Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy można wypić za dużo?

Czy można wypić za dużo?
Woda jest nieodłącznym i niezbędnym elementem diety. Organizmy ludzkie w większości składają się z wody i należy na bieżąco ją uzupełniać. Najwięcej mówi się o tym, że należy „dużo” pić, aby być zdrowym, jednak rzadko wspomina się o potencjalnych skutkach „przedawkowania” płynów.

Nawodnienie organizmu

Specjalistyczne zalecenia odnośnie nawadniania organizmu przez człowieka są jednym z najważniejszych tematów badań naukowych związanych z dietą i stylem życia oraz zdrowiem. Na poziom nawodnienia wpływa szereg czynników, które sprawiają, że indywidualne dostosowanie ilości wypijanej dziennie wody bywa trudne. Inne zapotrzebowanie mają osoby o niskiej i wysokiej masie ciała, tkanki tłuszczowej i tkanki mięśniowej, a także osoby o niskim i wysokim poziomie aktywności fizycznej i umysłowej, czy osoby na różnych dietach (np. ketogenicznych, wegańskich). Ponadto poziom zapotrzebowania na wodę może być uzależniony od stanu zdrowia, czy jakości zamieszkiwanego środowiska.

Odwodnienie i przewodnienie

Zdecydowanie częściej mówi się o problemie niedostatecznego nawodnienia w badanych populacjach, aniżeli o stanie nadmiaru wody w organizmie. Ludzie, którzy nie przykładają dużej uwagi do diety i stylu życia często nie dostarczają nawet zalecanego minimum, czyli 2 litrów płynów dziennie. Niedobory wiążą się z licznymi zaburzeniami fizjologicznymi, które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić nawet do śmierci. Podobnie może jednak być w przypadku przewodnienia. Często bagatelizuje się ten problem ze względu na niskie prawdopodobieństwo wystąpienia za sprawą obecności mechanizmów ochronnych (które podłoże mają m.in. w mózgu).

Pierwszymi objawami, które organizm wykazuje na skutek nadmiaru wody są m.in. uczucie dezorientacji, mdłości i wymioty. Dodatkowo w przypadku wypijania zbyt dużej ilości wody „czujniki” w organizmie odpowiedzialne za gospodarkę wodno-elektrolitową wysyłają sygnały do mózgu, który w odpowiedzi zniechęca do dalszego picia m.in. poprzez ściśnięcie mięśni przełyku. Możliwe jest jednak występowanie psychicznego zaburzenia, które „ignoruje” mechanizmy ochronne (forma polidypsji) i prowadzi do niekiedy śmiertelnego „przepijania” swojego zapotrzebowania. Znane są przypadki wystąpienia zagrożenia życia (np. encefalopatia), a nawet poniesienia śmierci, u które osób próbowały się dobrze nawodnić w celu zwalczenia odpowiednio: trądziku i zapalenia błony śluzowej żołądka.

Zapotrzebowanie na wodę

Ustalenie indywidualnego zapotrzebowania na wodę wymaga dokładnej analizy diety i stylu życia. Wśród uniwersalnych zaleceń dla osób dorosłych znaleźć można informacje o 3 – 3,7 litrach wody dziennie dla mężczyzn oraz 2,2 – 2,7 litrach dziennie dla kobiet. Stosując takie dawki należy obserwować wszelkie objawy ze strony układu wydalniczego, czy objawy psychiczne związane z niedoborem i nadmiarem wody oraz wyregulować ilość wypijanych płynów.

Płyny inne niż woda

Wiele osób nie przepada za regularnym piciem „czystej” wody w ciągu dnia. Najczęściej osoby te sięgają po nią tylko w przypadkach skrajnego „suszenia” i objawów odwodnienia. Wygodniej jest im pić płyny w postaci kawy, herbaty, czy soków i napojów. Źródła te nie zawsze są tak efektywne względem nawadniania, jak woda mineralna, jednak z pewnością mogą pomóc w utrzymaniu dziennego bilansu wypijanych płynów. Należy pamiętać, że powinny to być raczej dodatki, aniżeli główne źródła wody. Wypijanie zbyt dużej ilości kawy i herbaty może skutkować np. rozdrażnieniem (przez nadmiar kofeiny), natomiast soki i napoje mogą sprawić, że przekroczony zostanie bilans energetyczny.

Źródła: Hew-Butler T, Smith-Hale V, Pollard-McGrandy A, VanSumeren M. Of Mice and Men-The Physiology, Psychology, and Pathology of Overhydration. Nutrients. 2019 Jul 7;11(7):1539. doi: 10.3390/nu11071539. PMID: 31284689; PMCID: PMC6682940. Hoffman MD, Bross TL 3rd, Hamilton RT. Are we being drowned by overhydration advice on the Internet? Phys Sportsmed. 2016 Nov;44(4):343-348. doi: 10.1080/00913847.2016.1222853. Epub 2016 Aug 22. PMID: 27548748.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie Poprawa kondycji