Pięć powodów, dla których warto jeść bataty

Bataty zwane także słodkimi ziemniakami, stanowią niezwykle cenne źródło wielu składników odżywczych i innych związków korzystnie wpływających na nasz organizm. Wszystko to sprawiło, że zostały uznane za „najlepsze ze wszystkich warzyw” w specjalnym rankingu stworzonym przez „Center for Science in the Public Interest”. Niestety, jadamy je stosunkowo rzadko lub w cale, co związane jest przede wszystkim z ich kiepską dostępnością oraz relatywnie wysoką ceną. Mimo to jednak istnieje przynajmniej pięć dobrych powodów, by choć od czasu do czasu włączyć je do diety!

Przeczytaj koniecznie:

Owoce i warzywa a zakwaszenie organizmu

Doskonałe źródło węglowodanów

Bataty stanowią znakomite źródło węglowodanów (ok. 20g w 100g), z których zdecydowaną większość stanowi skrobia w towarzystwie całkiem sporej dawki błonnika. Bataty charakteryzują się niskim ładunkiem glikemicznym, przez co zalecane są osobom z zaburzoną gospodarką insulinowo-glukozową, w tym również diabetykom. Śmiało mogą je także spożywać osoby odchudzające się i borykające się z tendencją do tycia.

Naturalna multiwitamina

Bataty zawierają praktycznie wszystkie niezbędne składniki mineralne i witaminy oprócz kobalaminy i witaminy D, które nie występują w pokarmach pochodzenia roślinnego.  Trzystugramowa porcja słodkich ziemniaków pozwala pokryć około 15 – 25% zapotrzebowania na witaminę C i witaminy z grupy B, miedź, mangan i magnez, około 30 – 35% na potas i 10% zapotrzebowania na żelazo i wapń. Przy okazji dostarczają także pewnej dawki cynku i selenu,  a także – choliny korzystnie wpływającej na funkcjonowanie układu nerwowego i wątroby.

Bogactwo przeciwutleniaczy

Słodkie ziemniaki dostarczają potężnej dawki przeciwutleniaczy w postaci karotenoidów i antocyjanów. Związki te chronią komórki naszego organizmu przed negatywnym wpływem wolnych rodników, a dodatkowo także działają przeciwzapalnie. Wysokie ich spożycie może stanowić element profilaktyki wielu chorób, m.in. miażdżycy, cukrzycy, nowotworów, schorzeń narządu wzroku i innych.

Spora dawka błonnika

W 100g słodkich ziemniaków zawarte są około 3g włókna pokarmowego (zalecane dzienne spożycie mieści się w przedziale od 20 do 40g). Zapewnienie odpowiedniego udziału tego składnika w diecie wpływa korzystnie na pracę przewodu pokarmowego, stymuluje rozwój probiotycznej mikroflory oraz zmniejsza poposiłkową glikemię i pomaga kontrolować łaknienie. Bataty w przeliczeniu na dostarczaną ilość węglowodanów strawnych okazują się być lepszym źródłem błonnika niż zdecydowana większość produktów zbożowych .

Dobre dla układu krążenia

Przeprowadzone w ostatnich latach badania wskazują, że regularna konsumpcja batatów korzystnie wpływać może na kondycję układu krążenia. Do korzyści wynikających z ich spożywania zaliczyć można zmniejszenie podatności lipoprotein krążących we krwi na proces niepożądanej oksydacji, obniżenie ciśnienia tętniczego. Zarówno badania obserwacyjne, jak i eksperymenty naukowe potwierdzają te ciekawe właściwości słodkich ziemniaków, które prawdopodobnie związane są z obecnością licznych przeciwutleniaczy i wysoką zawartością potasu.

Kilka słów na zakończenie

Niestety słodkich ziemniaków nie znajdziemy w byle dyskoncie czy warzywniaku. Ich dostępność jest dość ograniczona i zazwyczaj znaleźć je można w lepiej zaopatrzonych sklepach spożywczych i marketach. Niewątpliwą wadą słodkich ziemniaków jest cena, kilkukrotnie przewyższająca cenę innych produktów skrobiowych.  Mimo to jednak, wyjątkowe walory odżywcze i właściwości prozdrowotne sprawiają, że chociaż od święta warto włączyć bataty do diety.