Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy odchudzając się muszę zrezygnować z pieczywa?

Czy odchudzając się muszę zrezygnować z pieczywa?

Tadeusz Sowiński - Dietetyk

Przyjęło się uważać, że dieta odchudzająca powinna być bezwzględnie pozbawiona pieczywa. Chleb przecież dostarcza sporej dawki węglowodanów, a ich wysokie spożycie jak wiadomo nie sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej. Wielu osobom jednak trudno jest wyobrazić sobie codzienne menu bez choćby jednej czy dwóch kromek razowca. Posiłki serwowane w formie kanapek są nie tylko smaczne, ale także wygodne do spożycia w pracy, szkole czy w podróży. Może warto więc zastanowić się, czy rezygnacja z pieczywa podczas odchudzania faktycznie jest koniecznością?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Węglowodanowe nieporozumienie

Zmniejszenie udziału cukrów w diecie może stanowić skuteczny sposób na przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej. Zarówno badania naukowe, jak i relacje praktyków wskazują, że diety niskowęglowodanowe charakteryzują się wysoką skutecznością w redukcji nadmiernej masy ciała. W praktyce jednak całkowita eliminacja produktów węglowodanowych nie jest konieczna by zanotować zadowalające efekty.

W przypadku zdecydowanej większości osób nie przywiązujących na co dzień uwagi do tego co pojawia się na ich talerzach, znakomite efekty przynosi wykluczenie z diety produktów będących źródłem rafinowanych cukrów czyli przede wszystkim słodyczy, słodzonych cukrem napojów, wyrobów z białej mąki, dżemów i cukru stołowego.

Wprowadzenie do diety produktów zbożowych takich jak brązowy ryż, grube kasze, płatki owsiane i… razowe pieczywo może wręcz przysłużyć się redukcji tłuszczu, a nie ją  utrudniać. Tak naprawdę dobry jakościowo chleb otrzymany z mąki z pełnego przemiału, jeśli tylko jest dobrze tolerowany pokarmowo jak najbardziej może pojawić się w odchudzającej diecie. Kwestią, którą należy rozpatrywać indywidualnie jest kwestia ilości. Bez wątpienia bowiem w spożyciu pieczywa należy zachować umiar.

Interesujące badanie

Ponieważ stosunkowo dużo osób w trakcie odchudzania stara się za wszelką cenę zrezygnować ze spożywania pieczywa, grupa hiszpańskich naukowców postanowiła sprawdzić, czy traki zabieg faktycznie przynosi dodatkowe korzyści. W randomizowanym badaniu prospektywnym wzięły udział 122 dorosłe kobiety ze stwierdzoną otyłością lub nadwagą.W ramach eksperymentu uczestnicy zostali podzieleniu na dwie grupy, każda otrzymywała niskokaloryczną dietę, w której węglowodany, białko, tłuszcz dostarczać miały odpowiednio 55%, 21% i 24% energii (1500kcal). Różnica pomiędzy dietami polegała na tym, że w grupie bez chleba głównym źródłem węglowodanów był ryż, ziemniaki, makaron, płatki, warzywa strączkowe, a w grupie kontrolnej – pieczywo.

Badanie trwało 16 tygodni. Okazało się, że obie diety były równie skuteczne jeśli chodzi o redukcję masy ciała, a nawet grupa, w której większość dziennej podaży węglowodanów pochodziła z chleba zanotowała nieznacznie lepsze wyniki. Trochę mniej kolorowo wyglądają zmiany dotyczące poprawy parametrów takich jak profil lipidowy. Pomimo zmniejszenia poziomu cholesterolu całkowitego w obu grupach, jego stosunek do poziomu HDL (dobry cholesterol) wcale się nie poprawił, a poziom triglicerydów wręcz uległ zwiększeniu (co związane prawdopodobnie jest z wysokim udziałem węglowodanów), przy czym wyższy wzrost zanotowano w grupie osób nie spożywających pieczywa.

Wnioski

Porcja kanapek z chleba razowego z masłem, grillowanym mięsem, warzywami i ziołowymi przyprawami to znakomity pomysł na posiłek spożywany w pracy, w szkole czy w podróży również w przypadku osób odchudzających się. Oczywiście w niektórych przypadkach z pieczywa warto zrezygnować, dotyczy to przede wszystkim osób wrażliwych na gluten, a także jednostek szlifujących formę - chcących się pozbyć ostatnich resztek podskórnego tłuszczu, celujących w jednocyfrowy poziom tkanki tłuszczowej. Również stosowanie restrykcyjnych diet niskowęglowodanowych z konieczności zakłada eliminację  pieczywa, a także makaronów, płatków owsianych czy kasz. W zdecydowanej większości przypadków osób borykających się z nadmiarem tkanki tłuszczowej sam fakt obecności pieczywa w diecie nie jest problemem.


Źródła: • Loria-Kohen V., Gómez-Candela, C. Fernández-Fernández C., Pérez-Torres A., García-Puig J., M. Bermejo L., ,,Evaluation of the usefulness of a low-calorie diet with or without bread in the treatment of overweight/obesity”, Clinical Nutrition, volume 31, August 2012, 455–461.