli jest wykorzystywana do manipulowania ludźmi? Wszyscy oszuści są inteligentni emocjonalnie. Całkiem dobrze rozumieją emocje swoje i innych, ale ostatecznie wykorzystują te informacje do manipulowania ludźmi dla własnych korzyści. Oszuści myślą tylko o sobie i stawiają siebie ponad innymi, a to nie jest dobrą cechą.
Ostatecznie zawsze stawiamy swoje wartości na pierwszym miejscu, niezależnie od tego, czy o tym wiemy czy nie. Nasze emocje napędzają wartości, którymi się kierujemy. Dlatego, aby żyć takim życiem, jakim chcemy żyć, najpierw musimy być świadomi swoich wartości, ponieważ to one napędzają nasze emocje.
Uświadamiając sobie, co naprawdę cenisz w życiu, jest prawdopodobnie najbardziej inteligentną emocjonalnie umiejętnością, jaką możesz rozwinąć. Pamiętaj, że Twoje relacje emocjonalne z ludźmi wpływają na Twoje samopoczucie i szczęście, a im lepiej komunikujesz się z innymi, tym lepiej zrozumiesz sam siebie i swoje potrzeby.