Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wzmocnij swój układ odpornościowy!

Wzmocnij swój układ odpornościowy!
Rolą układu immunologicznego jest obrona organizmu przed wszelkimi drobnoustrojami chorobotwórczymi, a wystąpienie nieprawidłowości w działaniu systemu obronnego może doprowadzić do powstania chorób. Czy istnieją czynniki mogące sprawić, że stanie się on silniejszy? Czy poprzez poprawienie diety, korzystanie z suplementów, preparatów polecanych przez medycynę naturalną oraz wprowadzenie zmian w dotychczasowym trybie życia można poprawić odporność?

I tak, i nie. Odpowiedź na te pytania wcale nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Układ odpornościowy stanowi nieustanny przedmiot badań wielu naukowców. Niestety nie jest to system jednolity, identyczny u każdego, przez co niezmiernie trudno jest badaczom ustalić i udowodnić zawiłości związane z odpowiedzią immunologiczną. Bazując na dotychczasowych badaniach i próbach zrozumienia jego działania można wyszczególnić kilka strategii działania, które mogą wpłynąć na szeroko rozumiane poprawienie odporności.

Postaw na zdrowy styl życia!
 

  • Zadbaj o to, co jesz. Ogranicz produkty niezdrowe, bogate w tłuszcze trans, cukier, pozbawione wartości odżywczych. Wybieraj pożywienie mało przetworzone, z dobrych źródeł (np. uprawy ekologiczne).Zwróć uwagę na to, by nie dopuścić do niedoboru mikroelementów w diecie. Zadbaj, by była odpowiednio zasobna w cynk, selen, miedź, kwas foliowy, żelazo, a także szeregu witamin – w tym wit. A, z grupy B, C, D, E.

Jeżeli podejrzewasz, że twoje jedzenie nie pokrywa zapotrzebowania na niezbędne składniki, możesz wspomóc się odpowiednią suplementacją. Wybierz produkty dobrej jakości, aktywność wysokim stopniu wchłaniania. Najlepiej – przed wprowadzeniem ich do użytku – skonsultuj się z lekarzem lub dobrym dietetykiem.

Z dystansem podchodź do reklamowanych produktów – na rynku jest wiele środków obiecujących rewelacyjną skuteczność w poprawie odporności, jednak tak naprawdę niezmiernie ciężko jest udowodnić, że suplement taki rzeczywiście może wpłynąć korzystnie. Układ odpornościowy każdego z nas jest wyjątkowy i to, co teoretycznie zadziała i pomoże jednej osobie, całkowicie nie sprawdzi się u innej.
 

  • Niech aktywność fizyczna stanie się twoim nawykiem. Pamiętaj jednak, że zbyt intensywne treningi mogą działać obciążająco na organizm.

  • Kontroluj wagę oraz ciśnienie krwi. Badaj się regularnie.

  • Dbaj o odpowiednią ilość snu.

  • Postaraj się ograniczyć długotrwałe sytuacje stresowe, zwłaszcza te będące wynikiem stresu społecznego (wynikającego z funkcjonowania w społeczności). Naucz się odpoczywać, relaksować, odreagowuj stres, zwróć uwagę na asertywne zachowanie. Utrzymuj kontakty z innymi ludźmi, nie izoluj się; nie rezygnuj z życia towarzyskiego.

  • Zrezygnuj z używek, które mogą mieć negatywny wpływ na twoją odporność. Rzuć palenie, zachowaj umiarkowanie w spożywaniu napojów alkoholowych.

  • Unikaj sytuacji, w których może dojść do zakażenia; myj produkty żywnościowe przed spożyciem (mięso, owoce, warzywa), dbaj o higienę rąk.
    Wielu naukowców zwraca jednak uwagę na to, by unikać nadmiernego odkażania otoczenia, w którym żyjemy, gdyż takie zachowanie może być szkodliwe dla zdrowia: zwiększa ryzyko chorób immunologicznych, alergicznych i zapalnych.

Wszystkie te wyżej wymienione czynniki na pewno korzystnie wpłyną na ogólną poprawę stanu zdrowia, poprzez co również na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie