Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Izomery trans – jak usunąć je z diety?

Izomery trans – jak usunąć je z diety?
Izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia przemysłowego stanowią jedno z największych zagrożeń żywieniowych dla naszego zdrowia. Biorąc pod uwagę to jak wielkie spustoszenia czynią w ludzkim organizmie istnieje paląca potrzeba ograniczenia ich konsumpcji lub wręcz – całkowite wyeliminowanie. Problem polega na tym, że nie wszyscy wiedza jak tego dokonać. W praktyce natomiast nie koniecznie zabieg ten musi być trudny, co zaraz wykażę w niniejszym poradniku.

Produkty o których warto zapomnieć

Izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych mogą występować w różnego rodzaju artykułach żywnościowych, istnieje jednak pewna grupa produktów, która niemal zawsze jest źródłem tychże niechlubnych substancji. Warto więc sporządzić „czarną listę” i umieścić na niej kilka podstawowych pozycji takich jak:

  • margaryny twarde,
  • dania typu „fast food”,
  • większość wyrobów cukierniczych.

Wszystkie z wymienionych produktów w zdecydowanej większości przypadków dostarczają szkodliwych izomerów trans, dlatego tez najlepiej jest zapomnieć o ich istnieniu.

Uważna lustracja etykiety

Warto wiedzieć, iż oprócz wspomnianych w poprzednim punkcie produktów żywnościowych istnieje wiele innych pokarmów mogących zawierać szkodliwe kwasy tłuszczowe trans. W celu ich rozpoznania należy uważnie czytać etykiety. Totalnie dyskwalifikujące winny być następujące komponenty:

  • utwardzony tłuszcz roślinny,
  • uwodornione oleje roślinne,
  • tłuszcz cukierniczy.

Wszystkie wymienione składniki zawierają w sobie izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Ostrożnie ze smażeniem

Warto wiedzieć, iż niekiedy sami, w warunkach domowych „produkujemy” szkodliwe tłuszcze trans. Dzieje się to np. wtedy gdy używamy niewłaściwych mediów smażalniczych takich jak oleje roślinne bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Związki te łatwo ulegają nie tylko utlenianiu ale i izomeryzacji zmieniając konfigurację z „cis” na „trans”. W efekcie zyskują niepożądane właściwości biologiczne. Nie należy smażyć z użyciem tłuszczów takich jak:

  • olej słonecznikowy,
  • olej kukurydziany,
  • olej sojowy,
  • olej z pestek winogron,
  • olej lniany,
  • olej z pestek dyni,
  • olej krokoszowy,
  • olej z kiełków pszenicy,
  •  i na wielu innych.

W zasadzie najlepiej używać do obróbki termicznej masła klarowanego, smalcu, oleju kokosowego, oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego.

Podsumowanie

Chcąc zmniejszyć ekspozycję organizmu na działanie szkodliwych izomerów trans należy przede wszystkim wyeliminować z diety margaryny twarde, większość wyrobów cukierniczych i dania typu „fast food”. Ważne jest także by skrupulatnie lustrować etykiety produktów gdyż niekiedy niewinne pokarmy (jak choćby musli), mogą zawierać tytułowe składniki tłuszczowe. Osobna kwestią jest obróbka termiczna żywności – trzeba starannie dobierać tłuszcze używane do smażenia.

 

 

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę