Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Fruktoza niebezpieczna dla nastolatków?

Fruktoza niebezpieczna dla nastolatków?
Niedawno opublikowane badania naukowców wskazują, że dieta zasobna w fruktozę może posiadać negatywny wpływ na rozwój i kondycję zdrowotną osób będących w okresie dojrzewania. Co jest głównym źródłem tego cukru w diecie młodych ludzi i jakie są konsekwencje nadmiernego ich spożycia?

Fruktoza w żywności

Fruktoza to cukier występujący w owocach. Ale uwaga:  jego głównym i problematycznym, w kontekście zdrowia,  źródłem w dietach współczesnych ludzi jest syrop glukozowo-fruktozowy, który stanowi dodatek do ogromnej ilości produktów spożywczych, charakteryzujących się dużym stopniem przetworzenia technologicznego. Syrop ten otrzymuje się z kukurydzy, składa się w 55% z glukozy, 42% z fruktozy i 3% innych cukrów.  Znaleźć można go zarówno w słodyczach, wyrobach cukierniczych i piekarniczych, jak również w napojach bezalkoholowych – gazowanych i niegazowanych, napojach alkoholowych, sokach owocowych, w owocowym i smakowym nabiale, przetworach owocowych (dżemy, konfitury), gotowych sałatkach, konserwach i wielu innych. Walory technologiczne syropuglukozowo- fruktozowego to nadawanie produktom żywnościowych odpowiedniej tekstury, zwiększanie jej objętości, wzmacnianie smaku. O ile spożywanie świeżych owoców  nie niesie za sobą ryzyka niepożądanych skutków związanych z fruktozą, a nawet wręcz przeciwnie sprzyja zachowaniu zdrowia, o tyle spożywanie przetworzonych produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy okazuje się być niebezpieczne dla kondycji zdrowotnej. Dzieje się tak ze względu na różnicę w ilości fruktozy jaką można dostarczyć w postaci świeżych owoców lub w postaci syropu glukozowo- fruktozowego. Różnica jest diametralna, dlatego zdecydowanie nie należy rezygnować ze świeżych owoców w codziennym jadłospisie.

Fruktoza a mózg nastolatka

Dzięki wynikom eksperymentu zaprezentowanego na tegorocznej konferencji Society of Neuroscience możemy w zupełnie nowy sposób spojrzeć na to  jak  dieta wpływa na kondycję mózgu młodych ludzi oraz ich rozwój. Specjaliści potwierdzili, iż nadmiar fruktozy w diecie, jako konsekwencja spożywania przetworzonych produktów żywnościowych, nie tylko posiada negatywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, ale również oddziałuje na szlaki nerwowe, odpowiadające za sposób reagowania mózgu na działanie bodźców stresowych, promując nasilenie objawów związanych z odczuwaniem depresji i lęku. Takie konsekwencje są szczególnie niepokojące i niebezpieczne w okresie dojrzewania, kiedy to występuje krytyczny moment dla rozwoju mechanizmów odpowiedzialnych za reakcje na stres. Naukowcy podkreślają iż nadmiar fruktozy w okresie młodzieńczym może zaostrzyć zachowania depresyjne w późniejszych latach życia – efekty wydają się być długofalowe.

Podsumowanie

Spożywanie świeżych owoców nie jest niebezpieczne dla zdrowia. Zagrożone nadmiernym spożyciem fruktozy są osoby, których dieta opiera się o mocno przetworzone technologicznie produkty żywnościowe. W nich bowiem znajduje się syrop glukozowo-fruktozowy stanowiący zdecydowanie niepożądany składnik jadłospisu. Jego nadmierne spożycie w okresie dojrzewania, zgodnie z doniesieniami ze świata nauki, może wiązać się z występowaniem stanów depresyjnych i lękowych.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę