Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Co łączy kapustę, chrzan i rzeżuchę?

Co łączy kapustę, chrzan i rzeżuchę?
Kapusta, chrzan, rzeżucha, poza tym, że są warzywami, łączy jeszcze jeden dość istotny fakt. Mianowicie wszystkie wymienione (i jeszcze kilka innych, o których mowa będzie później) określane są mianem warzyw krzyżowych (czasami również warzyw kapustnych). Warto wiedzieć, że są one wyjątkowo bogate w witaminy, minerały, błonnik oraz substancje fotochemiczne o właściwościach przeciwnowotworowych.

Do warzyw krzyżowych zalicza się:
 

  • brokuły

  • brukselkę

  • brukiew

  • chrzan

  • gorczycę

  • jarmuż

  • kalafior

  • kalarepę

  • kapusta

  • kapustę chińską (bok choy)

  • kapustę pekińską

  • rukiew wodną

  • rukola

  • rzepa

  • rzeżucha

  • rzodkiewka

  • rzodkiew japońska

  • tasznik

Choć ich smak jest specyficzny i nie wszystkim odpowiada (dominują przeciwnicy brukselki), to jednak istnieje wiele powodów przemawiających za tym, by włączyć wyżej wymienione warzywa do codziennego menu.

Mogą być pomocne w obniżeniu ryzyka zachorowania na raka

Wg informacji podawanych przez Amerykański Instytut Badań nad Rakiem konsumowanie warzyw krzyżowych może sprzyjać ochronie oraz zatrzymaniu wzrostu komórek nowotworowych guzów (m.in. w piersi, macicy, prostacie czy też wątrobie). Zawierają one m.in. sulforafan (fitozwiązek, który – jak podają badania – w największych ilościach występuje w kiełkach brokuła ), który wzmaga detoksykację organizmu.

Sprzyja redukcji wolnych rodników – zmniejsza stres oksydacyjny

Regularne spożywanie warzyw krzyżowych pomaga zmniejszyć stres oksydacyjny, czyli stan, w których dochodzi do zaburzeni równowagi pomiędzy antyoksydantami a utleniaczami (na ich korzyść).

Aby zachować jak największą ilość substancji fitochemicznych należałoby spożywać warzywa krzyżowe w formie surowej lub też krótko gotowane.

Bogactwo witamin i minerałów

Warzywa krzyżowe zdecydowanie wyróżniają się na tle innych pod względem bogactwa w składniki odżywcze. Warto wiedzieć, że są doskonałym źródłem witaminy A, C, K, błonnika pokarmowego, kwasu foliowego, manganu, wapnia, potasu oraz selenu.

Zapewniają poczucie sytości - idealne dla osób na redukcji, walczących z nadprogramowymi kilogramami, zmniejszają ryzyko zaparć.

Przyrządzając posiłki warto - znając korzyści mogące płynąć z konsumpcji warzyw krzyżowych - uwzględnić je w jadłospisie.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę