Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Odchudzasz się – zadbaj o „szczegóły”

Odchudzasz się – zadbaj o „szczegóły”

PoTreningu

Popularne przysłowie mówi, że „diabeł tkwi w szczegółach” i faktycznie trzeba przyznać, że „coś” w tym jest. Często, gdy pomijamy mało istotne na pierwszy rzut oka drobiazgi, okazuje się po pewnym czasie, że owe drobne zaniedbania zaważyły na końcowym efekcie naszych działań – szczególnie zauważalne może to być w okresie odchudzania.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Tutaj nie chodzi  nawet o konkretne drobiazgi, a jedynie o brak czujności. Nieraz zdarza się tak, że zwracamy uwagę na elementarne pod– jemy mniej, obliczamy kaloryczność posiłków, dbamy o ich regularność, ale umykają nam szczegóły takie jak szybka przekąska w postaci batonika kupionego na stacji benzynowej, puszka coli wychylona w samochodzie czy dwie – trzy słodzone cukrem kawy wypite w pracy.

To wszystko są tzw. „puste kalorie”, z których na koniec dnia uzbierać się może niezła „sumka”. W rzeczywistości wcale nie należą do rzadkości przypadki, w których uwadze umyka gdzieś 500 – 1000kcal w ciągu dnia w postaci szybkich, wypieranych z pamięci przekąsek i napojów. To jednak nie są jedyne drobne zaniedbania rzutujące na efektywność diety.

Zazwyczaj dokonując doboru produktów żywnościowych zwracamy jedynie uwagę na ich wartość energetyczną wyrażoną w kilokaloriach. Wydaje nam się, że jak coś zawiera mało kalorii – to jest OK. Tymczasem nie tylko kaloryczność pokarmów, ale także ich gęstość odżywcza – która odnosi się do zawartości składników nieenergetycznych w stosunku do wartości energetycznej produktu - oraz stopień przetworzenia mają istotne znaczenie dla naszego zdrowia i sylwetki.

Przykładowo jeden mały wafelek nie dostarcza więcej energii niż kromka pieczywa razowego z szynką i pomidorem, a jednak podświadomie wiemy, co jest lepsze dla naszej sylwetki… Wafelek jest produktem wysokoprzetworzonym i zawiera puste kalorie, a powyżej opisana kanapka – dostarcza białka, błonnika i sporą dawkę witamin i składników mineralnych. 

Tak więc oczywistym jest, że zupełnie inne skutki będzie miała dieta odchudzająca oparta na niskojakościowych produktach, charakteryzujących się wysokim stopniem przetworzenia i niską gęstością odżywczą, w której posiłki przeplatane są drobnymi przekąskami i słodkimi napojami, a inne skutki będzie miała dieta oparta na pełnowartościowej żywności o wysokiej gęstości odżywczej bez drobnych grzeszków o odstępstw.

Nieraz wydaje się nam, że jemy mało – a pomimo to nie chudniemy, warto wtedy dobrze przeanalizować swój sposób odżywiania i sprawdzić czy nie popełniamy gdzieś, „drobnych błędów”…