Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czego nie wiesz na temat gumy do żucia?

Czego nie wiesz na temat gumy do żucia?
Większość z nas żuje gumę po to by odświeżyć oddech oraz ze względu na fakt, że jest to po prostu przyjemne. Tymczasem żucie gumy niesie za sobą szereg następstw, z których najczęściej nie zdajemy sobie sprawy. I nie mam tutaj na myśli walki z bakteriami wywołującymi próchnicę, a zdecydowanie bardziej przekrojowe i zaskakujące wręcz działanie. Czego można spodziewać się po zwykłej balonówce?

Żucie gumy poprawia czujność

Badanie naukowe sugerują, że żucie gumy pozytywnie wpływa na refleks, czujność, koncentrację. Niektóre próby wykazały też wpływ żucia gumy na pamięć i zdolność do kojarzenia faktów. Mówiąc wprost podczas gdy żujemy gumę nasz mózg prawdopodobnie pracuje lepiej. Choć stwierdzenie to ciągle stanowi źródło rozmaitych kontrowersji, to wiele wskazuje na to, że popularna balonówka stanowić może przydatny gadżet dla uczniów, studentów i pracowników umysłowych oraz osób których praca wymaga refleksu.

Guma obniża poziom kortyzolu

Utrzymujący się długo, podwyższony poziom kortyzolu zwanego także hormonem stresu związany jest z szeregiem niekorzystnych następstw o czym doskonale wiedzą sportowcy i osoby regularnie trenujące, pracujące nad estetyką sylwetki. Okazuje się, że prostym sposobem na obniżenie poziomu tego hormonu jest żucie gumy. Prawdopodobnie za tą zależność odpowiadają nie tyle substancje zawarte w gumach co samo „żucie”.

Guma w chorobie refluksowej przełyku

Chociaż w przypadku stwierdzenia choroby refluksowo-przełykowej zazwyczaj zaleca się rezygnację z żucia gumy, to wiele wskazuje na to, że jest to zalecenie niesłuszne. Badania naukowe wskazują, iż żucie gumy zmniejsza nasilenie dolegliwości związane z tą chorobą. Wynika to prawdopodobnie ze zwiększonej produkcji śliny, której integralnym składnikiem jest wodorowęglan działający buforująco – neutralizujący kwasy.

Guma do żucia zmniejsza chęć podjadania

Żucie gumy między posiłkami może potencjalnie zmniejszać naszą chęć podjadania, a tym samym ułatwić utrzymanie założenia diety odchudzającej lub po prostu – pomóc zdrowo się odżywiać. Tak przynajmniej wskazują wstępne badania. Działanie nie jest co prawda spektakularne, ale autorzy projektu uznali je za statystycznie znaczące.

Co za dużo to…

Żucie gumy pociąga za sobą także negatywne konsekwencje. Okazuje się, że nadużywanie wersji bezcukrowych tego „smakołyku” może powodować uporczywe biegunki. Za to specyficzne działanie gumy do żucia odpowiadają zawarte w niej poliole takie jak sorbitol. Osoby wrażliwe na obecność tych składników powinny w szczególności zachować ostrożność bądź nawet całkowicie zrezygnować z żucia gumy.

Źródła: • Allen AP, Smith AP. Effects of chewing gum and time-on-task on alertness and attention. Nutr Neurosci. 2012 Jul;15(4):176-85. • Miles C, Johnson AJ. Chewing gum and context-dependent memory effects: a re-examination. Appetite. 2007 Mar;48(2):154-8. • Scholey A, Haskell C, Robertson B, Kennedy D, Milne A, Wetherell M. Chewing gum alleviates negative mood and reduces cortisol during acute laboratory psychological stress. Physiol Behav. 2009 Jun 22;97(3-4):304-12. • Moazzez R, Bartlett D, Anggiansah A. The effect of chewing sugar-free gum on gastro-esophageal reflux. J Dent Res. 2005 Nov;84(11):1062-5. • Hetherington MM, Regan MF. Effects of chewing gum on short-term appetite regulation in moderately restrained eaters. Appetite. 2011 Oct;57(2):475-82.

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę