Ruch jest najlepszym lekarstwem!

Można przeżyć życie czerpiąc z niego garściami, można również zaszyć się w domu i z boku obserwować aktywne, sprawne osoby – komentując złośliwie lub zazdroszcząc szukając przy tym odpowiednich argumentów uzasadniających własne zniechęcenie lub lenistwo. Niestety dość często zdarza się, że seniorzy zmęczeni codziennością świadomie rezygnują z aktywności fizycznej. Bo ciężko, bo kto to słyszał, by „w moim wieku”, „nie po to tyle pracowałem, żeby teraz jeszcze się męczyć”… i tracą sprawność, gnuśnieją, przez własne zaniedbania i brak chęci stają się obciążeniem dla bliskich osób.

Przeczytaj koniecznie:

Szczupłym można być w każdym wieku!

Na sport, na życie (nie trwanie) nigdy nie jest za późno. Niezależnie od wieku zawsze można zrobić coś dla siebie i własnego zdrowia, a aktywność ruchowa oraz zbilansowana dieta z pewnością bardzo korzystnie wpłyną i na ogólną sprawność, i na lepsze samopoczucie.

Zatem drodzy seniorzy… nie ma na co czekać, czas wykonać – jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście – pierwszy krok w kierunku sportu. Ci, którzy nazbyt przejmują się swoimi latami, słabą kondycją – porzućcie zahamowania, korzystajcie z życia!

Aktywność fizyczna seniora – od czego zacząć?

Przed zaangażowaniem się w jakikolwiek sport, zwłaszcza, jeżeli do tej pory senior stronił od ruchu, dobrze byłoby rozpocząć tę „zabawę” od konsultacji lekarskich. Lekarz, poza kontrola stanu zdrowia, podpowie, jaka aktywność fizyczna przyniesie najwięcej korzyści, jakich zaś należy unikać.

Kolejnym krokiem powinno być zastanowienie się na co tak naprawdę mam ochotę, jaki rodzaj wysiłku sprawi mi przyjemność i przyczyni się do poprawy stanu zdrowia. Dobrym rozwiązaniem jest zapoznanie się z ofertą okolicznych klubów fitness, klubów seniora, Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Gdy już uda się znaleźć interesującą propozycję warto skorzystać z zajęć „otwartych” (pierwsza wizyta bardzo często jest nieodpłatna) lub wykupić pojedyncze wejście.

Oczywiście istnieje szereg możliwości, takich jak chociażby spacery czy jazda rowerowa, które można sobie zorganizować samodzielnie.

Zajęcia grupowe mają tę przewagą, że są prowadzone (powinno tak być) przez wykwalifikowanych instruktorów, a ich program powinien być ściśle dopasowany do potrzeb i możliwości uczestników. Dodatkowym plusem jest to, że poznamy tam osoby w swoim wieku, o podobnych zainteresowaniach – a to jest niezmiernie istotne, gdyż seniorzy często alienują się od otoczenia, rezygnują z prowadzenia życia towarzyskiego.

Sport – jaki wybrać?

Przede wszystkim taki, który będzie zabawą i do tego nie będzie nadmiernie obciążał aparatu ruchu. W każdym wieku można spełnić swoje pasje i marzenia. Kochasz taniec, ale nigdy nie było tylko czasu, by się go nauczyć? Ten moment jest odpowiedni.
 

  • Spacery, nordic walking, marsze

  • Jazda rowerowa/spinning (odpowiedni dobór intensywności)

  • Pilates, joga

  • Aerobik – grupy dla seniorów

  • Zajęcia taneczne (niezbyt intensywne)

  • Basen

Korzyści płynące z regularnych ćwiczeń
 

  • Mocniejsze mięśnie, lepsze krążenie, poprawa gęstości kości

  • Spalanie kalorii

  • Poprawa koordynacji ruchowej, stabilności

  • Przeciwdziała cukrzycy

  • Poprawa nastroju, działanie antydepresyjne

  • „Odmłodzenie”; aktywność fizyczna ujmuje lat

  • Poprawa jakość życia; większa niezależność od otoczenia dzięki lepszej sprawności fizycznej;. Wejście po schodach, zrobienie zakupów, zabawa z wnukami, spacer z psem czy też wiązanie butów – te czynności przestają stanowić wyzwanie.