Jak zostać mistrzem grillowania w stylu „fit”? Pomysły na posiłki

Grillowanie to forma spędzania wolnego popołudnia, a także okazja, aby zjeść posiłek na świeżym powietrzu. Przy odrobinie inwencji można przygotować proste i smaczne dania, które idealnie wkomponujesz w zdrowy jadłospis. Grillowanie niekoniecznie musi wiązać się z koniecznością spożywania kiełbasy – istnieje wiele ciekawych pomysłów, dzięki którym urozmaicisz swoje dotychczasowe menu.

Przeczytaj koniecznie:

Czy grillowanie jest zdrowe?

Przyprawy – przygotowując mięso i odpowiednio wcześnie je marynując, staraj się nie korzystać z gotowych mieszanek przyprawowych. Skomponuj własną mieszankę, eksperymentując zarówno z ziołami (świeżymi i suszonymi) np. rozmarynem, tymiankiem, lubczykiem oraz przyprawami takimi jak np. kolendra, kurkuma, papryka ostra,  itd. Ciekawym dodatkiem do wszelkich marynat są także: musztarda, chrzan czy starta skórka pomarańczowa (cytrynowa lub limonkowa). Dzięki przyprawom i ziołom wpłyniesz pozytywnie nie  tylko na walory smakowe, a także zmniejszysz ilość  soli i dodatków, które powszechnie występują w gotowych mieszankach przyprawowych do dań grillowanych.

Warzywa – z rusztu smakują także wyśmienicie warzywa – np. bakłażany, papryka, cukinia czy ziemniaki. Nie tylko, że podniosą wartość odżywczą posiłku to niewątpliwie będą stanowiły doskonałe uzupełnienie dań mięsnych. Atrakcyjną niewątpliwie opcją jest przygotowanie szaszłyków z kawałków marynowanego mięsa, warzyw i np. grzybów. Pamiętaj także, aby przygotować sałatkę ze świeżych warzyw, np. z sałaty i pomidorów – im więcej warzyw tym lepiej. Innym pomysłem wzbogacającym dania mięsne i nadającym im egzotycznego posmaku jest uwzględnienie owoców, takich jak np. ananasy czy mango.

Sosy na zimno – ich przygotowanie nie jest pracochłonne, a znacznie wzbogaca smak spożywanych potraw. Poza kultowym sosem czosnkowym i keczupem, warto poeksperymentować ze świeżymi ziołami i innymi przyprawami, a następnie stworzyć sos ziołowy, pikantny (z dodatkiem chilli), curry, etc. Możliwości komponowania własnych sosów na zimno są po prostu nieograniczone. Ciekawą opcją są tzw. salsy, składające się z drobno posiekanych warzyw i owoców (np. papryka z mango).

Nie tylko tłuste mięsa – mięsa chude są zdecydowanie zdrowszą opcją do grillowania, gdyż mniejsze jest ryzyko powstawania szkodliwych produktów ubocznych spalania tłuszczów, ale oprócz nich możesz także poeksperymentować z rybami i owocami morza. Zaskocz swoich gości, przygotowując np. grillowane krewetki.

Na koniec 2 proste przepisy, które warto przetestować:

Marynata musztardowa – musztardę (1 -2 łyżeczki) rozprowadzić w oliwie z oliwek, dodać mniej więcej taką samą ilość soku z cytryny oraz drobno posiekaną cebulę oraz czosnek przeciśnięty przez praskę. Przyprawić pieprzem, można również dodać łyżeczkę miodu – dokładnie wymieszać.

Dip z awokado – awokado obrać i pozbawić pestki, a następnie zmiksować z dodatkiem soku z cytryny i ząbkiem czosnku. Przyprawić pieprzem do smaku. Można również dodać np. pokrojonych suszonych pomidorów.

Podsumowanie

Potrawy z grilla powinny być smaczne i kolorowe, zawierać dodatki świeżych warzyw i wartościowych sosów, dzięki temu nie będziemy musieli się obawiać o zrujnowanie sylwetki czy zdrowia. Warto wykazać się inwencją i kreatywnością również podczas przygotowywania posiłków na świeżym powietrzu.