Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Siedzenie zabija

Siedzenie zabija
Niestety to nie jest dobra wiadomość dla osób spędzających większość dnia przed monitorem komputera, ale muszę to napisać: siedzenie zabija. I wbrew pozorom w stwierdzeniu tym wcale nie ma przesady. Lista negatywnych skutków wynikających ze spędzania większej części dnia w pozycji siedzącej jest podobna do tej wynikającej z palenia tytoniu! A co najgorsze nawet regularna aktywność fizyczna nie jest w stanie w pełni negatywnego wpływu długotrwałego siedzenia na nasze zdrowie zniwelować…

Siedzenie jako styl życia

Zapewne większość czytelników tego artykułu, pomimo iż stara się prowadzić zdrowy styl życia i tak większą część dnia spędza w pozycji siedzącej. Praca przed komputerem, jazda samochodem, przesiadywanie na zajęciach szkolnych, a w międzyczasie spożywanie posiłków, sprawdzanie skrzynki pocztowej, oglądanie filmów, wiadomości… Prawda jest taka, że dużo siedzimy nie tylko dlatego bo musimy, ale także dlatego, że tak nam jest wygodnie.

Siedzenie a aparat ruchu

Siedzenie stanowi o wiele większe obciążenie dla kręgosłupa niż np. stanie. Wiele oczywiście zależy od tego w jakiej pozycji siedzimy, nie ulega wątpliwości, że mało kto zwraca uwagę na to by podczas siedzenia zachować odpowiednią pozycję. Konsekwencją tej niefrasobliwości mogą być nawracające bóle pleców związane z przeciążeniem kręgosłupa w odcinku lędźwiowym i szyjnym oraz występowaniem zaburzeń równowagi mięśniowej.

Siedzenie jak palenie papierosów

Przyrównanie konsekwencji długotrwałego siedzenia do negatywnych skutków wynikających z palenia papierosów wydaje się być kontrowersyjne, ale w istocie jest jak najbardziej trafne. Badania naukowe wskazują, iż spędzanie znacznej części dnia w pozycji siedzącej zwiększa ryzyko chorób układu krążenia i nowotworów. W badaniach naukowych zaobserwowano, że wystarczy siedzieć zaledwie cztery godziny dziennie by doświadczyć wzrostu ciśnienia tętniczego krwi oraz zwiększenia poziomu glukozy. Z każdą kolejną godziną spędzaną w pozycji siedzącej zależność ta staje się coraz bardziej wyraźna.

Siedzenie a starzenie

Badania przeprowadzone na bliźniakach jednojajowych wskazują, że te osoby, które spędzają więcej czasu w pozycji siedzącej są biologicznie starsze niż bardziej aktywne rodzeństwo. Związane jest to z procesem skracania się telomerów, wskazującym na to, że komórki szybciej się zużywają. W skrajnych wypadkach różnice w poziomie aktywności i ilości czasu spędzanej w pozycji siedzącej skutkowały rozbieżnościami w wieku biologicznym bliźniąt sięgającymi dziesięciu lat! Chcesz ze starzeć się szybciej? Siedź więcej!

Zalecenia

Jedną z podstawowych zasad profilaktyki jest hasło: nie siedź tylko wstań! Tak naprawdę siedzimy więcej niż wymagają od nas tego nasze codziennie obowiązki związane z pracą czy nauką i trzeba sobie z tego zdać sprawę. W pierwszej kolejności należy zrezygnować z odpoczynku w pozycji siedzącej, następnie warto zastanowić się które z codziennych obowiązków jakie wykonujemy siedząc, można wykonać w pozycji stojącej. Kiedy musimy siedzieć – zadbajmy o odpowiednie ułożenie ciała i koniecznie wprowadzajmy przerwy, najlepiej co godzinę. Chwila gimnastyki lub nawet krótki spacer może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę