Co to są BCAA i jakie mają znaczenie dla formy sportowej

BCAA to inaczej aminokwasy rozgałęzione, czyli leucyna, walina i izoleucyna. Należą one do grupy aminokwasów egzogennych, czyli takich, które muszą być przyjmowane z pokarmem lub w postaci suplementu. W przeciwieństwie do pozostałych aminokwasów BCAA charakteryzują się specyficzną budową chemiczną (posiadają rozgałęziony łańcuch alifatyczny boczny), specyficznym metabolizmem (zachodzi on głównie w mięśniach, a nie w wątrobie) i wyjątkowo doniosłą rolą biologiczną we wspieraniu ogólnie pojętej formy sportowej.

Przeczytaj koniecznie:

BCAA zwiększają poziom glutaminy we krwi

Zalety aminokwasów

Aminokwasy rozgałęzione mogą stanowić alternatywne paliwo dla Twoich mięśni w momencie kryzysu energetycznego. Szkielety węglowe, które wraz z grupami aminowymi współtworzą ich strukturę mogą zostać zdegradowane do podstawowych substratów energetycznych i ulec spaleniu na „bieżąco”. Wspomniane grupy aminowe mogą natomiast posłużyć do syntezy innych aminokwasów takich jak np.: alanina czy glutamina i następnie zostać „zamienione” na glukozę w wątrobie. Spożycie odpowiedniej dawki aminokwasów rozgałęzionych przed wysiłkiem fizycznym dostarcza „alternatywnego surowca energetycznego” i zabezpiecza tym samym białka mięśniowe przed rozpadem. Tak więc BCAA mają potencjał antykataboliczny.

Wsparcie regeneracji powysiłkowej

- Aminokwasy rozgałęzione wspierają także regenerację powysiłkową wpływając na aktywność anabolicznych hormonów takich jak insulina i enzymów odpowiedzialnych za metabolizm białek takich jak kinaza mTOR. Insulina jest hormonem, który „dostarcza” składniki odżywcze do komórek mięśniowych (miocytów), odpowiednia jej stymulacja w okresie potreningowym poprawia zaopatrzenie komórek w substancje budulcowe i energetyczne. Enzymy, są to specyficzne związki, które wpływają na tempo przemian metabolicznych. Leucyna, jeden z aminokwasów rozgałęzionych wpływa na aktywność enzymów, które czuwają nad przebiegiem procesów odbudowy tkanki mięśniowej. Ma więc tym samym działanie pro-anaboliczne.

Wpływ na poziom neuroprzekaźników

- Aminokwasy rozgałęzione mają jeszcze jedną ciekawą właściwość, mogą mianowicie wpływać na poziom neuroprzekaźników, czyli związków chemicznych przenoszących sygnały pomiędzy komórkami nerwowymi. Aktywności poszczególnych neurotransmiterów powiązana może być z naszym samopoczuciem i stanem umysłu. Podwyższony poziom dopaminy, adrenaliny czy noradrenaliny działa stymulująco, pobudza do działania, zwiększony poziom serotoniny natomiast – działa relaksująco, skłaniając raczej do zaprzestania aktywności. W trakcie przedłużającego się wysiłku poziom serotoniny wzrasta, co jest sygnałem ze strony organizmu informującym, że jest po prostu zmęczony. BCAA są w stanie obniżyć poziom serotoniny, a tym samym odsunąć w czasie moment wystąpienia tzw. „zmęczenia ośrodkowego” i umożliwić kontynuację treningu.

Podsumowanie

Nic więc dziwnego, że BCAA w suplementacji sportowej zajmują szczególne miejsce. Stosowane są jako element wspomagania zdolności wysiłkowych i regeneracji potreningowej, a także jako antykatabolik zarówno w dyscyplinach sylwetkowych i siłowych jak i wytrzymałościowo-siłowych oraz kondycyjnych. Stosowanie aminokwasów rozgałęzionych przed i w trakcie wysiłku usprawnia przebieg procesów energetycznych przyczyniając się tym samym do poprawy zdolności wysiłkowych i ochrony tkanki mięśniowej. Przyjmowanie BCAA po zakończeniu wysiłku błyskawicznie zwiększa poziom tych aminokwasów we krwi i zasila tkankę mięśniową, a za sprawą leucyny następuje aktywacja enzymów, które inicjują anabolizm białek mięśniowych. Działanie aminokwasów rozgałęzionych jest więc wyjątkowo wszechstronne i trudne do przecenienia.