Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Regularna aktywność fizyczna poprawia jakość snu

Regularna aktywność fizyczna poprawia jakość snu
Zaburzenia snu dotykają prącej czy później znaczą część społeczeństwa. Permanentny stres, niewłaściwa dieta, duże ilości kawy i napojów energetyzujących, a także jak się okazuje – brak aktywności fizycznej, negatywnie wpływają na jakość snu. Zdrowy, nieprzerwany i odpowiednio długi sen jest natomiast niezbędny dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji psychofizycznej, a także – jak pokazują ostatnie badania – korzystnie wpływa na proces spalania tkanki tłuszczowej i kontrolę apetytu.

Badania naukowe wykazują, że osoby, które regularnie uprawiają sport – nawet bardzo rekreacyjnie – lepiej śpią, a także szybciej zasypiają. Dotyczy to ludzi w każdym wieku, niezależnie od płci. Wysiłek nie powinien być zbyt intensywny, zwłaszcza jeśli wykonywany jest w godzinach wieczornych - w takim wypadku raz, że może okazać się, iż potrzebować będziemy więcej snu by się zregenerować, a dwa – może pojawić się problem z zaśnięciem spowodowany aktywnością wydzielanych w trakcie treningu stymulujących katecholamin.

Niemniej warto jednak osobom, które cierpią na bezsenność czy też często budzą się w nocy, bądź potrzebują sporo czasu by zasnąć polecić wysiłek fizyczny. Wystarczą 3 – 4 sesje biegu czy lekkiego treningu z obciążeniem by zauważyć znaczącą poprawę. Trening pozwoli rozładować napięcie psychiczne, zwiększy uwalnianie endorfin – substancji o działaniu odprężającym, poprawi krążenie, dotleni organizm oraz usprawni produkcję melatoniny – czyli hormonu snu.

Oczywiście nie należy się przesadnie „stymulować” preparatami o działaniu pobudzającym przed samym wysiłkiem ani o innych porach dnia – piszę o tym, ponieważ ostatnio niezwykle wysoką popularnością cieszą się suplementy przedtreningowe o działaniu energetyzującym. Zawierają one kofeinę i inne substancje pobudzające ośrodkowy układ nerwowy, przez co utrudniać mogą zasypianie –ich działanie utrzymuje się nieraz przez wiele godzin.

Reasumując, osoby nieaktywne fizycznie, borykające się z problemami z zasypianiem powinny poważnie pomyśleć o wprowadzenie w życie regularnych treningów. Nie tylko jogging i siłownia, ale także pływanie, jazda na rowerze czy gra w tenisa mogą okazać się znakomitym sposobem na zniwelowanie dokuczliwego problemu.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie