Zajadasz emocje? – poznaj przyczynę tego zachowania

Jesz, choć nie jesteś głodny? Starasz się odzyskać poczucie „komfortu” poprzez spożywanie dużych ilości pożywienia – to faktycznie może pomóc i przynieść ukojenie, lecz będzie to rozwiązanie krótkodystansowe. Wg ekspertów zajmujących się zaburzeniami odżywiana aż 75% przejedzenia wynika z takiego sposobu reakcji na emocje i stanowi swego rodzaju sposób “leczenia” problemów emocjonalnych. Niestety ten system kompensacji prowadzi nie tylko do problemów z wagą, lecz także skutecznie blokuje i nie pozwala się nauczyć prawidłowych nawyków reagowania na przeżycia i stany wewnętrzne.

Przeczytaj koniecznie:

Test: Gdy odchudzanie cię stresuje

Przejadam się, ponieważ…

Jeżeli masz świadomość, że „zajadasz emocje”, to – by pozbyć się problemu  - postaraj się dotrzeć do jego źródła. Zastanów się, możesz również skorzystać z pomocy specjalisty, jakie czynnik, sytuacje, stany emocjonalne przyczyniają się do tego, że konsumujesz nadmierne ilości pożywienia.

Bardzo prostym i skutecznym rozwiązaniem mającym na celu odnalezienie przyczyny, może być prowadzenie dziennika żywieniowego. Notuj w nim codzienne posiłki, samopoczucie i czynniki wywołujące stres. Powinieneś dość szybko zidentyfikować przyczynę. Gdy dowiesz się, co wyzwala emocjonalne przejadanie się, będziesz mógł zareagować, czyli spróbować przełamać nawyk – będzie to wiązało się z trudnościami, jednak będzie możliwe.

Sytuacje, które sprzyjają przejadaniu się:

  • wynikające z emocji: stres, depresja, frustracja, samotność, niska samoocena, nuda, złość, pustka, niepokój, zmęczenie

  • obecność innych jedzących ludzi; zachęcanie przez nich do konsumpcji, nieumiejętność odmówienia

  • reakcja na głód, złe samopoczucie fizyczne

  • „jem, bo mogę”, czyli jedzenie, gdy przydarzy się okazja (impreza okolicznościowa, wizyta w kinie, oglądanie telewizji)

  • jednoczesne karanie się i wynagradzanie sobie własnych słabości, braków w urodzie, itp.

Zajdź rozwiązania alternatywne i ciesz się sukcesami!

Świadome, odpowiedzialne podejście do jedzenia pozwoli uporać się z problemem. Kiedy wiesz, że jesteś w sytuacji mogącej doprowadzić do przejadania się, postaraj się znaleźć substytut, „coś”, co skutecznie odwróci i zajmie twoją uwagę – medytacja, spacer, sport, masaż, czytanie, spotkanie ze znajomymi. Niezmiernie pomocna może okazać się w takim przypadku pomoc terapeuty, który wskaże rozwiązania alternatywne, nauczy technik radzenia sobie ze stresem.

Ciesz się ze zmian, nagradzaj siebie za nowe, pozytywne zachowania i nieuleganie starym nawykom. Dziel się swoimi sukcesami z rodziną i osobami bliskimi, gdyż wtedy poczujesz się doceniony, świadomy własnej wartości i zmotywowany do dalszego działania.