Dlaczego tak trudno wprowadzić na stałe zdrowe nawyki żywieniowe?

Do dwóch najważniejszych pobudek skłaniających do przeanalizowania własnego jadłospisu należą: problemy zdrowotne lub chęć poprawy wyglądu sylwetki. Albo jedno i drugie. Często w takich sytuacjach poszukiwane są szybkie metody, które mogłyby przynieś spektakularne i natychmiastowe rezultaty. W związku z tym zamiast wprowadzić trwałe zmiany sposobu odżywiania przechodzimy na tydzień lub dwa na dietę. Swój dotychczasowy sposób odżywiania uważamy jednak w gruncie rzeczy za dobry i w żadnym wypadku nie chcemy pozbywać się na stałe swoich dotychczasowych zwyczajów żywieniowych. Dlaczego tak trudno jest nam się pozbyć złych przyzwyczajeń?

Przeczytaj koniecznie:

Zdrowe przekąski między posiłkami

Czym są nawyki żywieniowe?

Sposób w jaki się odżywiamy kształtowany jest przez bardzo wiele czynników. Bez wątpienia na nasze preferencje mają wpływ rodzice lub opiekunowie, którzy w dzieciństwie odpowiadali za to co jemy, ale także miejsce wychowania, status ekonomiczny, ilość wolnego czasu posiadanego w ciągu dnia, stres, etc. Kluczową kwestią jest fakt, iż nawyki czy zwyczaje żywieniowe to nie jest coś, co człowiek otrzymuje ot tak, nawyki – prawidłowe lub nie – wypracowuje się samodzielnie, powtarzając sukcesywnie wykonywanie określonych czynności. Są to czynności, które odpowiednio często ćwiczone, powielane w końcu stają się rutyną – sprawą oczywistą i normalną, tak jak mycie rąk po wyjściu z toalety – nie zastanawiasz się nad tym czy to zrobić czy nie, po prostu wykonujesz tą czynność niemal automatycznie. Do podobnego zautomatyzowania można dojść również w kwestii odżywiania, wymaga to jednak czasu i samodyscypliny i odpowiedniego podejścia.

Od czego zacząć wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych?

Należy się zastanowić nie tylko nad swoim odżywianiem, ale także nad informacjami, które posiadamy na temat racjonalnego żywienia. Zweryfikowanie naszej wiedzy w oparciu o wiarygodne źródła, pomoże uchronić się przed błędami. Musisz mieć również świadomość tego, że wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych wiąże się z nakładem pracy i energii oraz koniecznością poszerzania swojej wiedzy. I chociaż początkowo może Ci się wydawać, że czytanie etykiet i analizowanie składu produktów żywnościowych, lub też doskonalenie technik kulinarnych są stratą czasu, to po kilku tygodniach staną się czynnościami wykonywanymi rutynowo, a przy tym szybko i wprawnie. Wystarczy trochę samodyscypliny, aby powtarzane codzienne czynności stały się nawykiem.

Ważne jest nastawienie psychiczne

Wprowadzanie nawyków żywieniowych nie może być formą karania się czy pokutowania za posiadanie nadprogramowej tkanki tłuszczowej czy problemów zdrowotnych. Nigdy nie uda Ci się wprowadzić zdrowych przyzwyczajeń, jeżeli z góry założysz, że są beznadziejne, niesmaczne, trudne i niezgodne z Twoimi preferencjami. Weź pod uwagę, iż Twój dotychczasowy sposób odżywiania nie doprowadził Cię do niczego dobrego skoro posiadasz problemy z masą ciała czy zdrowiem. Jeżeli jesteś w stanie przyznać się do tego, że zmiany w Twoim jadłospisie są konieczne, to nie ma sensu sabotować swojego podejścia poprzez pesymistyczne i zniechęcające nastawienie.

 Podsumowanie

Decyzja o konieczności wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych to pierwszy krok w pracy nad problemami z estetyką sylwetki czy nad wybranymi dolegliwościami zdrowotnymi. Jednakże sam proces wypracowywania nawyków jest długotrwały, wymaga nakładów energii, dobrej organizacji, odpowiedniego nastawienia psychicznego oraz systematyczności. Zdrowe nawyki nie są czymś trudnym, złym i nieprzyjemnym – zmuszają nas do zmian starych przyzwyczajeń, które na dobre zakorzeniły się w rutynie dnia codziennego.