Witamina D pomaga zmniejszyć obwód pasa

Witamina D, chociaż kojarzona jest powszechnie jedynie z mocnymi kościami oraz gospodarką wapniowo-fosforanową, posiada szereg innych ciekawych właściwości. Niektóre z odkrytych niedawno walorów tego związku powinny zainteresować przede wszystkim osoby walczące z nadprogramowymi kilogramami, zwłaszcza jeśli zlokalizowane są one głównie wokół pasa. Dlaczego? Otóż okazuje się, że witamina D może być pomocna w walce z odstającym brzuchem, przyspieszając redukcję tzw. trzewnej tkanki tłuszczowej.

Przeczytaj koniecznie:

Witamina C obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu

Brak witaminy D zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości

Niedobór witaminy D może być czynnikiem sprzyjającym nadwadze i otyłości. Do takich wniosków skłaniają niektóre badania. Biorąc pod uwagę, że większość zapotrzebowania na ten związek zaspokajamy poprzez ekspozycję na działanie promieni słonecznych, a przez znaczną część roku (zwłaszcza zimą) niezwykle trudno zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę, wszyscy w pewnym stopniu jesteśmy narażeni na negatywne konsekwencje wynikające z jej niedoboru, w tym – przyrost tkanki tłuszczowej.

Odpowiednia podaż witaminy D w walce z dużym brzuchem

Dostępna literatura wskazuje, że osoby z wyższym wskaźnikiem masy ciała (BMI)  mają także często niższy poziom witaminy D w osoczu. Podobnie zauważono także, że zwiększenie podaży witaminy D poprzez suplementację poprawia efektywność żywieniowych zabiegów odchudzających, co wyraźnie przekłada się na redukcje masy ciała oraz bardzo znaczne zmniejszenie obwodu pasa związane z ubytkiem tłuszczu wisceralnego, czyli tego zlokalizowanego wewnątrz jamy brzusznej, uważanego za groźniejszego dla zdrowia niż tłuszcz zgromadzony pod skórą.

Podsumowanie

Czy więc witamina D jest witaminą o działaniu odchudzającym? Wiele wskazuje na to, że zapobieganie i niwelowanie niedoborów tego związku może okazać się ważnym elementem profilaktyki i walki z nadwagą. Latem – poprzez regularną ekspozycję na działanie promieni słonecznych, a jesienią, zimą i wczesną wiosną poprzez regularną konsumpcje ryb morskich i ewentualnie dodatkową suplementację warto dbać o to by zapotrzebowanie organizmu na witaminę D było w pełni pokryte, gdyż konsekwencje deficytu mogą obejmować zarówno pogorszenie stanu zdrowia jak i estetyki sylwetki.

Źródła: • http://www.jacobteitelbaum.com/