Zdrowy tryb życia - jak się do tego zabrać?

Większość z czytających ten artykuł doskonale zna zasady zdrowego odżywiania się, a aktywność fizyczną traktuje jako coś naturalnego, niewynikającego z przymusu i obowiązku. Jednak, gdy się rozejrzymy wokół siebie, to dostrzeżemy wiele osób, nie mają pojęcia, czym jest właściwie zdrowy styl życia. Są leniwe, często z nadwagą, kondycja fizyczna równa jest zeru. Właściwie od dzieciństwa żywione fast foodami, jogurcikami, nie znają smaków pełnowartościowych potraw i nie potrafią ich przyrządzać. Do tego wiele z nich dorastało leżąc przez TV z pilotem w ręku lub wyładowując skumulowaną energię podczas grania w gry komputerowe.

Przeczytaj koniecznie:

Kreatyna dla zdrowia i urody

I wyobraźmy sobie sytuację, kiedy to człowiek wychowany na śmieciowym jedzeniu oraz pałający niechęcią do aktywności fizycznej stwierdza, że chce o siebie zawalczyć, że w końcu chce wyglądać, jak i poczuć się lepiej. Jeżeli trafi na nieodpowiedniego doradcę, który „wspomoże” go wyliczonym co do grama rozkładem posiłków (które dodatkowo wymagają czasochłonnego przygotowania) oraz „trenera –znawcę”, który zamiast zacząć od podstaw oraz ogólnego przygotowania do ćwiczeń wręcza rozpiskę z treningiem i zostawia z nią samego wśród „siłowniowych wyjadaczy”, to śmiało możemy zaryzykować, że osobnik taki podda się po maksymalnie tygodniu nierównej walki.

Jak zatem pokierować taką osobą, jakich udzielić jej porad, by nie tylko nie poddała się na początku, lecz by czuła się zmotywowana? Oto pomocne wskazówki:

Nie licz gramów, nie licz kalorii - skończ ze śmieciowym jedzeniem

Jeżeli do tej pory w w twojej diecie dominowały słodycze, słone i pikantne przegryzki, jogurty owocowe, fast foody, tłuste sosy, dosładzane płatki śniadaniowe, parówki czy też zupki chińskie, to nie rzucaj się od razu na głęboką wodę i nie planuj wykwintnych dań. Spróbuj ułożyć proste posiłki tak, by w każdym było źródło białka, zdrowych tłuszczów i węglowodanów; nie zapominaj o warzywach. Wybieraj produkty jak najmniej przetworzone.

Jeżeli piłeś wyłącznie słodkie napoje gazowane, soki owocowe i – co warto podkreślić – wody smakowe, to wraz z tymi napojami dostarczałeś sporych ilości cukrów. Zastąp je wodą (możesz dodać do niej cytryny, mięty), herbatami. Postaraj się także w znacznym stopniu ograniczyć alkohol, gdyż pity w nadmiarze nie tylko szkodzi zdrowiu, lecz także może być przyczyną problemów z pozbyciem się tkanki tłuszczowej.

Trenuj to, co sprawia ci przyjemność

Choć na początku nie będzie to łatwe, to postaraj się znaleźć sport, który cię nie tylko zmęczy, lecz także da dużo satysfakcji. Siłownia, zajęcia fitness, sporty walki, zumba, joga, jazda na rowerze, tenis, bieganie, turystyka, taniec, tenis, pływanie… - a to dopiero początek listy! Ważne jest, byś dobrał odpowiedni poziom zaawansowania dopasowany do aktualnej, szeroko rozumianej kondycji fizycznej. Jeżeli istnieje taka możliwość, to korzystaj z treningów i lekcji z dobrym instruktorem. Zyskasz pewność, że ćwiczenia dobrane są rzeczywiści do twoich potrzeb oraz nauczysz się wykonywać je poprawnie - co nie tylko będzie gwarantem lepszych wyników, lecz przede wszystkim uchroni cię od kontuzji.

Przegrana bitwa nie oznacza przegranej wojny!

Na pewno przyjdą momenty zwątpienia, popełnisz błąd, ominiesz trening, wybierzesz imprezę czy też będziesz miał po prostu słabszy dzień. Co zrobić w takiej sytuacji? Powiedzieć sobie “trudno, stało się” i działać dalej. Każdy ma prawo popełniać błędy. Ważne, by wyciągnąć z tego lekcje dla siebie, ale się nie obwiniać, nie poddawać.

Unikaj osób, które nie wierzą w twoje możliwości, uciekaj od tych, które umniejszają twoje osiągnięcia. Zostaną przy tobie ci, z którymi twoje życie, zdrowie i sylwetka zmienią się na lepsze!