Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Korzyści z przyjmowania probiotyków

Korzyści  z przyjmowania probiotyków
Produkty żywnościowe, najczęściej fermentowane napoje mleczne, zawierające probiotyki – czyli żywe kultury bakterii o udowodnionym, korzystnym wpływie na funkcjonowanie organizmu człowieka - w ostatnich czasach zyskują na popularności. Również suplementy dostarczające przyjaznych nam mikroorganizmów coraz częściej polecane są jako uzupełnienie zachodniej diety. W obiegowym przekonaniu jednak ich przyjmowanie kojarzone jest z usprawnianiem trawienia, ewentualnie – za sprawą reklam - z obniżaniem ryzyka zapadalności na infekcje górnych dróg oddechowych.

Tymczasem korzystny wpływ probiotyków na nasze zdrowie może wyglądać zupełnie inaczej niż się wielu osobom wydaje. Badania naukowe przeprowadzone w ostatnich latach wykazały, że mikroflora jelitowa ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Choć nie wszystkie mechanizmy zostały zbadane, to zaobserwowano wiele ciekawych zależności.

Probiotyczne bakterie wytwarzają kwasy: mlekowy i octowy, które obniżają pH przewodu pokarmowego i tworzą niekorzystne środowisko dla rozwoju patogenów. Dodatkowo wykazują zdolność do wpływania na przepuszczalność błony śluzowej komórek jelita i wytwarzania przez nie antybakteryjnych peptydów. Dzięki temu nie tylko zmniejsza się ryzyko wystąpienia infekcji, ale także reakcji alergicznej na antygeny zawarte w żywności. Probiotyki biorą także udział w trawieniu niektórych składników pokarmowych, takich jak laktoza ( dzięki czemu niwelują niekorzystne objawy związane z jej nietolerancją) czy białko (dzięki czemu następuje wzrost produkcji wolnych aminokwasów). Krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe syntetyzowane przez dobrotliwe bakterie działają ochronnie na nabłonek jelitowy i pomagają chronić przed grzybicami.

Dość zaskakujące okazały się wyniki badań (Marteau i wsp), które wykazały, że skład flory jelitowej może mieć wpływ na stany zapalne występujące np. w obrębie stawów. Przypuszcza się, że działanie to związane jest z hamującym wpływem probiotyków na uwalnianie prozapalnych cytokin. Godny uwagi jest także korzystny wpływ dobrotliwych bakterii na funkcjonowanie wątroby. Istnieje wiele badań (Gorbach; Shanahan; Guslandi i wsp.), których wyniki wykazały, że podawanie probiotyków może być pomocne w chorobie zwanej encefalopatią wątrobową. Niestety mechanizm tej zależności nie jest poznany.

Osobne zagadnienie stanowi antynowotworowe działanie probiotyków, które jest wielopłaszczyznowe. Przede wszystkim dobrotliwe bakterie hamują aktywność patogenów biorących udział w metabolizowaniu niektórych składników żywności do związków kancerogennych. Dodatkowo wykazują one zdolność do neutralizacji wielu toksyn. Badania z udziałem ludzi wykazały, że spożywanie fermentowanych napojów mlecznych zawierających kultury bakteryjne obniżało poziom markerów nowotworu jelita grubego (Rowland; Saikali i wsp.). Niektórzy naukowcy przekonują także, że stosowanie probiotyków może być pomocne w trakcie leczenia chorób nowotworowych..

Jak więc widać, wpływ flory bakteryjnej jelit na nasze zdrowie jest nie do przecenienia i wbrew obiegowym przekonaniom, nie ma charakteru lokalnego, a ogólnoustrojowy. W tym artykule zatrzymałem się jedynie przy kilku ciekawych zależnościach, jednak potencjał probiotyków jest o wiele szerszy i obejmuje również profilaktykę chorób układu moczowo-płciowego, nadciśnienia, hiperlipidemii, alergii i innych przypadłości. Zachęcam więc do włączenia do diety fermentowanych przetworów mlecznych takich jak jogurt czy kefir lub specjalnych suplementów zawierających żywe kultury bakteryjne.

Na podstawie: Probiotics and their fermented food products are beneficial for health. S. Parvez, K.A. Malik,  Kang, H.-Y. Kim.