Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy post pogarsza regenerację po wysiłku?

Czy post pogarsza regenerację po wysiłku?
Ramadan jest miesiącem postu w islamie i jednym z 5 filarów tej wiary, dlatego okres poszczenia od świtu do zachodu słońca jest częstym elementem badań naukowych.

Jak  Ramadan wpływa na regenerację?

Ośmiu elitarnych piłkarzy (wiek około 21 lat) wykonało w ramach testów skoki z pozycji półprzysiadu, skok ze zmianą kierunku ruchu, mierzono maksymalny dowolny skurcz mięśni, oceniono stężenie kinazy kreatynowej, kwasu moczowego i subiektywne oceny (jakość snu, zmęczenie, bolesność mięśni i stres). Wszystkie parametry oceniano na początku oraz 24, 48 i 72 godziny po teście wysiłkowym (symuluje on grę w piłkę nożną. Może być to 5 x 15 minut pracy, przedzielone 3 minutami odpoczynku. Są to biegi wahadłowe, sprinty przedzielone odcinkami marszu itd.).

Wyniki:

  • po teście symulującym grę w piłkę odnotowano spadek osiągów w skoku z pozycji półprzysiadu oraz skok ze zmianą kierunku ruchu (po 48 h i 72 h po wysiłku),
  • odnotowano spadek maksymalnego skurczu dobrowolnego (od razu, 24, 48 h i 72 h po wysiłku),
  • odnotowano spadek osiągów w sprincie na 20 m (od razu i 48 h po teście wysiłkowym),
  • spadek osiągów był wyższy na końcu okresu poszczenia, w porównaniu do wyników pomiarów wysiłkowych wykonywanych przed postem,
  • bolesność mięśni była wyższa w trakcie Ramadanu, w porównaniu do pomiarów przed postem,
  • subiektywne zmęczenie było wyższe zaraz po, 24 h i 48 h po teście wysiłkowym prowadzonym w okresie postu,
  • subiektywne zmęczenie było wyższe tylko 24 h po teście wysiłkowym prowadzonym w czasie normalnego odżywiania się piłkarzy.

Naukowcy doszli do wniosku, że post nie ma wpływu na regenerację, jednak moim zdaniem czytelnie i dobitnie widać, iż post wcale nie służy piłkarzom (większy spadek osiągów i odczuwanie większego zmęczenia).

Post niekoniecznie musi dobrze służyć sportowcom, szczególnie po intensywnym wysiłku. Należałoby zapewnić wtedy dowóz węglowodanów, protein, wody, a nie pozostawiać organizm bez „zasilania”. Jednak de facto wspomniana przerwa była dość krótka, bo testy wysiłkowe wykonywano pomiędzy 16:00 a 18:00, a post trwał tylko do 19:30. Prawdopodobnie na spadek osiągów wpływ miało tu zachowanie postu w ciągu dnia, a szczególnie wysoce szkodliwy dla wszystkich organizmów żywych zakaz dowozu wody do ustroju.

Źródła: Bouzid MA „Effects of Ramadan Fasting on Recovery Following a Simulated Soccer Match in Professional Soccer Players: A Pilot Study.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/31866876/

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę