Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak zapewnić i utrzymać wysoki poziom wapnia

Jak zapewnić i utrzymać wysoki poziom wapnia
Pamiętać należy, że odpowiednia podaż wapnia z diety, nawet uzupełnionej suplementami, to jedno, a tzw. „bilans wapniowy” – to drugie. Zarówno przyswajanie tego pierwiastka jak i jego wydalanie uzależnione są od bardzo wielu czynników, w tym od „towarzystwa” składników, w którym występuje oraz aktywności wybranych hormonów. Można więc spożywać wymaganą wg norm dawkę wapnia i nie zaspokajać zapotrzebowania ustroju na ten pierwiastek! Organizm dorosłego człowieka przyswaja średnio 25 – 35% dostarczonego wapnia wraz z pokarmem, co świadczyć może o tym, że jesteśmy „ewolucyjnie” przyzwyczajeni do sporego spożycia tego makroelementu.

Oprócz często podnoszonej na forach dyskusyjnych kwestii formy podania (chelat / sól nieorganiczna) są jeszcze inne ważne aspekty dotyczące wchłaniania wapnia. Badania naukowe wykazały, że niektóre składniki żywności korzystnie oddziałują na jego absorpcję, do szczególnie przyjaznych należą: laktoza, witamina D, umiarkowane ilości białka i niskie pH treści pokarmowej. Co istotne absorpcja jelitowa znacznie wzrasta w sytuacji niedoboru, a maleje w przypadku „wysycenia” organizmu wapniem.

Do najmniej przyjaznych dla tego pierwiastka składników diety należą: błonnik pokarmowy, kwas szczawiowy i kwas fitynowy. Tak więc nawet w wypadku relatywnie wysokiej podaży wapnia obecność sporej ilości substancji antyodżywczych może przyczynić się do niedoborów. Niekorzystną zależność wykazano także pomiędzy wapniem, a tłuszczem pokarmowym. Wapń może wchodzić w reakcje z kwasami tłuszczowymi tworząc trudno rozpuszczalne mydła, co wykorzystywane jest nieraz w programach redukcji masy ciała – pierwiastek ten wiąże się z tłuszczem zmniejsza jego wchłanianie.

Skrajnie wysoka podaż białka, niedostateczne spożycie warzyw, a co za tym idzie brak zachowanej równowagi kwasowo-zasadowej przyczyniają się do nasilonej utraty wapnia z organizmu, nawet w wypadku wysokiego jego spożycia. Podobnie działać będzie kofeina i alkohol, który nie dość że zwiększa wydalanie wapnia, to utrudniać może jego jelitową absorpcję.

Bilansując swój jadłospis warto w oprócz uwzględnienia źródeł wapnia takich jak nabiał, fasola szparagowa czy orzechy pamiętać także o podstawach komponowania zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia. Nie należy przesadzać ze spożyciem kofeiny i alkoholu, dbać o odpowiednią podaż warzyw i pamiętać, że nawet składniki pokarmowe uznane za zdrowe – takie jak błonnik – gdy spożywane są w nadmiarze, mogą przynieść więcej szkód niż korzyści.

Niedożywione grubasy. Ewelina Gowin, Magdalena Ignaszak-Szczepaniak, Wanda Horst-Sikorska. Katedra i Zakład Medycyny Rodzinnej, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę