Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Bądź asertywny i jedz lepiej!

Bądź asertywny i jedz lepiej!
Asertywność to nie tylko sztuka odmawiania sobie dodatkowej porcji pysznej szarlotki, to także umiejętność obrony własnych przekonań i słuszności własnego postępowania czy myślenia. Ludzie asertywni jasno wytyczają granicę, bez stresu rezygnując z działań czy zachowań, które utrudniają im osiągnięcie wyznaczonego celu. Określenie „bez stresu” ma tutaj kluczowe znaczenie – pomaga budować poczucie własnej skuteczności i pewność siebie, również w okresie pracy nad sylwetką. Stanowi atrybut ludzi sukcesu, zdecydowanie warto o tym pamiętać.

„No nie wiem, chyba nie powinienem/powinnam tego robić/jeść… etc.”

Wiele naszych decyzji wynika z tego, iż bardziej dbamy o interesy innych osób – mniej lub bardziej bliskich, niż o swoje. Nie chcemy kogoś urazić, zranić czy też zrobić złego wrażenia, dlatego też tak często wbrew własnym przekonaniom sabotujemy swoje działania ukierunkowane na poprawę zdrowia czy estetyki sylwetki. Wolimy zrezygnować z czegoś pozytywnego dla siebie, żeby tylko nie „skrzywdzić” innych. I tak rezygnujemy ze zdrowego jedzenia czy też kolejnego treningu, by nie zostać wykluczonym z grupy lub nie zostać uznanym za dziwaka…

Takie postępowanie odbija się negatywnie na samoocenie i na dłuższą metę może być wyjątkowo frustrujące. Dlatego należy nauczyć się odmawiać w sposób zdecydowany, mając na uwadze nie tylko swoje priorytety, ale również uczucia osób trzecich- bez niepotrzebnej napastliwości, złych emocji czy agresji. I tak zamiast pełnego wątpliwości zdania użytego w tytule niniejszego akapitu, przyswoić sobie należy  zwroty takie jak: „dziękuję bardzo, ale wolę…”, „nie podoba mi się ten pomysł”, „dziękuję, ale może następnym razem”. Choć wydać się może to dziwne, to słowa mają ogromną moc – zwłaszcza jeżeli wyrobimy w sobie nawyk powtarzania niektórych zwrotów. Choć początkowo może nam się wydać, że nie brzmimy zbyt wiarygodnie to w miarę upływu czasu i kolejnych sytuacji, w których udało nam się działać zgodnie z naszymi przekonaniami, nabierzemy pewności siebie i działanie zgodnie z własnymi przekonaniami stanie się czymś niemal rutynowym!

Szanuj swoje potrzeby i wyznaczaj jasne granice!

Asertywność jak już wiemy wymaga praktyki, ale jest strategią, która w pracy nad estetyką sylwetki sprawdza się bardzo dobrze, nie tylko pomaga zachować dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne, wpływa pozytywnie na dokonywane wybory żywieniowe i stosunek do jedzenia. Warto wyznaczać jasne granice w relacjach z najbliższym otoczeniem, by uniknąć niepotrzebnych nieporozumień. Miej na uwadze swój jasno wytyczony cel i swoje potrzeby, wiedz, że nie zawsze musisz się dopasowywać do otoczenia czy powielać niekorzystne dla ciebie nawyki (np. poranne wspólne zjadanie słodyczy ze znajomymi z biura). Pamiętaj, że ludzie pewni siebie i zdeterminowani w działaniu motywują otoczenie do zmiany swoich zachowań – ale dzieje się tak dopiero, gdy pojawią się efekty. Pulchne/-i i niezgrabne/-i koleżanki/koledzy z pracy na pewno zainteresują się twoją metodyką postępowania, jeśli zauważą, że twoje ciało staje się jędrne i wysportowane, a ty emanujesz pewnością siebie i zadowoleniem.

Podsumowanie

Bycie asertywnym wymaga treningu – nie każdy potrafi tak od razu skutecznie bronić swoich potrzeb i przekonań bez narażania się osobom trzecim, ale zdecydowanie jest to umiejętność, która bardzo się przydaje. Nie tylko do zachowania zdrowych relacji z pożywieniem, ale także do budowania poczucia własnej skuteczności i poprawy samooceny.