Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zaburzenia nastroju a suplementacja

Zaburzenia nastroju a suplementacja
Jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych we współczesnym świecie są zaburzenia zdrowia psychicznego. Dzieje się tak nie bez przyczyny. Jedzenie powinno dostarczać nam wszelkich niezbędnych witamin i minerałów. Niestety stopień jego przetworzenia sprawia, że ciężko jest zapewnić ich optymalną ilość.

Jakie makroelementy, witaminy i minerały są nam niezbędne dla dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego?

Kwasy tłuszczowe

Szczególnie istotne dla układu nerwowego są kwasy omega-3, EPA oraz DHA.

EPA zwiększają przepływ krwi w mózgu, dzięki czemu jest on lepiej dotleniony oraz odżywiony. Potwierdzono, że suplementacja kwasami omega-3 wykazuje efekt antydepresyjny. Zaobserwowano, iż u osób chorujących na depresję stężenie omega 3 jest obniżone. Badania pokazują również, iż osoby spożywające regularnie ryby morskie rzadziej mają myśli samobójcze i rzadziej chorują na depresję.

Witaminy z grupy B

Niedobór witamin z grupy B może być przyczyną zaburzeń neurologicznych. Dotyczy to zarówno zaburzeń nastroju, jak i poważnych chorób takich jak depresja czy schizofrenia.

Szczególne znaczenie mają: witamina B9- kwas foliowy, witamina B6 – pirydoksyny, B12 – kobalaminy, B1 – tiaminy.

Co ciekawe, dowiedziono również, iż podaż witaminy B6 w dawce 100mg/d zwiększa prawdopodobieństwo złagodzenia objawów napięcia przedmiesiączkowego ponad dwukrotnie.

Witamina D3

Witamina ta odpowiedzialna jest za równowagę wapniowo-fosforanową, uczestniczy ona w rozwoju mózgu. W przypadku deficytu witaminy D3, obserwuje się obniżone funkcje neurologiczne. Zauważono również sezonowe zaburzenia nastroju, napięcia przedmiesiączkowe oraz depresję w związku z niedoborami tej witaminy. W jednym z przeprowadzonych badań dowiedziono, że suplementacja witaminy D3 w ilości 40tyś. jednostek tygodniowo, wpływa istotnie na poprawę nastroju badanych. Badania pokazują, że większą podatność na suplementację witaminą D3 wykazują osoby w wieku 20-60lat, u których zaburzenia nastroju są umiarkowane.

Magnez

Magnez warunkuje prawidłową sygnalizację wewnątrz komórkową. U chorych na depresję oraz schizofrenię występują niedobory tego minerału.

Wapń

Minerał ten bierze udział w sygnalizacji między komórkami. Niskie stężenie tego pierwiastka wiąże się z występowaniem agresji, depresji oraz zaburzeń kognitywnych.

Chrom

Pierwiastek ten bierze udział w metabolizmie glukozy. Jego niedobory mogą wiązać się z niestabilnym poziomem cukru, co przekłada się na zaburzenia nastroju związane z niedostatecznym odżywieniem tkanek układu nerwowego.

Prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu zależy od wielu czynników. Odpowiednia podaż witamin i minerałów jest niezbędna dla zachowania zdrowia psychicznego.